2014-10-05, 01:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Själfallet har du rätt. Jag tolkade det dock som om Sverige2025 ville återinföra det gustavianska enväldet, men det kanske var ett missförstånd.

Svårt att veta. Det skulle alltså kunna vara så att han vill upphäva 1809 års författning till förmån för 1772 år dito. Intressant tanke, åtminstone principiellt. Jag tror jag avvaktar en grundlagsutrednings synpunkter innan jag bestämmer för att maktdelning är att föredra.
Citera
2014-10-05, 01:49
Medlem
Yxherrens avatar
Det känns inte ens lönt att gräma sig över rådande situation. Sverige är en bisarr teater att skåda, både på regeringsnivå och hos kreti och pleti. Det är sanslöst vilket vansinne till samhälle vi lever i, det är till att liknas vid både nazismen och kommunismens storhetstid.

Jag finner enbart hopplöshet inför Sveriges framtid, oavsett vilket parti som "vinner" valet och tillåts kompromissa med resterande stollar i riksdagen. Våra förfäder byggde upp ett respektabelt land som andra nationer såg positivt på, även om de inte idoliserade oss, som många tycks tro. Men detta lyckades dagens politiker sabotera helt och har numera lagt Sverige i ruiner. Och den skuldbördan kan inte läggas i någon annans händer än svenskens.

Den här pajasregeringen är ett naturligt steg i den självdestruktiva linjen som svenska politiker har jobbat efter under 30-40 års tid. Allt annat än förnuft, kunskap och sympati värderas i svensk politik - och samhället blir därefter. Så att invandrare, kriminella, utvikningsbrudar, karriärister, barnprogramsledare och rena rama stollar styr Sverige idag är helt inom ramarna av vad som representerar Sverige idag. Som sagt, det är en bisarr teater att skåda - synd bara att man själv tvingas uppleva den.
Citera
2014-10-05, 02:06
Bannlyst
Det är som cirkus och Sverige är experimentlandet.
Citera
2014-10-05, 02:26
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Det blir nog stor (tragi)komik när detta gäng Löfvén svetsat samman ska försöka styra landet.

Åt helvete kommer det gå så klart. Stackars Sverige!

Nyvalet kommer 2016 för Åkesson är inte dum nog att tvinga fram det idag, bättre att låta Löfvén hänga sig i sitt eget rep först.

Går det ens att tvinga fram nyval innan 2018 om regeringen får igenom budgeten?
Citera
2014-10-05, 02:27
Medlem
Greger-The-Negers avatar
Min dröm är att denna regering en gång för alla visar det svenska folket att vänsterregeringar med känsloargument som grundpelare och idealistiska drömmar utan verklighetsförankring inte håller. Jag vill att denna regering faller samman och gör bort sig så att Sverige vaknar och inser att, hur kall den än må vara, så är en högerregering betydligt mer stabil och förankrad i verklighetens såväl nationella som internationella politiska klimat.

Men vem försöker jag lura? Svenskar är dumma, och glömmer och "förlåter" inkompetenta politiker gång på gång. Svenskar lär sig aldrig. När valfläsket väl drar igång hypnotiseras landet av "godhet" och "tolerans" och "alla ska med".
Senast redigerad av Greger-The-Neger 2014-10-05 kl. 02:31.
Citera
2014-10-05, 02:28
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Går det ens att tvinga fram nyval innan 2018 om regeringen får igenom budgeten?

Det ska ju godkännas en ny budget varje år..
Citera
2014-10-05, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Den samlade rödgröna inkompetensen kan ges dödsstöten om Sd röstar ner deras budget.

Utan budget blir det regeringskris de kan inte gärna regera med alliansens budget utan Löfven lämnar in sin och regeringens avskedsansökan till talmannen. Han får en mycket trevligt jobb att försöka hitta en ny regeringsbildare som kan få igenom en budget.

Så kommer det att bli och det kommer att bli kul.

Om Alliansen väljer att lägga fram 4 olika förslag samt lägger ner rösten för S&MP budget så får S&MP reagera, eller hur.

Jag tyckte jag hörde Björklund säga häromdagen att de 4 partierna kommer dela upp sig under en period nu för att till nästa val bilda ett regeringsduglig Allians igen.

Apropå det klena ministermaterialet, kan det vara så att S väntar sig nyval oavsett och inte vill bränna sina toppnamn just nu?
Citera
2014-10-05, 02:43
Medlem
sanchoos avatar
Jaha... Är Annie lööf eller Reinfeldt bättre då? De har aldrig haft ett riktigt jobb, utan varit politiker i hela deras arbetsliv.
Citera
2014-10-05, 02:50
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greger-The-Neger
Min dröm är att denna regering en gång för alla visar det svenska folket att vänsterregeringar med känsloargument som grundpelare och idealistiska drömmar utan verklighetsförankring inte håller. Jag vill att denna regering faller samman och gör bort sig så att Sverige vaknar och inser att, hur kall den än må vara, så är en högerregering betydligt mer stabil och förankrad i verklighetens såväl nationella som internationella politiska klimat.

För att fortsätta i Alliansens fotspår, då även de hade en regering som var fullständigt naiv och känslostyrd, eller hur menar du?

Det är samma sk*t bara andra namn och partifärger...

Citat:
Ursprungligen postat av Greger-The-Neger
Men vem försöker jag lura? Svenskar är dumma, och glömmer och "förlåter" inkompetenta politiker gång på gång. Svenskar lär sig aldrig. När valfläsket väl drar igång hypnotiseras landet av "godhet" och "tolerans" och "alla ska med".

Helt klart sant.
Citera
2014-10-05, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Det känns inte ens lönt att gräma sig över rådande situation. Sverige är en bisarr teater att skåda, både på regeringsnivå och hos kreti och pleti. Det är sanslöst vilket vansinne till samhälle vi lever i, det är till att liknas vid både nazismen och kommunismens storhetstid.

Jag finner enbart hopplöshet inför Sveriges framtid, oavsett vilket parti som "vinner" valet och tillåts kompromissa med resterande stollar i riksdagen. Våra förfäder byggde upp ett respektabelt land som andra nationer såg positivt på, även om de inte idoliserade oss, som många tycks tro. Men detta lyckades dagens politiker sabotera helt och har numera lagt Sverige i ruiner. Och den skuldbördan kan inte läggas i någon annans händer än svenskens.

Den här pajasregeringen är ett naturligt steg i den självdestruktiva linjen som svenska politiker har jobbat efter under 30-40 års tid. Allt annat än förnuft, kunskap och sympati värderas i svensk politik - och samhället blir därefter. Så att invandrare, kriminella, utvikningsbrudar, karriärister, barnprogramsledare och rena rama stollar styr Sverige idag är helt inom ramarna av vad som representerar Sverige idag. Som sagt, det är en bisarr teater att skåda - synd bara att man själv tvingas uppleva den.

Förfallet i Sverige är så sorgligt att man bara vill ligga sig i fosterställning och gråta. Det Sverige jag minns från 70-80 och till viss del 90-talet är ett helt annat land. Jag har bott utomlands tidigare under många år och jag vill inte lämna Sverige igen. Saknaden av svensk mat, kultur, språk, dofter och allt det vardagliga är svårare att klara sig utan än vad många förstår. Den kollektiva tanken som förenar alla svenskar på alla möjliga vis har man inte om man bor utomlands, allt från gamla TV-program, sketcher, sånger, Stenmark, hockeyOSguld, VM-brons, julafton, midsommar, skärgården, Lucia osv. De närmaste åren avgörs väldigt mycket för väldigt många.
Citera
2014-10-05, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Inte för att pissa i dina flingor men förklara gärna hur "en sund demokrati" och "en modern monarki" på något som helst sätt skulle kunna vara förenliga. Demokrati och monarki är två system som per definition utesluter varandra även om många tror att de (Som i Sverige.) går att kombinera.

Måste erkänna att jag helt medvetet gjorde en "freudiansk felsägning". Ber om ursäkt för det. Och nej, jag har inte komsumerat något som fördunklat mitt omdöme. Men mot bakgrund av den lustiga Löfvenregeringens underhållande entré i svensk politik tyckte jag att det skulle vara på sin plats att skämta lite med den, utan all bli allt för vulgär.
Senast redigerad av Zugabe 2014-10-05 kl. 03:29.
Citera
2014-10-05, 03:15
Medlem
dagsmejas avatar
Känns jävligt träffande att Frigolit har en examen i "orientaliska språk". Han hade även rökt på i sin ungdom läste jag. Ett praktexemplar av en flummare och politisk broiler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in