2014-10-07, 23:46
Medlem
Theekmans avatar
Jobbade på en industri med en relativ hög medelålder. Det var snack, kortspel och aktiviteter i personalrummet varje rast. Till och med tidigt klockan 06.00 på morgonen var det snack.

Började jobba på ICA för några månader sedan och fick en chockerande känsla av ensamhet. Jag är strax över 20 och har inget sug efter en smartphone så har hållit mig till en knapptelefon sedan ett tag tillbaka. Jag satt där i personalrummet och käkade, och ser 20 kollegor sitta spridda över rummet. Alla sitter exakt likadant med huvudet vinklat neråt till telefonen och trots att det är 20 personer i rummet så växlas inte ett enda ord till varandra under den halvtimmen jag hade rast. Jag tycker det är så tragiskt att det ser ut så här. Försöker snacka med kollegorna men det är inte så kul att snacka med en som tittar ner i mobilen stup i kvarten.

Jag vill inte att folk ska tolka det som att jag har problem med att interagera med andra människor eller hur jag ska lösa det. Tänker mer i det stora hela, är detta ett problemet i samhället (för nyanställda osv.) och om fenomenet ser ut så här på arbetsplatsen?

Hur ser det ut på din arbetsplats? Interagerar folk med varandra eller kikar de bara på sina mobiler? Kommer detta beteende ändras framöver? Kommer folks beroende av att ständigt vara uppdaterade (socialt, intellektuellt) eskalera eller minska?
Citera
2014-10-07, 23:52
Awaiting Email Confirmation
femtonhundras avatar
Att ingen utbytte ett enda ord av totalt 20 personer på en halvtimme på samma jobb, låter aningen överdrivet faktiskt.
Citera
2014-10-07, 23:58
Medlem
Theekmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtonhundra
Att ingen utbytte ett enda ord av totalt 20 personer på en halvtimme på samma jobb, låter aningen överdrivet faktiskt.
Det tror jag säkert att du tycker. Men det är inte långt ifrån sanningen. Om du vill att jag ska säga det ordagrant så hälsade några på varandra när de kom in
Citera
2014-10-08, 00:10
Medlem
Vikilitas avatar
Jag tror att det blir lite av en "grej" på varje arbetsplats. Alltså att man gör så som alla andra gör och alltid har gjort på just den specifika arbetsplatsen. Om några år (om du fortfarande är kvar då) kommer du sitta på samma sätt som dina kollegor gör nu utan att tänka på det, medan en annan ny snubbe kommer in och tänker samma sak som du tänker just nu.
Jag tror inte att alla de som sitter i ditt nuvarande lunchrum är osociala egentligen. De gör säkert inte alls så hemma! De gör bara som alla andra och som de har "lärt" sig att man gör på det stället. Det är typiskt svenskt! :-D "Att göra som alla andra". Skittråkigt! Jag förstår dig. Men ja... Sverige i ett nötskal!
Citera
2014-10-08, 00:19
Medlem
Finns det nåt missnöje med arbetet, dålig atmosfär typ?
Citera
2014-10-08, 00:22
Medlem
Theekmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikilita
Jag tror att det blir lite av en "grej" på varje arbetsplats. Alltså att man gör så som alla andra gör och alltid har gjort på just den specifika arbetsplatsen. Om några år (om du fortfarande är kvar då) kommer du sitta på samma sätt som dina kollegor gör nu utan att tänka på det, medan en annan ny snubbe kommer in och tänker samma sak som du tänker just nu.
Jag tror inte att alla de som sitter i ditt nuvarande lunchrum är osociala egentligen. De gör säkert inte alls så hemma! De gör bara som alla andra och som de har "lärt" sig att man gör på det stället. Det är typiskt svenskt! :-D "Att göra som alla andra". Skittråkigt! Jag förstår dig. Men ja... Sverige i ett nötskal!
Kan inte vara lätt som nykomling att komma in i arbetslivet på ett socialt sett. Går det att förändra detta mönster? Nu ser jag iof bara nackdelar med detta fenomen. Finns det något positivt med uppkopplingen interaktionsmässigt då?
Citera
2014-10-08, 00:25
Medlem
Theekmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Finns det nåt missnöje med arbetet, dålig atmosfär typ?
Det skulle jag inte vilja påstå. Utanför personalrummet kan man snacka mer öppet så länge det är utanför chefens åsyn.
Citera
2014-10-08, 00:28
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theekman
Kan inte vara lätt som nykomling att komma in i arbetslivet på ett socialt sett. Går det att förändra detta mönster? Nu ser jag iof bara nackdelar med detta fenomen. Finns det något positivt med uppkopplingen interaktionsmässigt då?

Nu förstod jag inte alls din fråga :-D
Citera
2014-10-08, 00:33
Medlem
Theekmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikilita
Nu förstod jag inte alls din fråga :-D
Jag har en negativ syn på detta fenomen. Förmodligen för andra inte har en knapptelefon som jag. Finns det positiva delar av detta uppkopplande för personalen, kanske moraliskt sett?
Citera
2014-10-08, 01:32
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Jag har en negativ syn på detta fenomen. Förmodligen för andra inte har en knapptelefon som jag. Finns det positiva delar av detta uppkopplande för personalen, kanske moraliskt sett?

Jag kan inte se något positivt i det.
Citera
2014-10-08, 10:04
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Det skulle jag inte vilja påstå. Utanför personalrummet kan man snacka mer öppet så länge det är utanför chefens åsyn.

Här har du ju det. Ifall det är dålig relationer mellan chefer och underordnade blir det en mer tryckt och spänd stämning. Man kanske kastar sig omkring med lite pikar gentemot cheferna med sina "jämlika" kollegor. "Ah, visst är Johan korkad" visk visk.

Antar att du jobbar på en ICA Maxi ifall nu 20 pers har lunch samtidigt. Dels blir det ju mer anonymt och man försvinner i mängden, som på tunnelbanan liksom. Då blir det ju mer okej att sitta och fippla med mobilen och ignorera alla andra, alla andra gör ju det! Blir även en annan slags hierarki på större arbetsplatser, på gott och ont.

ICAt jag jobbar på är mycket mindre och visst är det folk som sitter med mobilen på rasterna. Men äter man lunch med 2-4 stycken andra så blir det jävligt corny ifall en sitter med mobilen. Ifall man har något viktigt att göra så respekterar ju alla det, men det är ju roligare att prata med sina kollegor. Finns ingen rädsla för chefer eller ägare för den delen, man tjötar lika mycket skit med dem, oavsett ansvar eller lönekuvert

EDIT: Jag har också en knapptelefon och sitter egentligen aldrig med den. Ett tips annars är väl att du hakar tag i kollegor innan de hinner sätta sig med telefonen, på väg till rasten, när de är vid kylskåpet, hämtar kaffe osv...
Citera
2014-10-08, 21:35
Medlem
Kan det inte vara att ni har det stressigt på jobbet med mycket kundkontakt?

Och då vill många koppla av och ha det tyst och lugnt runt omkring sig under sin rast?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in