2014-10-08, 23:51
Medlem
Gustav-bas avatar
Frågan lyder: Arkéer anses ligga genetiskt närmare Eukaryota celler än vanliga bakterier. Förklara varför

Jag har för mig att jag läste någonstans att arkéer ligger lika när eukaryota som bakterier(det var ju därför man delade upp prokaryoter?). Har ingen aning om svaret för frågan, tacksam för svar!
Citera
2014-10-09, 01:03
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-ba
Frågan lyder: Arkéer anses ligga genetiskt närmare Eukaryota celler än vanliga bakterier. Förklara varför

Jag har för mig att jag läste någonstans att arkéer ligger lika när eukaryota som bakterier(det var ju därför man delade upp prokaryoter?). Har ingen aning om svaret för frågan, tacksam för svar!

Arkéer har gener som är närmare släkt med eukaryoter än med bakterier. Dom genererar också ATP på likadant sätt som mitokondrierna i eukaryoter gör.

Detta har du troligen läst på första sidorna i din skolbok.
Citera
2014-10-09, 21:32
Medlem
Strand.s avatar
En mycket stor skillnad mellan arkéer och prokaryoter (bakterier) är just de genetiska skillnaderna. Arkéernas DNA ligger förvisso ringformat precis som hos bakterier, och processer för hur det packas (supercoiling) och vilka gemensamma enzymer som genomför det är lika. Men deras gener är mer lika våra eftersom många arkéers gener innehåller både exoner och introner. Prokaryota celler innehar endast exoner, något som givetvis är en extremt stor skillnad eftersom detta påverkar processer som transkription och translation.

Arkéers enzymer och ribosomer är mer lika våra än bakteriers eftersom de har olika rRNA-molekyler, och arkéer har likt oss tre stycken RNA-polymeras medan prokaryota celler endast har ett RNA-polymeras.

Det finns alltså många genetiska och kemiska egenskaper som skiljer bakterier från arkéer åt, tex så är arkéers metabolism mer likt eukaryoter än prokaryoter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in