Citat:
Detta är delvis rätt och delvis fel. Det beror på vilket perspektiv man ser frågan ur. Ur ett jämställdhetsperspektiv är frågan glasklar. Byt jobb om nuvarande villkor inte passar. Detta gör män, så varför skulle kvinnorna särbehandlas. Och om vi förutsätter att det som sägs om vårdbristen stämmer så är det ju även just precis detta som händer (en svensk sjuksköterska kan ju exempelvis få jättebra lön... om hon jobbar i Norge).
Däremot är det en annan fråga om man tittar på den ur ett samhällsperspektiv. Samhället behöver sjuksköterskor i vården och det råder brist där. Därför borde de betala högre löner för att locka till sig folk istället för att pröjsa för svindyra lokaler http://www.dn.se/sthlm/ar-detta-varldens-dyraste-sjukhus/ . Lösningen är naturligtvis att släppa vården till den privata sektorn (har även för mig att sjuksköterskor där tjänar bättre än inom den offentliga vården i den mån man öht kan kalla den privata vården privat).
För egen del hade jag hellre sett att sjuksköterskorna tjänade mer än den nuvarande poliskåren. Dock inte av jämställdhetsskäl utan på grund av att sjuksköterskorna gör ett viktigt jobb, medan poliskåren knappt kan göra sitt jobb öht, utan mest verkar vara ute efter att trakassera vanligt folk. Sjuksköterskorna hade antagligen haft ett högre värde på den fria marknaden än dagens poliskår. Men som sagt när politikerna får sätta lönerna i en bransch så blir det lätt så.
Dock köper jag inte får en sekund att staten skulle behandla kvinnoyrken sämre än manliga yrken. Jämför exempelvis hur man länge agerade i det mest mansdominerade offentliga yrket, militären (och som många nuvarande partier fortfarande vill göra). Man använde sig av slavar. Betalade dem i princip ingenting, tvingade dem att jobba extremt mycket övertid under riktigt dåliga förhållanden och slängde dem som vägrade i fängelse.
Om staten skulle behandla kvinnor likadant som män så skulle de kunna lösa vårdbristen på samma sak. Välj ut en viss procentsats av alla kvinnor. Tvinga dem att byta blöja på gamlingar helt gratis och släng dem i fängelse om de vägrar. Jag skulle nog med säkerhet säga att det kvinnodominerande yrkena som politikerna hållit i överlag har behandlats bra mycket bättre än de manliga.
Däremot är det en annan fråga om man tittar på den ur ett samhällsperspektiv. Samhället behöver sjuksköterskor i vården och det råder brist där. Därför borde de betala högre löner för att locka till sig folk istället för att pröjsa för svindyra lokaler http://www.dn.se/sthlm/ar-detta-varldens-dyraste-sjukhus/ . Lösningen är naturligtvis att släppa vården till den privata sektorn (har även för mig att sjuksköterskor där tjänar bättre än inom den offentliga vården i den mån man öht kan kalla den privata vården privat).
För egen del hade jag hellre sett att sjuksköterskorna tjänade mer än den nuvarande poliskåren. Dock inte av jämställdhetsskäl utan på grund av att sjuksköterskorna gör ett viktigt jobb, medan poliskåren knappt kan göra sitt jobb öht, utan mest verkar vara ute efter att trakassera vanligt folk. Sjuksköterskorna hade antagligen haft ett högre värde på den fria marknaden än dagens poliskår. Men som sagt när politikerna får sätta lönerna i en bransch så blir det lätt så.
Dock köper jag inte får en sekund att staten skulle behandla kvinnoyrken sämre än manliga yrken. Jämför exempelvis hur man länge agerade i det mest mansdominerade offentliga yrket, militären (och som många nuvarande partier fortfarande vill göra). Man använde sig av slavar. Betalade dem i princip ingenting, tvingade dem att jobba extremt mycket övertid under riktigt dåliga förhållanden och slängde dem som vägrade i fängelse.
Om staten skulle behandla kvinnor likadant som män så skulle de kunna lösa vårdbristen på samma sak. Välj ut en viss procentsats av alla kvinnor. Tvinga dem att byta blöja på gamlingar helt gratis och släng dem i fängelse om de vägrar. Jag skulle nog med säkerhet säga att det kvinnodominerande yrkena som politikerna hållit i överlag har behandlats bra mycket bättre än de manliga.
Nej, alla män byter inte bort hela sitt yrke som de satsat 3 års utbildning på bara för att de "upptäcker" att detta yrke har alldeles för låg lön. De allra flesta typiskt lågavlönande manliga yrken har inte ens högskoleutbildning som krav. Och många av dem har dessutom, som polisen ex. en löneutveckling inom kåren, dvs är du duktig kan du avancera inte bara karriärmässigt utan också lönemässigt. Men presentera gärna det där manliga motsvarigheten tack.
Gillade den grafen jag hittade via Celenos ( Tack Celeno)
http://www.pejl.svt.se/visualisering/inkomster/yrken/
Den visar med all önskvärd tydlighet precis mitt påstående i denna tråd. att det
1. existerar en löneskilland mellan män och kvinnor inom samma yrke och även inom kvinnodominerade och mansdominerade yrken. Så gott som alla "bubblor" ligger och svävar under lika lön strecket. De största bubblorna är röda och ligger längst till vänster, dvs där man tjänar minst.
Så antingen kan folk kanske fatta denna sak nu och börja fundera vad man ska göra åt det istället för att kämpa med näbbar och klor att försöka få mig att tro att det skulle vara på något annat sätt och att alla statistik och forskning i saken har helt fel...börjar bli lite trött på detta nu
(och Ruler det sista var inte så mycket till dig, mest till hela tråden)
du kan ju för övrigt rota fram just militär bubblan och kolla, den ligger och svävar ungefär mitt i smeten av de grönblåa småbubblorna, ganska nära datateknikerna, och deras median ligger på 30 500 du och kvinnor tjänar ca 7% mindre än vad män gör i den sektorn. SÅ? vad säger det tycker du?