Citat:
Ursprungligen postat av
.-.-.
Det måste vara några luckor i den här historien. Hon tar ETT sms-lån som hamnar hos kronis och som hon då struntar i att betala. Fair enough, det som händer då är ju att hon tilldelas en anmärkning, räntan tickar och kronofogden utreder frekvent möjligheten att utmäta hennes tillgångar. Men:
Citat:
Först när elbolaget stängde av hennes el kom vändningen.
Va? Slutade hon betala allt annat bara för att ett ärende gått till kronofogden? Varför skulle elen stängas av för att hon inte kan betala tillbaka ett sms-lån? Och:
Citat:
Än i dag har hon två avbetalningar kvar att göra innan hon är fri från skulderna. Därefter kommer det att dröja ytterligare fem år innan pricken i Kronofogdens register försvinner.
Till att börja med hoppas jag att hon hört av sig till inkassoföretagen och sett till så att de tagit tillbaka hennes ärenden. Alltså att det är till inkasso hon återbetalar, för då får hon ju inga fler anmärkningar. Men varför skulle hon få vänta i FEM ÅR innan anmärkningarna är borta? Skiter hon fortfarande i att betala vissa räkningar, eller vad? En anmärkning ligger väl bara kvar i tre år för en privatperson?
Någon får hemskt gärna hjälpa mig att förstå det här. Är ingen expert i ämnet så jag kanske har missförstått något om hur systemet fungerar.