Citat:
Ursprungligen postat av
Theekman
Det skulle jag inte vilja påstå. Utanför personalrummet kan man snacka mer öppet så länge det är utanför chefens åsyn.
Här har du ju det. Ifall det är dålig relationer mellan chefer och underordnade blir det en mer tryckt och spänd stämning. Man kanske kastar sig omkring med lite pikar gentemot cheferna med sina "jämlika" kollegor. "Ah, visst är Johan korkad" visk visk.
Antar att du jobbar på en ICA Maxi ifall nu 20 pers har lunch samtidigt. Dels blir det ju mer anonymt och man försvinner i mängden, som på tunnelbanan liksom. Då blir det ju mer okej att sitta och fippla med mobilen och ignorera alla andra, alla andra gör ju det! Blir även en annan slags hierarki på större arbetsplatser, på gott och ont.
ICAt jag jobbar på är mycket mindre och visst är det folk som sitter med mobilen på rasterna. Men äter man lunch med 2-4 stycken andra så blir det jävligt corny ifall en sitter med mobilen. Ifall man har något viktigt att göra så respekterar ju alla det, men det är ju roligare att prata med sina kollegor. Finns ingen rädsla för chefer eller ägare för den delen, man tjötar lika mycket skit med dem, oavsett ansvar eller lönekuvert
EDIT: Jag har också en knapptelefon och sitter egentligen aldrig med den. Ett tips annars är väl att du hakar tag i kollegor innan de hinner sätta sig med telefonen, på väg till rasten, när de är vid kylskåpet, hämtar kaffe osv...