2014-10-01, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadassRolf
Vilken regel har jag missat här?

http://gyazo.com/1e8148a003115ce5316fd6f31736a484

Kvanitet 2 ska vara större än Kvanitet 1.

Parantesen i kvantitet 2 gör att även nämnaren (den undre) upphöjs med -2

Detta medför att kvantitet 2 blir åtta gånger större eftersom när du upphöjer med -2 i nämnaren så är det samma sak som att flytta upp talet till täljaren och upphöja med 2 istället.

Dvs [Kvantitet 2] x^-2 / 2^-2 = 2^2 * x^-2 = 4 * x^-2

[Kvantitet 1] x^-2 / 2 = 0.5 * x^-2

4 * x^-2 är större än 0.5 * x^-2, så kvantitet 2 är större än 1
Citera
2014-10-01, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Shit vad stressad jag känner mig. Om jag ska följa planen jag har så måste jag lära mig minst 200 - helst 250 - ord per dag men också ha tid över att repetera matematiken och träna LÄS.

Hur hanterar ni stressen?

Kan inte tänka mig att många av dom orden kommer sätta sig i minnet.

För att svara på din fråga känner jag mig inte ett dugg stressad.
Citera
2014-10-01, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Kan inte tänka mig att många av dom orden kommer sätta sig i minnet.

För att svara på din fråga känner jag mig inte ett dugg stressad.

Det är inte många ord som fastnar och det är således anledningen till att jag repeterar samtliga ord varje dag. Det är ett tufft schema men jag antar att det är möjligt om man lägger manken till även om stressen det medför kan vara belastande ibland.
Citera
2014-10-01, 14:26
Medlem
Citat:
Det är inte många ord som fastnar och det är således anledningen till att jag repeterar samtliga ord varje dag. Det är ett tufft schema men jag antar att det är möjligt om man lägger manken till även om stressen det medför kan vara belastande ibland.

Orddelen är ett lotteri, känns lite dumt att lägga så mycket tid på det.

Vänta repeterar du alla ord varje dag också? Hur i helvete hinner du med det?
Senast redigerad av Pjotr.1. 2014-10-01 kl. 14:28.
Citera
2014-10-01, 14:28
Avslutad
Citat:

Citat:
Detta.

Lär dig prefix, suffix och lite etymologi istället.
Citera
2014-10-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Detta.

Förslag på var man lär sig dessa bäst?

Tack!
Citera
2014-10-01, 15:30
Medlem
BadassRolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Förslag på var man lär sig dessa bäst?

Tack!

wikipedia?
Citera
2014-10-01, 15:37
Medlem
Citat:

Vänta repeterar du alla ord varje dag också? Hur i helvete hinner du med det?

Orddelen kommer inte kännas som ett lotteri när du har ett sådant brett ordförråd att du känner igen alla orden på provet.

För någon med låga ambitioner och som har lite tid att förbereda sig inför provet så håller jag med om att det är en dålig investering tid/poäng att plugga ord. Jag kan matematiken bra och jag kommer att plugga heltid inför HP 2015 så jag kommer att hinna plugga in samtliga ord på ordprov.se och hpguiden med tid över att repetera matematiken och det övriga.

Edit: Nej jag repeterar inte alla ord varje dag. Med "samtliga" menade jag att de ord som präntades in föregående dag repeteras. Man kan säga att jag följer memrise repetitionsschema.
Citat:
Detta.

Fast detta tar en ju bara så långt. Det är långt ifrån alla ord som man kan lista ut genom sådana där tricks.
Senast redigerad av NeverEverGiveUp 2014-10-01 kl. 15:40.
Citera
2014-10-01, 16:02
Avslutad
Citat:
Fast detta tar en ju bara så långt. Det är långt ifrån alla ord som man kan lista ut genom sådana där tricks.
Ja, ja, ditt val. Lär dig alla möjliga ekvationer när du ändå håller på. Istället för att förstå den grundläggande matematiken, vill säga.

PS. Man behöver inte ta sig längre än just "så långt" när det gäller ORD-delen på HP.
Citera
2014-10-01, 16:23
Medlem
Citat:
Ja, ja, ditt val. Lär dig alla möjliga ekvationer när du ändå håller på. Istället för att förstå den grundläggande matematiken, vill säga.

PS. Man behöver inte ta sig längre än just "så långt" när det gäller ORD-delen på HP.

Du förstår den grundläggande matematiken genom att lösa ekvationer. Du förstår den bättre/säkrare om du har flera lösta ekvationer och därmed flera associationer.

Jag tror det är av stor betydelse att lyfta fram vilket resultat på ORD-delen som syftas på här. Jag utgår alltid från att inte ha ett enda fel. Det skulle vara intressant att veta hur du tycker att jag ska sätta alla rätt med "grundläggande ordkunskap".

Du kan förklara för mig hur man ska förstå vad t.ex. tendentiös betyder enbart genom att studera ordets byggstenar.

Om man åstundar ett bra resultat 1.8-1.9 så kan man inte ha många fel som du kanske känner till. Ord är enkla och snabba poäng.
Senast redigerad av NeverEverGiveUp 2014-10-01 kl. 16:32.
Citera
2014-10-01, 16:53
Avslutad
Citat:
Jag tror det är av stor betydelse att lyfta fram vilket resultat på ORD-delen som syftas på här. Jag utgår alltid från att inte ha ett enda fel. Det skulle vara intressant att veta hur du tycker att jag ska sätta alla rätt med "grundläggande ordkunskap".
Om du vill uppnå ett resultat på >1,9 förstår jag inte varför du börjar plugga knappt fyra veckor innan du ska skriva provet. Framförhållning.

Om du ska sätta alla rätt räcker förmodligen inte "grundläggande ordkunskap", nej. Att plugga in flera tusen ord räcker inte heller nödvändigtvis. För mig räckte det förstnämnda till 15/20 på mitt första provtillfälle. Utan att aktivt plugga in alla slags pre- och suffix.

Som sagt, ditt val. Att nöta in flera hundra ord om dagen i några veckor förefaller dels oerhört krävande, dels oerhört ineffektivt.
Citera
2014-10-01, 17:16
Medlem
Citat:
Om du vill uppnå ett resultat på >1,9 förstår jag inte varför du börjar plugga knappt fyra veckor innan du ska skriva provet. Framförhållning.

Om du ska sätta alla rätt räcker förmodligen inte "grundläggande ordkunskap", nej. Att plugga in flera tusen ord räcker inte heller nödvändigtvis. För mig räckte det förstnämnda till 15/20 på mitt första provtillfälle. Utan att aktivt plugga in alla slags pre- och suffix.

Som sagt, ditt val. Att nöta in flera hundra ord om dagen i några veckor förefaller dels oerhört krävande, dels oerhört ineffektivt.

Jag skulle säga att jag har ganska bra framförhållning med tanke på att det är ~6 månader till vårens HP och jag har redan påbörjat förberedelserna. Detta skulle jag dock ha nämnt i tidigare post så jag ber om ursäkt för det.

I övrigt så kan jag inte annat än hålla med dig att det finns effektivare sätt att plugga om man har 4 veckor kvar till provtillfället. Men eftersom resultatet på höstens HP inte är av betydelse eftersom jag räknar med att höja mig till vårens HP så är mina förberedningar planlagda för just vårens HP. Men detta skulle jag som sagt ha nämnt tidigare och jag ber om ursäkt för det.
Senast redigerad av NeverEverGiveUp 2014-10-01 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in