Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-08, 16:38
Bannlyst
Tyskland har donerat 16 000 H&K G3 och H&K G36, 8 000 pistoler, raketgevär, tält, hjälmar och radioutrustning till kurdiska peshmergas i Irak. Tyska instruktörer befinner sig på plats och tränar kurderna i hur vapnen ska användas:
http://www.thelocal.de/20141006/germ...ate-bundeswehr

Här diskuterar vi tyskt militärbistånd till kurderna.
Citera
2014-10-08, 16:41
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Tyskland har donerat 16 000 H&K G3 och H&K G36, 8 000 pistoler, raketgevär, tält, hjälmar och radioutrustning till kurdiska peshmergas i Irak. Tyska instruktörer befinner sig på plats och tränar kurderna i hur vapnen ska användas:
http://www.thelocal.de/20141006/germ...ate-bundeswehr

Här diskuterar vi tyskt militärbistånd till kurderna.

Mycket bra gjort!

Är de med i koalitionen och deltar i lufträderna btw?
Citera
2014-10-08, 16:48
Medlem
Tycker det är mycket bra att man hjälper Kurderna att slåss tillbaka mot IS. Dock så skulle det behövas mycket mer än bara gevär, raketgevär, logistik och stridsutrustning.

IS har själva tungt artilleri som Kurderna saknar (tror jag?) samt APCS & stridsvagnar man tagit från Iraks militärförråd och USA:s överskott som lämnats kvar. Dock är det en början, men det är nog inte tillräckligt enligt min åsikt.
Citera
2014-10-08, 17:01
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweet
Tycker det är mycket bra att man hjälper Kurderna att slåss tillbaka mot IS. Dock så skulle det behövas mycket mer än bara gevär, raketgevär, logistik och stridsutrustning.

IS har själva tungt artilleri som Kurderna saknar (tror jag?) samt APCS & stridsvagnar man tagit från Iraks militärförråd och USA:s överskott som lämnats kvar. Dock är det en början, men det är nog inte tillräckligt enligt min åsikt.
Kurderna har nog inte särskilt mycket tungt artilleri nej. Men de har flygunderstöd.
Citera
2014-10-08, 17:32
Medlem
Det var bra agerat av den tyska regeringen eftersom vilka medel som helst ska vara tillåtna för att stoppa IS.
Citera
2014-10-08, 18:27
Medlem
blofeld88s avatar
Sverige som har en försvarsindustri med finfina vapensystem borde göra slag i saken och skicka ner lite prylar. Rb56 som försvarsmakten ratar borde funka bra där nere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in