2014-10-09, 20:14
Medlem
Vet inte riktigt var jag ska sätta in tråden så tyckte att det var bäst här.

Jag har nu funderat ett tag på varför männen har varit "viktigare" än kvinnor under historiens gång? Men även varför det är fortfarande så att kvinnorna inte är lika värda i vissa länder?
Beror det på att männen är starkare eller finns det andra faktorer? Skulle bli tacksam för svar.
Citera
2014-10-09, 20:47
Medlem
Skulle hävda motsatsen. En man är i samhällets ögon mycket mindre värd än en kvinna då kvinnan kan föda barn och skyddas till varje pris. När båten sjunker - kvinnor och barn först!

Är en kvinna ledsen är det jättesynd om henne medan en man får höra "man up!". De mest dugliga karlarna är de enda som är värda mer än kvinnorna (top 10%). Dessa räcker för att befrukta hela den kvinnliga populationen.
Citera
2014-10-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weridjfd
Skulle hävda motsatsen. En man är i samhällets ögon mycket mindre värd än en kvinna då kvinnan kan föda barn och skyddas till varje pris. När båten sjunker - kvinnor och barn först!

Är en kvinna ledsen är det jättesynd om henne medan en man får höra "man up!". De mest dugliga karlarna är de enda som är värda mer än kvinnorna (top 10%). Dessa räcker för att befrukta hela den kvinnliga populationen.

+1
Citera
2014-10-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weridjfd

Det är skrattretande hur du rationaliserar bort ett påtagligt globalt könsförtryck till förmån för en informell regel som skapades för 150 år sedan, inte längre tillämpas, och inte förändrat att kvinnor och barn under den period den tillämpades fortfarande omkom i större utsträckning än män vid skeppsbrott.

http://unicef.se/fakta/diskriminering-av-flickor

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Women_and_children_first
Citera
2014-10-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Det är skrattretande hur du rationaliserar bort ett påtagligt globalt könsförtryck till förmån för en informell regel som skapades för 150 år sedan, inte längre tillämpas, och inte förändrat att kvinnor och barn under den period den tillämpades fortfarande omkom i större utsträckning än män vid skeppsbrott.

http://unicef.se/fakta/diskriminering-av-flickor

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Women_and_children_first

Är du en korkad bokstavryttare? Försök förstå andemening i det jag säger. Det är ingen slump att regeln tillkom för 150 år sedan utan ett uttryck för hur man ser på män och kvinnor.

Det är sant att kvinnor förtrycks på så vis att de historiskt (även idag i andra länder) inte har samma rättigheter. Det betyder dock inte att de är mindre värda utan att de inte anses jämlika män när det kommer till att ta beslut och andra viktiga saker. De har fortfarande ett större människovärde förutom i vissa kulturer (som islam).

Vidare - och det är detta TS fiskar efter - så har en man historiskt ett större värde för familjen då dessa kan dra in pengar till familjen. Detta ska dock inte heller förväxlas med värde i samhällets ögon.
Citera
2014-10-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikiis
Vet inte riktigt var jag ska sätta in tråden så tyckte att det var bäst här.

Jag har nu funderat ett tag på varför männen har varit "viktigare" än kvinnor under historiens gång? Men även varför det är fortfarande så att kvinnorna inte är lika värda i vissa länder?
Beror det på att männen är starkare eller finns det andra faktorer? Skulle bli tacksam för svar.

Jag tror att det har handlat mycket om våld och våldsmonopol rent historiskt. En matriarkal och egalitär samhällsstruktur ersattes av en elitistisk, patriarkal och våldsbaserad struktur.

Ett egalitärt samhälle, eller ett matriarkalt samhälle lägger inte lika stora resurser på att utöva våldsmonopol som patriarkala samhällen. Därför blev de invaderade och förslavade av mansdominerade militärmakter.
Citera
2014-10-09, 22:52
Bannlyst
Därför att män har mer drivkraft pga sitt testosteron.

Dom har mer driv dvs dom vaknar upp på morgonen och vill uträtta saker, DOM VILL GÅ UT OCH GÖRA BYGGA SKAPA FIXA.

Därför är majoriteten av allt som skapats skapat av män.

Kvinnor pga sitt östrogen är otroligt mycket passivare och vill följa med strömmen och göra så lite som möjligt, dom vill bli omhändertagna av mannen, av staten.

Dom istället för att vakna på morgonen och vilja uträtta saker vaknar på morgonen och VILL ATT FOLK SKA TA HAND OM DOM; BRY DIG OM MIG; DOM KLAGAR OCH WHINAR PÅ DOM SOM INTE BRYR SIG OM DOM.

Så fungerar det och det är därför det ser ut och sett ut som det gör.

Kolla på feminister, dom klagar sig fram genom livet. Dom klagar på att män ska ändra sig och släppa fram dom.

Tror du framgångsrika män klagat sig fram, klagat på andra stora företagare för att få sitt egna företag?

Nej dom har gått upp på morgonen, gått ut och skapat ett företag, drivit det framåt, konkurerat och därav tagit sin plats i den samhällsekonomi vi har.
Citera
2014-10-10, 10:36
Medlem
Jag undrade mest på varför vardagen såg mycket annorlunda ut för kvinnor än männen under antiken och tills det moderna samhället som vi lever i, det har ju trots allt varit stora skillnader bland annat att kvinnan var omyndig och kunde inte få ett jobb på egen hand osv osv. Det jag säger betyder inte att männen hade det lättare. Så varför skiljde sig deras vardag så mycket?
Citera
2014-10-10, 11:41
Medlem
Fundera på varför du sitter med åsikten att männen varit "viktigare" Hur då "viktigare"?
Vad exakt ingår i detta och vad är av "vikt" i ett samhälle?

När du klurat färdigt på detta så tror jag du har en del av svaren.
Citera
2014-10-10, 16:57
Medlem
GodeGorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Jag tror att det har handlat mycket om våld och våldsmonopol rent historiskt. En matriarkal och egalitär samhällsstruktur ersattes av en elitistisk, patriarkal och våldsbaserad struktur.

Ett egalitärt samhälle, eller ett matriarkalt samhälle lägger inte lika stora resurser på att utöva våldsmonopol som patriarkala samhällen. Därför blev de invaderade och förslavade av mansdominerade militärmakter.

Egalitärt samhälle = matriarkalt samhälle?
Citera
2014-10-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodeGoran
Egalitärt samhälle = matriarkalt samhälle?

Ofta, ja. Samhällen där släktskap räknas främst på mödernet och dessa relationer är viktigast tenderar att vara mer egalitära än patriarkala samhällen.

Det är därför forskare ifrågasätter om det finns verkliga "matriarkat", för att samhällen med matriarkala strukturer är egalitära.
Citera
2014-10-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verksamhetschefen
Därför att män har mer drivkraft pga sitt testosteron.

Dom har mer driv dvs dom vaknar upp på morgonen och vill uträtta saker, DOM VILL GÅ UT OCH GÖRA BYGGA SKAPA FIXA.

Därför är majoriteten av allt som skapats skapat av män.

Kvinnor pga sitt östrogen är otroligt mycket passivare och vill följa med strömmen och göra så lite som möjligt, dom vill bli omhändertagna av mannen, av staten.

Dom istället för att vakna på morgonen och vilja uträtta saker vaknar på morgonen och VILL ATT FOLK SKA TA HAND OM DOM; BRY DIG OM MIG; DOM KLAGAR OCH WHINAR PÅ DOM SOM INTE BRYR SIG OM DOM.

Så fungerar det och det är därför det ser ut och sett ut som det gör.

Kolla på feminister, dom klagar sig fram genom livet. Dom klagar på att män ska ändra sig och släppa fram dom.

Tror du framgångsrika män klagat sig fram, klagat på andra stora företagare för att få sitt egna företag?

Nej dom har gått upp på morgonen, gått ut och skapat ett företag, drivit det framåt, konkurerat och därav tagit sin plats i den samhällsekonomi vi har.

Kvinnor har tvingats att kämpa för sina rättigheter precis som män har.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in