2014-09-29, 00:55
Medlem
Vad väger ett däck på en monstertruck?
Citera
2014-09-29, 00:58
Medlem
Fglines avatar
Sjukt hur dåligt säkerhetspågrad det verkar vara kring detta arrangemang.
Citera
2014-09-29, 02:25
Medlem
Sannerligen onödigt! Kan föraren ha ramlat ur sin stol vid hoppet, månne? Eller svimmat till en sekund? Bilen rullar ju som sagt in, i publikhavet. Föraren försöker inte bromsa eller för den delen paniksvänga, vilket väl hade varit en naturlig reaktion.

Hur som helst väldigt sorgligt!
Citera
2014-09-29, 08:11
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Lufttrycket i däcken spelar ju ingen roll! Varje däck bär ju ändå upp en fjärdedel av monstertruckens totalvikt... Om du inte tror mig, så prova - låt dig köras över av en monstertruck ("bara ett däck, inga metalldelar") och lägg upp filmen på youtube!

Däcken är fortfarande väldigt stora, så det blir stor yta som bär upp vikten. Om jag MÅSTE välja blir jag hellre överkörd av en monstertruck än en normal personbil. Men helst ingen alls...
Citera
2014-09-29, 08:46
Medlem
Most monster truck tyres have a height of 63-66 inches, (as tall as a person with average height!) and are about 43 inches wide. The weight is usually around 1000 pounds. Big Foot, the first and the most famous of all monster trucks designed the Big Foot 5 version in 1986 with 10 foot tall tyres. While Big Foot 5 itself weighs over 38,000 pounds, each tyre weighs 2400 pounds.

Given the size and weight of these tyres, it is no surprise that monster truck tyres can easily crush cars, vans and even airplanes. This crushing is a significant draw for the monster truck events held annually. According to www.offroaders.com, 3000 cars are crushed annually during these events. (source: http://www.offroaders.com/directory/monster_trucks/About-Monster-Trucks.htm).

2,400 pounds is equivalent to 1090 kilograms
Citera
2014-09-29, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det är skillnad på de monstertruckar som används i Monster-jam och de kringresande motorshowerna.

Ja jag har inte skrivit något annat!
Tycker bara att det är skrämmande att man använder ett töntigt litet rep som avspärrning mellan publik och banan, både här i Sverige och som nu i Nederländerna.
Citera
2014-09-29, 13:05
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeheaad
Var med om liknande utanför Elmia mässan i Jönköping för många år sedan. Där monstertrucks hoppade över en rad bilar i hög fart och framför stod det föräldrar med sina barn, där med endast ett snöre som avspärrning.

Om nu som en del skriver att det är "nödstopp" på dessa bilar, gäller det även att den bromsar? (alltså inte bara stänger av motorn).

Blir lika mörkrädd när jag ser åskådare som står i kurvor på rallytävlingar...

Jag körde på en fotograf en gång på Elmia ! Man skall inte springa runt på bana !Eller sitta innanför avspärrningar

Ja man har oftast bra koll på bilen , ja har varit med om att gasen hängt sig på motorvägen och ja bara stänga av och sätta på så man återfår styrningen
Citera
2014-09-29, 13:34
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Tragiskt att olyckan hittills krävt tre liv. Många i publiken insåg nog inte faran med att stå så nära. Det skulle vara en rolig show men vände till en tragedi. Föraren är gripen av polis, innebär det att föraren är misstänkt för mord?

Mord kan det inte vara om det inte är överlagt.
Citera
2014-09-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Vilka efterblivna jävlar till arrangörer och publik till viss del också.

Hur fan kan man ställa sig så nära, det är ju helt iq-fiskmås.

Ja för att man vill se, vad tror du? Står du utanför arenan under en hockeymatch också? Pucken kan ju faktiskt flyga upp på arenan och träffa dig i huvudet.
Citera
2014-09-29, 17:24
Medlem
Cameltotems avatar
Klarade föraren sig?
Citera
2014-09-29, 18:45
Medlem
Citat:
Föraren är gripen av polis, innebär det att föraren är misstänkt för mord?
Mord? Vållande till annans död i värsta fall, var ju knappat med flit.
Citera
2014-09-29, 20:16
Medlem
Påminner lite om incidenten förra sommaren då en kooeningsegg driftade in i publiken. Där hade dem inte alls något staket vad ja minns. Arrangörer borde helt klart ta lärdom av dessa olyckor innan de händer en mindre katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in