Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Intervju med Klas Lund om det nya partiet:
Citat:
...
Partiet kommer att vara en del av Motståndsrörelsen vilket innebär att det företräder Motståndsrörelsen och kommer att arbeta för att förverkliga dess mål. Partiet kommer visserligen skötas som en egen organisation, men av rent praktiska skäl kommer det inte finnas någon riktigt klar gräns mellan partiet och Motståndsrörelsen. Detta bland annat för att många tänkbara företrädare i partiet även kommer att ha ansvarspositioner i Motståndsrörelsen. I framtiden, om partiet växer, kanske gränsen mellan organisation och parti blir mer tydlig allteftersom vi rekryterar fler människor som går direkt med i partiet istället för att ha kommit från organisationen. Det kan tilläggas att alla detaljer kring partiets organisering inte är helt glasklara än, utan vi kommer att arbeta fram detaljerna och dessutom pröva oss fram så att vi finner det som fungerar bäst.
https://www.nordfront.se/klas-lund-om-det-nya-partiet.smr
Angående det fetstilta får jag nog lägga in ett varningens finger till Lund. Att rekrytera personer direkt till partiet tror jag kan vara en organisatorisk katastrof i ett längre perspektiv, som gör att de båda delarna glider isär på alla de sätt som går och till sist splittras. Folk utan bakgrund inom SMR och som går direkt in i partiet kommer inte ha samma känsla för SMR:s högre mål, de kommer inte heller ha samma känsla för "grundverksamheten" i SMR. Alltså kommer de utveckla sin egna organisationskultur och partiet kan komma att deorientera sig.
Jag tror på en strikt rektrytering ifrån SMR, och att alla som har viktiga positioner inom partiet har en fast förankring samt sitt hjärta i grundorganisationen. Man bör alltså för att verka inom partiet ha fått sin skolning inom aktivismdelen av SMR.
För att inte partiet och huvudverksamheten skall växa ifrån varandra krävs det att man upprätthåller en gemensam organisationskultur samt ständigt har fokus på det högre målet, och det tror jag enklast görs genom att ha en tydlig hierarkisk ordning mellan delarna. Att tillse så att huvudverksamheten och dess större mål alltid kommer upplevas som just huvudverksamheten även för partiet, och att partiet inte blir ett mål i sig, utan enbart ett redskap för att uppnå de högre målen. Man bör nog även se till att ha rotation mellan medlemmar inom partiet inom de olika delarna, så att man håller sig ajour med allt som händer i organisationen, samt upprätthåller och hela tiden stärker den gemensamma organisationskänslan.