Citat:
Ursprungligen postat av
jeppss
Jag har en fråga!
Jag har hört att vissa stjärnor som syns på himlen redan har slocknat, bara att det sista ljuset från dem inte nått hit än.
Det stämmer inte. Det kanske var en välvillig liknelse du hört för att illustrera rum, tid och ljusets hastighet. Men det är inte bokstavligen sant. Alla stjärnor man kan se (urskilja/upplösa) med blotta ögat ligger inom bara ett tusen ljusårs avstånd, en ynka procent av Vintergatans diameter (med ett par extrema undantag). Ettusen år är en kort tid även för de mest kortlivade jättestjärnorna.
Citat:
Sväller alla stjärnor innan de dör?
Bra fråga, som jag passar på. De stjärnor vi har inom synhåll för blotta ögat vågar jag (nästan) säga alla "sväller" på ett eller annat sätt innan deras fusionsreaktor slocknar. Men det finns ju stjärnor och stjärnor.
Citat:
Och här kommer min fråga:
Om det stämmer att vissa stjärnor redan slocknat, och vi kan se tusentals på himlen, borde då inte himlen dränkas av massor av svällande stjärnor?
Med tre enda undantag: Solen, Betelgeuse och Altair så är en stjärna bara en prick, en punkt även i det skarpaste teleskop. Solen har en synbar yta för att den är så nära. Betelgeuse och Altair därför att de är såna gigantiska moln av plasma, och även de kan bara upplösas med några få pixlar. För varje stjärna vi kan se om natten så finns det en till som ligger närmare, men som vi inte kan se ens som en prick för att den är så ljussvag (men om du vore nära den skulle du uppleva den som ett gigantiskt bländande hav av hetta och ljus).
Så det spelar ingen roll huruvida stjärnor sväller, de förblir ändå bara ensamma prickar. De har ingen utsträckning i rummet som vi kan se. Om t.ex. Polstjärnan skulle tiodubblas i volym, så skulle den ändå bara vara en enda punkt för oss. Det är mycket långt till stjärnorna.