2014-09-29, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Klarade föraren sig?

Enligt uppgift gripen, men bra fråga. Hade man varit anhörig till det dödade barnet hade man väl i ren affekt slagit ihjäl förare och arrangör!
Citera
2014-09-30, 00:26
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Däcken är fortfarande väldigt stora, så det blir stor yta som bär upp vikten. Om jag MÅSTE välja blir jag hellre överkörd av en monstertruck än en normal personbil. Men helst ingen alls...

Men tänk nu efter lite grann, innan du yttrar dig? En monstertruck väger betydligt mer än en vanlig personbil. Båda har fyra hjul/däck. Viktfördelningen brukar i båda fallen vara 50/50 mellan fram- och bakaxel. Varje däck utövar alltså en kraft nedåt som motsvarar en fjärdedel av fordonets vikt.

Du pratar om "ytan som bär upp vikten"??? Ja visst - om monstertrucken skulle ha 50 meter breda däck så kanske man överlever en överkörning...
Citera
2014-09-30, 01:55
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Två filmer från händelsen.
http://www.bestgore.com/road-accidents/video-fatal-monster-truck-accident-haaksbergen-the-netherlands/

Hur tror arrangörerna att ett kravallstaket ska kunna stoppa en monstertruck?

Hemsk första video där man bland annat ser en äldre herre plattas till. Noterar även att ett barn sitter på sin pappas(?) axlar. Ser ut att landa illa, men förhoppningsvis klarade barnet sig.
Citera
2014-09-30, 10:49
Medlem
.Mortimer.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Till försvar så är ju faktiskt Monstertrucks däck väldigt lätt fyllda med luft så man tar inte allt för stor skada att vara under ett däck, men blir man träffad av någon metall del från trucken så kan det ju självklart skada allvarligt.

Uhm... dessa monstertrucks väger från 4 ton och uppåt. Oavsett lufttryck så har du en vikt på åtminstonde ett ton på dig. Tar du inte allt för stor skada av det så kallar du dig clark kent till vardags och jobbar på daily planet
Citera
2014-09-30, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Mord? Vållande till annans död i värsta fall, var ju knappat med flit.
Och du är säker på att nederländerna har samma lagstiftning som i Sverige? Där någon "vållande till annans" död är det värsta och kanske enda man kan bli dömd för? Du vet olika länder har olika lagstiftning.
Citera
2014-09-30, 19:40
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likeifliksom
Ja jag har inte skrivit något annat!
Tycker bara att det är skrämmande att man använder ett töntigt litet rep som avspärrning mellan publik och banan, både här i Sverige och som nu i Nederländerna.
Fast repet är ju givetvis där för att hålla bort publiken från banan, inte för att hindra skenande fordon...
Citera
2014-09-30, 20:40
Bannlyst
Otroligt tragiskt, men när ja såg denna videon häromdagen undrar jag hur fan föräldrarna tänker som ställer sig med sina barn bredvid en sån stor bil.. Fan alla göra misstag även "världens säkraste" monstertruck förare...

Fattar inte hur dom kan förlita sig så mycket på föraren att dom ställer sig bakom ett litet staket som man kan sparka ner.
Citera
2014-09-30, 21:42
Medlem
Kycklingmedcurrys avatar
fyfan är själv ett väldigt stort Monster Jam fan, och fick så jävla ont i magen när jag såg klippet! Tyvärr är detta inte första gången det händer utan senast var i Mexiko, där man också hade lika dålig säkerhet kring arenan som här. Annars vet jag inte hur jag ska säga, mer än att man helt enkelt inte SKA ha en sådan här uppvisning med människor så nära bilen. Man får hoppas detta var sista gången detta hände....

För er som undrar varför han inte bromasade: antagligen beror det på ett teknikfel i bilen som gjorde att den inte kunde sluta gasa! Det var det som iallafall hände i Mexiko.
Citera
2014-09-30, 22:33
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Mortimer.
Uhm... dessa monstertrucks väger från 4 ton och uppåt. Oavsett lufttryck så har du en vikt på åtminstonde ett ton på dig. Tar du inte allt för stor skada av det så kallar du dig clark kent till vardags och jobbar på daily planet

Fysik- (och matte-) utbildningen i Sverige har försummats allt för länge, och nu ser vi verkningarna. Folk har blivit stendumma. "Men lufttrycket i däcket är ju inte så högt, så hur kunde människor dö!?!?!" Ja, det kan man ju fundera på..
Citera
2014-09-30, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Och du är säker på att nederländerna har samma lagstiftning som i Sverige? Där någon "vållande till annans" död är det värsta och kanske enda man kan bli dömd för? Du vet olika länder har olika lagstiftning.
Mord är så vitt jag vet enligt alla definitioner jag känner till planerat, är det inte planerat men fortfarande medvetet är det dråp. Osannolikt att ett västerländskt land skulle se annorlunda på den saken.
Citera
2014-09-30, 23:48
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Lustiga är att när det kommer till trafikregler är just nederländernas regler något jurister ofta får snöa in sig lite på pga. ett välanvänt fall i internationell skadestånds/processrätt.

Mindre lustigt är hur någon kan ha fått betalt för att planera och sätta upp de där stängslena...
Citera
2014-10-01, 00:51
Medlem
Rembrandths avatar
Jag hade aldrig ställt mig så nära... Det första jag tänkte när videon började var typ "Hur fan vågar de stå så nära???", vet inte om de var modiga eller bara dumma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in