Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
men jösses i detta exakta fall när vi jämför uppgifterna från lönestatistiksidorna så säger bara din medianuppgift jämfört med medeluppgiften just det att poliser ovanför medianen måste tjäna mer än sjuksyrror ovanför medianen.
Jösses, verkligen.
Åter igen: Medianen säger vad medianen är. Genomsnittet säger vad genomsnittet är.
Varken medianen eller genomsnittet säger vad en slumpmässigt utvald polis tjänar.
Varken medianen eller genomsnittet säger heller vad en "typisk" polis tjänar.
Ni tror dock att genomsnittet ger
mer information om lön än medianen, om man inte har mer data.
Ni säger detta rakt ut:
den inte säger så mycket (Citat).
Ni har ingen aning om vad ni snackar om.
Citat:
Ergo: mitt påstående från början att sjuksyrror tjänar mindre än poliser i regel är korrekt, eller hur?
Eh, sjuksköterskor tjänar mindre än poliser både när det gäller median och medel. Jag har heller aldrig påstått (för andra gången) att poliser tjänar mindre än sjuksköterskor.
Kollade du på bilden förresten? Här är den igen:
http://imgdrop.se/UPL/1412202631obx.jpg
Är det poliser eller sjuksköterskor som tjänar minst i den grafiken?
Observera här att jag ställer en fråga. Jag gör inget påstående. Det gäller att vara tydlig.
Citat:
Och om något jag påstått alltså är korrekt i sak, har jag då ljugit? hmm?
Påstår du att ett yrke har låg lön
på grund av kvinnodominans, eller påstår du det inte?
Citat:
Polis är ett yrke med 2 årig högskoleutbildning, (och för att jobba inom nationella säkerhetstyrkan antar jag nog att ytterligare utbildning krävs därför funkar inte ditt exempel speciellt bra, eller hur?)
Ingår dessa i statistiken för "polis"? Vad ingår mer för grenar?
Citat:
med tanke på ovan så anser jag absolut att dessa yrken borde värdesättas (dvs lönesättas) ungefär lika. Faktum är att de är mycket jämförbara på många sätt
Jaha?
Citat:
Vet inte om jag tycker att domare är speciellt dominerat av kvinnor direkt, ligger något över 50% om jag inte minns fel så?
57% påstås det. Det är en majoritet.
Citat:
Går man tillbaka till min lönestatistik så går det också lätt att se att kvinnliga domare har lägre lön än manliga dito...så?
Så; Upprepar ovan fråga: Påstår du att ett yrke har låg lön
på grund av kvinnodominans, eller påstår du det inte?
Och för tredje gången märker jag att du undviker att kommentera brandmännens lön.