2014-10-07, 14:30
Medlem
Studerar yrkeshögskola inom IT och nätverk (cisco), vi har 21 veckors LIA (Lärande i arbetslivet) eller vad dom nu har förkortat det som.

Jag har tidigare haft en rad olika praktikplatser innan jag började studera och därför vet jag att det ofta händer att man blir utnyttjad. Men enligt skolan har 99% jobb samt att många får jobb på sin LIA

Då undrar jag hur söker man LIA på bästa sätt. Hur gör man en snygg presentation av sig själv som studerande blivande cisco tekniker/it administratör eller vart man nu vill hamna som när man studerat. Är det bara att ta CV sedan innan och slänga runt lite rubriker och göra det mer som ett personligt brev med liten text på halvt A4 i word

Har ni själva varit på LIA berätta gärna hur det gick, studerande ni färdigt efter LIAN eller hoppade många av kursen när praktiken hade varit ett tag. Share with me
Citera
2014-10-07, 15:30
Medlem
Skolan fixar oftast praktik om du failar. Sök som vanligt bara. Skicka runt cv.
Minst hälften hoppar av efter lian eftersom många får jobb. Kommer också jag göra när jag börjar yh nästa läsår.
Citera
2014-10-07, 16:09
Medlem
YH-utbildningar har väldigt bra procent på antal som går vidare till arbete direkt efter studierna. Delvis beror nog detta på att det är företag som letar en viss kompetens som ofta står bakom att en utbildning startas.

Så jag skulle inte jämföra LIA med sån där "ungdomspraktik" och andra ganska menlösa åtgärder som Arbetsförmedlingen skickar iväg folk till.
Citera
2014-10-07, 19:18
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gigabyte
Skolan fixar oftast praktik om du failar. Sök som vanligt bara. Skicka runt cv.
Minst hälften hoppar av efter lian eftersom många får jobb. Kommer också jag göra när jag börjar yh nästa läsår.

Då skulle jag råda dig att tänka om och faktiskt avsluta dina studier innan du tar jobbet!
Citera
2014-10-08, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paddingtonbear
Jag har tidigare haft en rad olika praktikplatser innan jag började studera och därför vet jag att det ofta händer att man blir utnyttjad. Men enligt skolan har 99% jobb samt att många får jobb på sin LIA

Utnyttjandet sker när praktikanten kan utföra arbetsuppgifterna utan någon egentlig inkörningsperiod och snabbt producerar lika mycket som en vanlig anställd. När praktikperioden är över så tar man sedan bara in en ny praktikant. Det är nog väldigt liten risk att man blir utnyttjad på det sättet inom något kvalificerat område, typ IT. De resurser företaget lägger på att lära upp dig överstiger förmodligen det du lyckas producera. Det får ju dock företaget igen i längden om man anställer dig efter praktiken och du blir en värdefull medarbetare. Lycka till.
Senast redigerad av uffe123 2014-10-08 kl. 04:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in