2014-10-01, 17:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Vad menar du är nytt i bloggen, som inte Hovrätten kände till?
Vittnet CB berättelse är känd av Hovrätten. Man har beakttat ljusförhållanden och omständigheterna i övrigt.
Och gjort bedömningen att sannolikheten för att det varit Vatchareeya Bangsuan som vittnet sett den aktuella kvällen är därför så liten att den är försumbar.
HR har inte sett ljusförhållandena, bara gjort en bedömning av vittnets iakttagelse. Den har inte sett analysen av befolkningsunderlaget, eller tagit del av de uteblivna iakttagelserna från mer än hälften av Bodsvedjans befolkning. Den har heller inte tagit del av diskussionen om vägvalet. Det enda den säger om vägvalet är:
Citat:
Till detta kommer att Lejonbacksvägen varken leder mot Vatchareeya Bangsuans hem eller utgör närmaste väg till [MB:s] bostad, som ligger omkring fem km från [KJ:s] lägenhet.
Men vi vet att det finns en fullt rimlig gångväg från Lejonbacksvägen till Sävast.
Citera
2014-10-01, 17:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Man behöver endast se något avsnitt av CSI eller Dexter för att lära sig det mest grundläggande knepen för att undvika kontaminering. Gissningsvis var kroppen dränerad på blod och tillvägagångssättet är väl hyfsat enkelt att räkna ut antingen som deltagare vid styckning av älg eller Google på internet. Utför därefter styckningen förslagsvis på plast, typ duschdraperi, eller annat tätt underlag. Emballera kroppsdelarna väl, gärna i flera lager plast inför transporten. När kroppen är förpackad så avlägsna all klädsel som har använts, skor, byxor, tröja, etc. Förslagsvis så bränns kläderna eller sänkes med vikt i ett djupt vattendrag. Som sagt, instämmer med att blodspåren troligen härrör från ett mindre läckage eller att ytterförpackningen, t.ex. en ryggsäck, har kommit i kontakt med "spill" från styckningen.
Ja, han har nog fanken lärt sig både det ena och det andra via särskilt populäre
seriemördaren Mr Dexter. Här var det plast... https://www.google.com/search?q=dexter&hl=sv&gl=se&authuser=0&biw=1093&bi h=442&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=hRcsVIa8AYvpywP i4oLoAQ&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&img rc=amenA2CMCbSlXM%253A%3B5a2XxyjcCwBQtM%3Bhttp%253 A%252F%252Fhqwallbase.com%252Fimages%252Fbig%25 2Fdexter-211943.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fhqwallbase.com%252 F67509-dexter%252F%3B1920%3B1080
http://i1.cdnds.net/13/37/618x381/ustv-dexter-series-8-michael-hall-2.jpg

Nu har vi kanske ett annat psykfall som låtit sig bli inspirerad av en annan känd fiktiv
figur. Jag avser styckmordet härförleden i Gävle:
Citat:
28-åringen citerade den fiktive seriemördaren Patrick Bateman från filmen ”American Psycho” på sociala medier.

Mindre än två dagar senare misstänks han ha mördat och styckat en 24-årig småbarnsmamma.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19577346.ab

På tal om kläder: Var det inte mamman som köpte in lite nya plagg att bära till sin son
på Flottiljvägen genast efter hemkomsten från semestern?
Senast redigerad av Grandioso 2014-10-01 kl. 17:25.
Citera
2014-10-01, 17:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Man får nog räkna med att HR:s bedömning också innefattar en del analyser av vad som kan ses som sannolika beteenden. De nämner explicit VB:s telefonbeteende - tanken att hon inte skulle svara på Bergs sista meddelande kl 19.30, utan bara promenera hem till honom (eller någonannanstans) är inte förenlig med vad man kan vänta sig. Likaså - vilket inte nämns men kan ha spelat in - det sannolika i att hon skulle avböja skjuts och istället ge sig ut på en halvmils lång promenad. Tjejen som ville bli skjutsad överallt typ... Dessa saker drar ner sannolikheten att hon frivilligt skulle promenera hem bara för att Kristoffer druckit en enda flaska öl.

Angående träffsäkerheten i beskrivningen "asiatiskt utseende" kom jag att tänka på en sak igår. Vad sägs t ex om de här bilderna:

http://www.eng.samer.se/images/350px/3damer_350px_vsbm.jpg
http://www.dn.se/images/2011/04/27/hdrenbete_660.jpg
http://introbokmal.cappelendamm.no/aim/intro/15/54/storage/file.image.jpg/Scale?geometry=410x410

Jag arbetade för några år sen en period med en kvinna av samisk börd som definitivt hade attribut av den här typen (svart hår, smala ögon) som skulle göra det möjligt att vid åtminstone en kort observation och icke optimala ljusförhållanden ta henne för "asiat".

Samer finns det som bekant i Boden...
Hon skulle knappast ha bett KJ om skjuts till MB. Tvärtom, avböjandet av skjuts talar för att hon hade ett annat mål än hem.

Jag tror CB också är medveten om att det finns samer i Boden. Ändå är hon säker på att det är en asiatisk kvinna.

PS. Nu tittade jag på dina bilder. De personerna ser inte alls asiatiska ut.
Senast redigerad av Quarrel 2014-10-01 kl. 17:21.
Citera
2014-10-01, 17:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hon skulle knappast ha bett KJ om skjuts till MB. Tvärtom, avböjandet av skjuts talar för att hon hade ett annat mål än hem.

Jag tror CB också är medveten om att det finns samer i Boden. Ändå är hon säker på att det är en asiatisk kvinna.

PS. Nu tittade jag på dina bilder. De personerna ser inte alls asiatiska ut.

Så du menar att t ex flickan till vänster på översta länken inte kan tas för att vara asiatisk om man ser henne i lite skymningsljus ett par sekunder? Det är ju möjligt att du som mästerdetektiv inte kan göra det misstaget, jag skulle aldrig våga påstå att jag inte skulle kunna göra det.

Vem är det här förresten? Googling är inte tillåten http://rancidpopcorn.com/wp-content/uploads/2009/12/charliechan.jpg
Citera
2014-10-01, 17:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Så du menar att t ex flickan till vänster på översta länken inte kan tas för att vara asiatisk om man ser henne i lite skymningsljus ett par sekunder? Det är ju möjligt att du som mästerdetektiv inte kan göra det misstaget, jag skulle aldrig våga påstå att jag inte skulle kunna göra det.

Vem är det här förresten? Googling är inte tillåten http://rancidpopcorn.com/wp-content/uploads/2009/12/charliechan.jpg
Nej, det menar jag inte. Men CB är säker på sin sak, och med tanke på att det inte finns ett spår av brott i närheten av KJ:s bostad och med tanke på hur bra tidpunkten för iakttagelsen matchar KJ:s historia är det sannolikt VB som sågs.
Citera
2014-10-01, 17:41
Medlem
Citat:
HR har inte sett ljusförhållandena, bara gjort en bedömning av vittnets iakttagelse. Den har inte sett analysen av befolkningsunderlaget, eller tagit del av de uteblivna iakttagelserna från mer än hälften av Bodsvedjans befolkning. Den har heller inte tagit del av diskussionen om vägvalet. Det enda den säger om vägvalet är:
Men vi vet att det finns en fullt rimlig gångväg från Lejonbacksvägen till Sävast.

Citat:
HR har inte sett ljusförhållandena
Fast nu skrev dom precis tvärtom, nämligen att ljusförhållandena inte var de bästa.
Det är alltså Hovrättens bedömning.
Men du har annan information som du grundar ditt påstående med?

Citat:
Den har inte sett analysen av befolkningsunderlaget,
Och det är relevant menar du? Måste man vara mantalsskriven i området för att få vistas där?

Citat:
eller tagit del av de uteblivna iakttagelserna från mer än hälften av Bodsvedjans befolkning
Och en utebliven iakttagelse får man tolka i den riktning man själv önskar?

Citat:
Den har heller inte tagit del av diskussionen om vägvalet.
Så här säger Hovrätten:Till detta kommer att Lejonbacksvägen varken leder mot Vatchareeya Bangsuans hem eller utgör närmaste väg till Micael Bergs bostad, som ligger omkring fem km från Kristoffer Johanssons lägenhet.

Och varför ringer inte VB sin mor om att hon inte kommer på middag?
Citera
2014-10-01, 17:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Jag svarar själv. Mannen i fråga var svenskamerikan och hette Verner Ölund, senare Warner Oland. På 20- och 30-talen spelade han huvudrollen i en serie Hollywoodfilmer om den kinesiskättade detektiven Charlie Chan. OK - kraven på realism var lite lägre då, men visst hade mannen ett orientaliskt utseende. Han påstod sig själv ha en viss sån härstamning, men det är inget som man hittat vid släktforskning.

Själva idén att om nån tror sig ha sett en asiat i skymningsljus under 2-3 sekunder (eventuellt bakifrån dessutom och antagligen då ännu kortare eftersom hon vridit på huvudet) så måste det verkligen ha varit en "äkta" asiat är i varje fall inte förenlig med mina kunskaper i vittnes- och minnespsykologi i kombination med hur människor faktiskt ser ut. Q har tidigare sagt att han saknar insikter i ämnet och inte vill inhämta det heller, så jag förstår inte riktigt med vilken auktoritet han uttalar sig här.
Citera
2014-10-01, 17:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Fast nu skrev dom precis tvärtom, nämligen att ljusförhållandena inte var de bästa.
Det är alltså Hovrättens bedömning.
Men du har annan information som du grundar ditt påstående med?

Och det är relevant menar du? Måste man vara mantalsskriven i området för att få vistas där?

Och en utebliven iakttagelse får man tolka i den riktning man själv önskar?

Så här säger Hovrätten:Till detta kommer att Lejonbacksvägen varken leder mot Vatchareeya Bangsuans hem eller utgör närmaste väg till Micael Bergs bostad, som ligger omkring fem km från Kristoffer Johanssons lägenhet.

Och varför ringer inte VB sin mor om att hon inte kommer på middag?
Det mesta är besvarat i inlägget som du citerade. Att VB inte ringde kan bero på att hon inte ville tala om vart hon var på väg.
Citera
2014-10-01, 17:59
Medlem
Citat:
Det mesta är besvarat i inlägget som du citerade. Att VB inte ringde kan bero på att hon inte ville tala om vart hon var på väg.
Eller att Kristoffer Johansson slagit henne medvetslös. Och höll på att sticka ihjäl henne.
Citera
2014-10-01, 20:03
Medlem
Citat:
CB:s make var närvarande i bilen, och anledningen till att han inte gjorde några iakttagelser var att han hade bråttom till toa. CB svävar inte på målet, lyssna på henne i TR.

Anonym eller inte spelar ingen roll. Jag återgav de delar av bloggen som kan ha ändrat HR:s uppfattning. Finns det någon saklig kritik att rikta mot de delarna?

Givetvis kan det ha varit en annan kvinna, jag påstår inte annat. Men HR hade nog ändrat bedömningen av sannolikheten om bloggens innehåll hade varit känt.

Just detta gör att vittnet är inte trovärdigt för det har med önskvärd tydlighet framkommit att det är nästan en sensation om någon promenerar på "deras" väg till bostaden som dessutom är återvändsgränd. Du har ju själv gått nämnda sträcka enligt tidigare poster.

Att då mannen som är skitnödig inte märker en flicka/dam gående på deras lilla väg är aningen anmärkningsvärd. Vägen är smal och är en grusväg och ser man inte en gående på denna lilla väg då är det tveksamt om man skall ha körkort, det är alltså ingen motorväg precis.
Citera
2014-10-01, 20:13
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Det är nästan en egen rubrik och tråd men eftersom detta är ett typexempel på en tråd som fullständigt spårat ur, finns ju fler exempel med Marina och Linda Chen, men ändå.

Det vore extremt intressant att dra ytterligare konsekvenser av alternativteoetikernas slutsatser:

1. En normal polisutredning för ett mindre allvarligt brott skulle omfatta ca 10 000 sidor. Polisen skall utreda precis varenda tänkbar och otänkbar hypotes. Utredningen måste därefter kontrolleras och genomgås av ytterligare minst tio personer eftersom den överhuvudtaget inte får innehålla några felaktigheter.
2. Om någon tänkbar eller otänkbar hypotes teoretiskt sätt kan ha inträffat, hur osannolik den är är, så skall åtalet ogillas.
3. Domstol har att utgå från att endast teknisk bevisning kan knyta en gärningsman till brottet. Om teknisk utredning saknas i någon eller några delar skall åtalet ogillas.
4. Vid genomgången av den tekniska utredningen skall domstolen utgå från att den är manipulerad och ändrad av polisen.
5. Åklagaren skall kunna bevisa att tekniska bevis inte är planterade eller på annat sätt manipulerade och om åklagaren inte kan bevisa det så skall åtalet ogillas.
6. Åklagaren skall kunna redovisa en obruten kedja med mordplats, mordvapen, styckplats, styckvapen, etc. Om kedjan är ofullständig i någon del skall åtalet ogillas.

Konsekvenser:
1. Akut behov av att anställa ytterligare ca 500 000 st välutbildade och kvalificerade poliser.
2. 9/10 av landets fängelser kan stängas igen eftersom att ingen kommer att dömas för brott.
3. 9/10 av landets domstolar kan stänga igen av samma skäl.

Gratulerar, ni har precis infört anarki

Ja, precis, skulle innebära: "Mörda som ni vill utan risk att åka dit".

Guskelov är praktisk rättstillämpning, med stöd i teoretiska lagar, mer inriktad på Sanning och Påföljder för usla mördare som tar ifrån andra allt de hade, har och kunde ha haft. Och de domar som utfärdas försenar åtminstone nya dåd från de dömda... Alltid något, men skulle bli mycket bättre med mer substantiella frihetsberövande tidsrymder för sådana här som aktuell mördare (dråpare).

Guskelov lider inte praktisk rättstillämpning av de obsessiva drag om ibland kan förnimmas i sådana här trådar.

Rätt mördare sitter enär hen är tillräckligt väl bunden vid detta sadistiska mord ("bara" sadismen vid utförandet borde gett 50-60 år extra...).
Senast redigerad av soopy 2014-10-01 kl. 20:27.
Citera
2014-10-01, 21:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Just detta gör att vittnet är inte trovärdigt för det har med önskvärd tydlighet framkommit att det är nästan en sensation om någon promenerar på "deras" väg till bostaden som dessutom är återvändsgränd. Du har ju själv gått nämnda sträcka enligt tidigare poster.
Just att det sällan går folk där så sent på kvällen gör iakttagelsen trovärdig.
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Att då mannen som är skitnödig inte märker en flicka/dam gående på deras lilla väg är aningen anmärkningsvärd. Vägen är smal och är en grusväg och ser man inte en gående på denna lilla väg då är det tveksamt om man skall ha körkort, det är alltså ingen motorväg precis.
Att han inte mindes kvinnan några dagar senare, när efterlysningen gick ut, är inte konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in