2014-10-04, 22:30
Medlem
Jag satt och funderade på att om man är officer får du bära stor mässdräkt istället frack, till den kan värja bäras. Alltså får en officer gå runt med ett svärd på stan? Även om den inte får vara sylvass så pratar vi ett formidabelt vapen mot alla turkar som springer runt med små knivar. Hur ser alltså lagen och snuten på värjor och mässdräkter?
Citera
2014-10-04, 22:40
Medlem
Troligen är det godkänt.
Militär i uniform får bära kniv då det anses ingå i deras tjänst.
Man kan kanske hävda att det är detsamma som en kniv -detta är lite tveksamt.

Det mer troliga är att det faller under öppningen lagen ger med formuleringen "övriga omständigheter".
Citera
2014-10-04, 23:04
Bannlyst
militären får bära den i tjänst givetvis, jag har själv stått vid slottet i stockholm med skarpladdad AK5

Authority!
Citera
2014-10-04, 23:09
Medlem
Bergakungens avatar
Nu är det inte alldeles korrekt. Bärandet av sabel eller värja (sidogevär, kallas det) är inte vare sig reglementerat eller tillåtet, men i slutna sällskap får värjan/sabeln användas i ceremonier. Så om någon oinformerad 1.e Sergeant eller däröver (där går gränsen för att få använda stor högtidsdräkt) lallar runt på stadens gator, med ett bart huggande svärd (typ) så kommer farbror polisen och tar hand om den förvirrade medborgaren.

Skulle det vara så att det dras blankvapen mot turkar, så har det möjligen en historisk bäring, men det är ett tag sedan det var något som uppmuntras.
Citera
2014-10-04, 23:23
Medlem
Mest en kul fylle idé. För att förtydliga ( kommer använda jag form även om jag inte får bära mässsdräkt) jag har varit på middag inne i stan säg typ svärfars 50 års dag eller vigsel eller vad som helst som kan kräva frack. Alternativ 1 tar jag taxi från port till port. Alternativ 2 går jag hem genom staden. Alternativ 3 är som 2 förutom att jag blir påhoppad av ett par ligister som rånat frågan som en riktig man skyddar jag min fru dom drar kniv jag drar svärd. Alternativ 4 jag är på nån frackfest som sedan slutar med krogen
Att man får bära vapen i högvakt eller tjänst har ju inte med saken att göra.
Citera
2014-10-05, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu är det inte alldeles korrekt. Bärandet av sabel eller värja (sidogevär, kallas det) är inte vare sig reglementerat eller tillåtet, men i slutna sällskap får värjan/sabeln användas i ceremonier. Så om någon oinformerad 1.e Sergeant eller däröver (där går gränsen för att få använda stor högtidsdräkt) lallar runt på stadens gator, med ett bart huggande svärd (typ) så kommer farbror polisen och tar hand om den förvirrade medborgaren.

Skulle det vara så att det dras blankvapen mot turkar, så har det möjligen en historisk bäring, men det är ett tag sedan det var något som uppmuntras.
Är det måhända så att TS planerar "Kalabaliken i Bandhagen"?

Intressant att bärande av sabel/värja inte är reglementerat.
Jag har iofs aldrig sett en dylik bäras till annat än trupparaddräkt.
Citera
2014-10-05, 07:28
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waremblem
Jag satt och funderade på att om man är officer får du bära stor mässdräkt istället frack, till den kan värja bäras. Alltså får en officer gå runt med ett svärd på stan? Även om den inte får vara sylvass så pratar vi ett formidabelt vapen mot alla turkar som springer runt med små knivar. Hur ser alltså lagen och snuten på värjor och mässdräkter?
Det är ok på samma sätt som när en hantverkare kan gå omkring med en morakniv i overallen.
Citera
2014-10-05, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Är det måhända så att TS planerar "Kalabaliken i Bandhagen"?

Intressant att bärande av sabel/värja inte är reglementerat.
Jag har iofs aldrig sett en dylik bäras till annat än trupparaddräkt.
Jag funderade på att bli officer och då kom jag bara på att man får använda uniform i vissa privata sammanhang och det ena gav det andra. Sedan diskuterade jag vilket lagligt vapen som var bäst till självförsvar ex en stor ficklampa och då kom jag på att officerare får bära sabel eller värja osv

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det är ok på samma sätt som när en hantverkare kan gå omkring med en morakniv i overallen.
Så lågt förstår jag oxå skillnaden är ju att du kan gå på fest osv i uniform svårare som snickare
Senast redigerad av waremblem 2014-10-05 kl. 08:35.
Citera
2014-10-05, 08:46
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waremblem
Jag funderade på att bli officer och då kom jag bara på att man får använda uniform i vissa privata sammanhang och det ena gav det andra. Sedan diskuterade jag vilket lagligt vapen som var bäst till självförsvar ex en stor ficklampa och då kom jag på att officerare får bära sabel eller värja osv

Så lågt förstår jag oxå skillnaden är ju att du kan gå på fest osv i uniform svårare som snickare

Nu handlar topic om kvivlagen inte om etikettsfrågor.
Kanske det är på sin plats att påpeka att rörkrökaren och officeren faktiskt är lika inför lagen.
Senast redigerad av borriz 2014-10-05 kl. 08:55.
Citera
2014-10-05, 13:10
Medlem
Citat:
Kanske det är på sin plats att påpeka att rörkrökaren och officeren faktiskt är lika inför lagen.
Fast i detta fall är ju etik det som legitimerar användandet. Du får ju bära kniv om du har skäl dock svårt att ha en rimlig anledning på stan som snickare därimot får du bära högtidsdräkt vid bröllop etc
Citera
2014-10-05, 13:42
Medlem
Citat:
Givetvis, men båda två har ju egna ursäkter för varför de ska undantas från knivlagen. Tittar man på knivlagens utformning och syfte så var ingendera av dessa två grupper några som skall omfattas av förbudet.

finns ett rätt bra svar här på lawline
http://lawline.se/answers/16744
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in