Citat:
Angående Anti Avsan som dekorimaman dyker han upp i sammanhanget genom vad en finskbördig tjej säger till en tillfällig bekant på en finlandsbåt i december 1992. Bara tidsrymden som förflutit gör att man måste vara mycket försiktig med att dra stora växlar på detta.
Historien om finskan och hennes väninnas iaktagelse kommer till DN-journalisten Olle Alséns kännedom och han för uppgiften vidare till PU och dess chef Hans Ölvebro. För egen del har jag aldrig blivit klar över om det verkligen är AA som finskan pekat ut i tipset, eller om det är en annan finsktalande polis. AA är av estnisk b bakgrund och talar enligt uppgift inte finska.
Det som gör mig allra mest tveksam till tjejernas utpekande är att vittnena Rolder m sällskap, Scheffer m döttrar, Hellgren, Anders Björkman m polare, Anja Landgre, Inga Ålenius och Nicola Fauzzi samtliga
passerar platsen där AA står under tiden 2313-2320 utan att se skymten av AA eller någon annan person.
Mot detta kan anföras att Inge Morelius säger sig sett GM 231830, alltså tre minuter före MOP. Men när man läser han vittnesmål så är det inte lätt att räkna ut när och i vilken omfattning han såg GM.
Jag betvivlar inte att de finska tjejerna sett en dekorimaman men jag är tveksam till tidpunkten. Fram till en knapp timme före mordet har det funnits Narkotikaspanare i området som en tänkbar förklaring. Till syven och sist är sex och ett halvt år väldigt lång tid för en minnesbild, utan det minsta avsikt ändras minnen över tid.
Min slutsats blir att det behövs mer för att binda AA till brottsplatsen än vad vi har för tillfället. Och är han oskyldig har han utsatts för en förtalskampanj närmast utan motstycke i svensk kriminalhistoria.