Citat:
Ursprungligen postat av
vicd1
Hittade den här när jag slog in mitt regnummer
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/Avgassystem-Standard/BAKRE-LJUDDAMPARE-PEUGEOT-921882/
Mycket billigare jämfört med Mekanomen som kostade 1074kr. Fast jag har ingen aning om hur jag bytar den själv, måste man skära eller borra? Eller räcker det med att skruva. Blir det billigare om jag köper bakre ljuddämparen och tar med mig den till en bilverkstad Behöver jag något annat?
Tack!
Det du behöver är 2 upphängningsgummin samt en klämma till avgasröret där det skruvas ihop. Vad det är för typ av gummin och klämma kan jag inte svara på dock. Kanske de på biltema kan hjälpa dig med det. Annars kostar en monteringssats på mekonomen 88kr som innehåller de delarna. Art.nr. 01-85325.
Personligen skulle jag lagt mig under och rivit loss plåten som är lös och kört vidare om det inte läcker någonstans, baserat på bilderna. Bara böja fram och tillbaka som en galning tills plåten lossnar.
Utan denna plåt kan man enkelt beskriva det som att din ljuddämpare bara har en plåtvägg istället för två med denna borta. Men som sagt, är det tätt så är det ju bara köra och byta den dagen den börjar läcka.
Är pengar ett ickeproblem så är det såklart helt ok att byta.
På frågorna så behöver man inte skära eller borra. På bilar där rören sitter inuti varandra kan man behöva bruka lite våld eller värma.
Köper du delar själv och tar med dig så kommer nog de flesta ta lite extra betalt då de inte får in några pengar på delar. Sen får säkert ingen garanti på arbetet.
Här är en bra video om ämnet:
http://www.youtube.com/watch?v=H6pyR6YfKP4
Annars är det ju bara att ge dig på att byta själv, det är ju inte raketforskning direkt. En domkraft, en pallbock, ett fälgkors eller någon form av hjulmutternyckel, en kniv samt en blocknyckel eller hylsa och spärrhandtag så byter man det där på en 10min kanske.
Domkraft = hissar du upp bilen med.
Pallbock = sätter du under bilen så du inte dör om domkraften glider eller går sönder.
Fälgkors/hjulmutternyckel = lossar du däcket med.
Kniv = skär du bort de gamla gummiupphängningarna med.
Blocknyckel/hylsa och spärrhandtag = tar du bort gamla klämman samt sätter dit den nya med.
Storlek på muttrarna på klämman borde vara 13mm men inget som är skrivet i sten.
Lite olja eller rostlösare på muttrarna på gamla klamman är inte helt fel det heller.
Lycka till.