2014-10-08, 21:32
Medlem
BAB7s avatar
I Tyskland har man precis beslutat en enorm satsning på att bygga nya och moderna cykelvägar och samtidigt avsatt mer pengar till underhåll av befintliga cykelvägar, under 2015 står över 1 Miljard SEK till förfogande, under kommande år ska Elekro-mobilitet, cykling och digital infrastruktur vara sammankopplade i satsningen på framtidens Infrastruktur.

Nästa år kommer man att investera över 90 miljoner SEK på att färdigställa en cykelväg som förbinder dom båda städerna Bonn och Berlin, cykelvägen som kommer att vara över 100 mil lång, kommer att löpa genom natursköna områden och historiska städer.
Längs denna 100 mil långa cykelled kommer man att finna ett flertal toppmoderna nybyggda rastplatser avsedda endast för cyklister, laddstationer för El-cyklar, Servicestationer med turistinformation, WLAN etc.

Under nästa år kommer ytterligare 950 miljoner SEK kommer att investeras i cykelvägar och förbättrad service och infrastruktur för cyklister.

Med satsningen under 2015 på mer än 1 Miljard SEK, är målet att fler ska välja cykeln framför bilen, inte bara i vardagen genom en förbättrad infrastruktur för cyklister utan man hoppas också på en ökad Eco-turism genom förbättrade cykelvägar i hela landet samt genom den nya 100 mil långa cykelvägen som ska vara världens modernaste cykelled.

Jag blev positivt inställd till detta och kan bara se fördelar med att satsa stora summor på förbättrad infrastruktur för cyklister och cykelvägar.
Om detta sen kan ge en ökad Eco-turism är ju bara ännu en fördel.

Min fråga är vilka satsningar som ni tycker är vettiga i Sverige på detta området, skulle vi tex kunna bygga något liknande mellan Malmö och Stockholm och locka turister från hela världen att cykla i Sverige?

Eller har ni någon annan ide?

http://www.polenum.com/politik_energie_umwelt_meinung/dobrindt-plant-radweg-deutsche-einheit-zwischen-bonn-und-berlin/
Citera
2014-10-08, 23:24
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
I Tyskland har man precis beslutat en enorm satsning på att bygga nya och moderna cykelvägar och samtidigt avsatt mer pengar till underhåll av befintliga cykelvägar, under 2015 står över 1 Miljard SEK till förfogande, under kommande år ska Elekro-mobilitet, cykling och digital infrastruktur vara sammankopplade i satsningen på framtidens Infrastruktur.

Nästa år kommer man att investera över 90 miljoner SEK på att färdigställa en cykelväg som förbinder dom båda städerna Bonn och Berlin, cykelvägen som kommer att vara över 100 mil lång, kommer att löpa genom natursköna områden och historiska städer.
Längs denna 100 mil långa cykelled kommer man att finna ett flertal toppmoderna nybyggda rastplatser avsedda endast för cyklister, laddstationer för El-cyklar, Servicestationer med turistinformation, WLAN etc.

Under nästa år kommer ytterligare 950 miljoner SEK kommer att investeras i cykelvägar och förbättrad service och infrastruktur för cyklister.

Med satsningen under 2015 på mer än 1 Miljard SEK, är målet att fler ska välja cykeln framför bilen, inte bara i vardagen genom en förbättrad infrastruktur för cyklister utan man hoppas också på en ökad Eco-turism genom förbättrade cykelvägar i hela landet samt genom den nya 100 mil långa cykelvägen som ska vara världens modernaste cykelled.

Jag blev positivt inställd till detta och kan bara se fördelar med att satsa stora summor på förbättrad infrastruktur för cyklister och cykelvägar.
Om detta sen kan ge en ökad Eco-turism är ju bara ännu en fördel.

Min fråga är vilka satsningar som ni tycker är vettiga i Sverige på detta området, skulle vi tex kunna bygga något liknande mellan Malmö och Stockholm och locka turister från hela världen att cykla i Sverige?

Eller har ni någon annan ide?

http://www.polenum.com/politik_energie_umwelt_meinung/dobrindt-plant-radweg-deutsche-einheit-zwischen-bonn-und-berlin/

Tycker detta verkar vara ett enormt slöseri med skattemedel.

Jag ser det för helt uteslutet att denna typ av cykelväger skulle kunna återbetala sig via ex. ekoturism. Jag skulle hellre se att man byggde vindkraftverk eller liknande om man nu vill värna miljön istället för att lägga ny asfalt.
Citera
2014-10-09, 01:05
Medlem
Malingins avatar
Cykelvägar fungerar inte i Sverige, jag är förvånad att det gör det i Tyskland.
Kallt och mörkt, hur många ger sig ut och cyklar i November? Eller för all del en regnig dag i Juni.
Långa avstånd.

Tyskland är tätbefolkat och har större underlag iof.
Citera
2014-10-09, 01:58
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidasMulligan

Det tycker inte jag, även cykelvägar och cykling är en del av infrastrukturen.

Andra områden inom infrastrukturen har ju också fått ett rejält tillskott, tex järnvägen.
Just nu, åren mellan 2012-2015 investerar man c.a 450 Miljarder SEK i järnvägen!

Dessutom är det just beslutat att c.a 45 Miljarder SEK per år ska avsättas till underhåll av vägar och broar.

År 2020 ska 1 Miljon El-bilar rulla i Tyskland enligt regeringens mål, fram till 2016 ska man därför investera c.a 20 Miljarder SEK i infrastruktur för El-bilar (laddstolpar etc).

Därför låter det vettigt med satsningar på 1 Miljard SEK till cykelvägar och cykling under nästa år.

Naturligtvis skulle liknande satsningar fungera i Sverige om man bara vill!
Citera
2014-10-14, 14:01
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidasMulligan

Jag ser det för helt uteslutet att denna typ av cykelväger skulle kunna återbetala sig via ex. ekoturism. Jag skulle hellre se att man byggde vindkraftverk eller liknande om man nu vill värna miljön istället för att lägga ny asfalt.
Man behöver inte åka hela vägen. Att åka från en stad till en annan är ganska smidigt på cykel. Personligen har jag cyklat från Paris till Berlin och sedan vidare i Polen så jag hade gillat denna väg. Sverige är tyvärr ett U-land gällande cykel. Bara en massa 2+1 vägar överallt och inte en cykelbana utanför städerna. Ofta är den enda lagliga cykelvägen mellan två svenska städer grusvägar som är flera gånger längre än bilvägen.

Cykelvägar handlar inte bara om miljö utan framkonlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in