2014-10-02, 21:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Det har jag inte påstått. Vad jag säger är att det kan finnas, förmodligen finns, en statistiskt signifikant korrelation mellan biologiskt kön och olika förmågor. Det innebär inte att en man, i kraft av att vara man, är bra på matematik.
Ja, det gör det - men det är skilt från att skillnaderna uppstått på grund av biologiskt kön ...
Citera
2014-10-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det gör det - men det är skilt från att skillnaderna uppstått på grund av biologiskt kön ...
Det håller jag inte med om, men att fortsätta denna diskussion i denna tråd är troligtvis OT.
Citera
2014-10-02, 21:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det håller jag inte med om, men att fortsätta denna diskussion i denna tråd är troligtvis OT.
Varför är det OT?

Om det handlar om vad man har i byxan .. förklara då varför jag scorar 25 på manliga sidan - och inte har övervikt åt den kvinnliga?

Jag är ju i allra högsta grad biologiskt kvinna...vilket enligt din tes skulle bestämma hur jag använder hjärnan - vilka egenskaper som är starka respektive svaga hos mig..
Citera
2014-10-02, 21:17
Medlem
Citat:
Varför är det OT?

Om det handlar om vad man har i byxan .. förklara då varför jag scorar 25 på manliga sidan - och inte har övervikt åt den kvinnliga?

Jag är ju i allra högsta grad biologiskt kvinna...vilket enligt din tes skulle bestämma hur jag använder hjärnan - vilka egenskaper som är starka respektive svaga hos mig..
Jag pratar om statistiska skillnader. Du anför anekdotisk evidens.

Jag är ödmjuk nog att erkänna att jag inte kan särskilt mycket om könshormoners inverkan på mänskliga hjärnor. Du presenterar en massa övertygelser du har och verkar framhålla dem som vetenskapliga sanningar.

Det verkar som att den här diskussionen inte kan föras med den vetenskapliga inriktning som skulle krävas för att fånga mitt fortsatta intresse.
Citera
2014-10-02, 21:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag pratar om statistiska skillnader. Du anför anekdotisk evidens.

Jag är ödmjuk nog att erkänna att jag inte kan särskilt mycket om könshormoners inverkan på mänskliga hjärnor. Du presenterar en massa övertygelser du har och verkar framhålla dem som vetenskapliga sanningar.

Det verkar som att den här diskussionen inte kan föras med den vetenskapliga inriktning som skulle krävas för att fånga mitt fortsatta intresse.
Om det rent vetenskapligt var så att det som finns i byxan avgjorde vilka delar av hjärnan som utvecklades och hur .. så hade ingen kvinna och ingen man kunnat ha övervikt åt "fel" håll .. eftersom du då talar om en absolut sanning..

Som att när du parar en hund med en hund så blir avkomman en hund .. det är en biologisk sanning som inte går att bestrida och där resultatet enbart påverkas av de biologiska förutsättningarna ..

Något du inte kan göra gällande när det handlar om hjärnans utveckling...
Citera
2014-10-02, 21:34
Medlem
Citat:
Om det rent vetenskapligt var så att det som finns i byxan avgjorde vilka delar av hjärnan som utvecklades och hur .. så hade ingen kvinna och ingen man kunnat ha övervikt åt "fel" håll .. eftersom du då talar om en absolut sanning..

Som att när du parar en hund med en hund så blir avkomman en hund .. det är en biologisk sanning som inte går att bestrida och där resultatet enbart påverkas av de biologiska förutsättningarna ..

Något du inte kan göra gällande när det handlar om hjärnans utveckling...
Återigen talar jag om statistiska skillnader. Det skulle mycket väl kunna vara så att biologiska skillnader mellan könen leder till att män tenderar att t.ex. ha bättre spatiell förmåga. Eftersom denna förmåga förmodligen påverkas av många olika faktorer och säkerligen till viss del kan förbättras genom träning så innebär inte de föreslagna statistiska skillnaderna varken att 1) Alla män har bra spatiell förmåga eller 2)Alla kvinnor har sämre spatiell förmåga än män.
Citera
2014-10-02, 21:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Återigen talar jag om statistiska skillnader. Det skulle mycket väl kunna vara så att biologiska skillnader mellan könen leder till att män tenderar att t.ex. ha bättre spatiell förmåga. Eftersom denna förmåga förmodligen påverkas av många olika faktorer och säkerligen till viss del kan förbättras genom träning så innebär inte de föreslagna statistiska skillnaderna varken att 1) Alla män har bra spatiell förmåga eller 2)Alla kvinnor har sämre spatiell förmåga än män.
Det fetade och understrukna .. jag förstår inte ens varför du opponerar dig...

En gissning är att du istället för att läsa vad jag skriver läser in att jag nog säger emot dig .... trots att du säger precis det jag hela tiden sagt...

Du hänger kvar vid "biologiskt kön" som förklaring - men i din förklaring så frångår du " biologisk kön som orsak till skillnader" .. rätt kul faktiskt.

En hund som paras med en hund kan få en hundvalp med svans som en ekorre --- men det kommer likafullt att vara en hund eftersom en hund parad med en hund alltid ger en hund som avkomma...
Senast redigerad av micro113 2014-10-02 kl. 21:56.
Citera
2014-10-02, 21:59
Medlem
Citat:
Det fetade och understrukna .. jag förstår inte ens varför du opponerar dig...

En gissning är att du istället för att läsa vad jag skriver läser in att jag nog säger emot dig .... trots att du säger precis det jag hela tiden sagt...
Om jag har förstått dig rätt menar du att de statistiska skillnader som finns endast är ett resultat av uppfostran och könsbetingade sociala strukturer som uppmuntrar till visst beteende. Jag hävdar att biologiska faktorer också spelar roll, och att det därför kan vara meningsfullt att tala om "manligt" och "kvinnligt" så länge det är underförstått att skillnaderna ibland är små och de individuella avvikelserna legio.
Citera
2014-10-02, 22:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Om jag har förstått dig rätt menar du att de statistiska skillnader som finns endast är ett resultat av uppfostran och könsbetingade sociala strukturer som uppmuntrar till visst beteende.
Nej, jag säger att det finns inget som stöder en biologisk orsaksförklaring.

Citat:
Jag hävdar att biologiska faktorer också spelar roll, och att det därför kan vara meningsfullt att tala om "manligt" och "kvinnligt" så länge det är underförstått att skillnaderna ibland är små och de individuella avvikelserna legio.
Du säger också att du helt saknar kunskap .. så att du säger att det spelar roll handlar ju om ett rent politiskt ställningstagande - och det finns inget stöd för det samband biologi-egenskaper som du vill göra gällande...

Däremot finns det stort stöd för att hjärnans utveckling inte har ett direkt samband med kön...
Citera
2014-10-02, 22:50
Medlem
Jag sade inte jag saknar kunskap, jag sade att jag inte är särskilt insatt i ämnet. Jag har åtminstone de statistiska skillnaderna från testet att stödja mig på. Det enda du har presenterat är åsikter, eller, om du så vill, politiska ställningstaganden (för övrigt är detta inte en fråga om politik). Du har inte hänvisat till någon studie som stödjer din hypotes.

wikipedia kan man läsa följande:

Citat:
As testosterone affects the entire body (often by enlarging; males have bigger hearts, lungs, liver, etc.), the brain is also affected by this "sexual" differentiation;[13] the enzyme aromatase converts testosterone into estradiol that is responsible for masculinization of the brain in male mice. In humans, masculinization of the fetal brain appears, by observation of gender preference in patients with congenital diseases of androgen formation or androgen receptor function, to be associated with functional androgen receptors.[64]

There are some differences between a male and female brain (possibly the result of different testosterone levels), one of them being size: the male human brain is, on average, larger.[65] In a Danish study from 2003, men were found to have a total myelinated fiber length of 176,000 km at the age of 20, whereas in women the total length was 149,000 km (approx. 15% less).[66]

A study conducted in 1996 found no immediate short term effects on mood or behavior from the administration of supraphysiologic doses of testosterone for 10 weeks on 43 healthy men.[19] Another study found a correlation between testosterone and risk tolerance in career choice among women.[67][68]

The literature suggests that attention, memory, and spatial ability are key cognitive functions affected by testosterone in humans. Preliminary evidence suggests that low testosterone levels may be a risk factor for cognitive decline and possibly for dementia of the Alzheimer's type,[69][70][71][72] a key argument in life extension medicine for the use of testosterone in anti-aging therapies. Much of the literature, however, suggests a curvilinear or even quadratic relationship between spatial performance and circulating testosterone,[73] where both hypo- and hypersecretion (deficient- and excessive-secretion) of circulating androgens have negative effects on cognition.

Man kan även lösa följande beträffande kriminalitet

Citat:
The "evolutionary neuroandrogenic theory" focuses on the hormone testosterone as a factor influencing aggression and criminality and being evolutionarily beneficial during certain forms of competition. In most species, males are more aggressive than females. Castration of males usually has a pacifying effect on their aggressive behavior. In humans, males engage in crime and especially violent crime more than females. Their involvement in crime usually rises in the early teens to mid teens, at the same time as testosterone levels rise. Research on the relationship between testosterone and aggression is difficult, since the only reliable measurement of brain testosterone is by a lumbar puncture that is not done for research purposes. Studies therefore have often instead used more unreliable measurements from blood or saliva.[citation needed]

Most studies support a link between adult criminality and testosterone, although the relationship is modest if examined separately for each sex. Nearly all studies of juvenile delinquency and testosterone are not significant. Most studies have also found testosterone to be associated with behaviors or personality traits linked with criminality such as antisocial behavior and alcoholism. Many studies have also been done on the relationship between more general aggressive behavior/feelings and testosterone. About half the studies have found a relationship and about half no relationship.[74]

Testosterone is only one of a myriad of factors that influence aggression and the effects of previous experience and environmental stimuli have been found to correlate more strongly. A few studies indicate that the testosterone derivative estradiol (one form of estrogen) might play an even more important role in male aggression.[74][75][76][77]

Innan du slänger dig på tangentbordet, kan jag påpeka att dessa citat inte nämner någonting om spatiell förmåga, som tidigare nämnts. Vad de nämner är dock att könshormonet testosteron påverkar hjärnan och att dess koncentration verkar påverka bl.a. aggressivitet, vilket styrker mitt påstående om att biologiska orsaksförklaringar kan vara relevanta.
Citera
2014-10-02, 23:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag sade inte jag saknar kunskap, jag sade att jag inte är särskilt insatt i ämnet. Jag har åtminstone de statistiska skillnaderna från testet att stödja mig på. Det enda du har presenterat är åsikter, eller, om du så vill, politiska ställningstaganden (för övrigt är detta inte en fråga om politik). Du har inte hänvisat till någon studie som stödjer din hypotes.

wikipedia kan man läsa följande:

Man kan även lösa följande beträffande kriminalitet
Måste ju garva - och på vilket sätt stöder detta att om du föds med y-kromosom och snopp så innebär det vissa egenskaper - och vice versa?

Citat:
Innan du slänger dig på tangentbordet, kan jag påpeka att dessa citat inte nämner någonting om spatiell förmåga, som tidigare nämnts. Vad de nämner är dock att könshormonet testosteron påverkar hjärnan och att dess koncentration verkar påverka bl.a. aggressivitet, vilket styrker mitt påstående om att biologiska orsaksförklaringar kan vara relevanta.
Nej, din lilla tes undanröjs av att det inte finns några "manliga" och "kvinnliga" mönster för en hjärna och inget orsakssamband som säger sparka på bollen så rullar den ...

Ingen vet vad som är hönan och ägget när det gäller hjärnans utveckling..

Vi vet däremot att många myter inte är sanna och att kvinnors och mäns lika egenskaper kan ta sig olika uttryck - uttryck som stämmer med fostran, normer och social förväntan ..

Citera
2014-10-03, 00:05
Medlem
Citat:
Måste ju garva - och på vilket sätt stöder detta att om du föds med y-kromosom och snopp så innebär det vissa egenskaper - och vice versa?

Nej, din lilla tes undanröjs av att det inte finns några "manliga" och "kvinnliga" mönster för en hjärna och inget orsakssamband som säger sparka på bollen så rullar den ...

Ingen vet vad som är hönan och ägget när det gäller hjärnans utveckling..

Vi vet däremot att många myter inte är sanna och att kvinnors och mäns lika egenskaper kan ta sig olika uttryck - uttryck som stämmer med fostran, normer och social förväntan ..

Det här
Citat:
The "evolutionary neuroandrogenic theory" focuses on the hormone testosterone as a factor influencing aggression and criminality and being evolutionarily beneficial during certain forms of competition. In most species, males are more aggressive than females. Castration of males usually has a pacifying effect on their aggressive behavior. In humans, males engage in crime and especially violent crime more than females. Their involvement in crime usually rises in the early teens to mid teens, at the same time as testosterone levels rise.
är ju ett exempel på hur könsbetingade faktorer leder till statistiska skillnader i beteende. Återigen finner jag mig nödgad att påpeka att dessa skillnader inte manifesteras i alla individer; alla män är inte våldsamma.

Du har fortfarande inte försökt presentera någon information som stödjer din tes. Du upprepar bara vad du sagt tidigare. Jag ser inga indikationer på en förändring i detta beteende. Diskussionen ter sig helt meningslös.

Vill du ha sista ordet och upprepa dig ännu en gång, så varsågod. Det är oförtjänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in