• 1
  • 2
2014-09-28, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noggerlen
Gå inte natur. De som propagerar för att din stackars lillebror ska gå i natur är de som har lätt för matematik. Du sa att din bror är bra på samhällsämnena, låt honom gå där då. Med goda betyg kan han då läsa juridik, nationalekonomi, företagsekonomi. Natur är helt oväsentligt såvida du inte vill bli civilingenjör eller läkare. Om nu din bror ändrar dig under gymnasiets gång så kan han bara ta teknisk basår.

Natur kommer misshandla skiten ur honom. Risk för F i betyg kommer också vara stor om det är en kommunal skola som är hårda. Det finns folk som hoppas av gymnasiet för att natur varit alltför påfrestande. Jag var också i den sitsen för två år sedan men jag tänkte att samhälle duger då jag är bäst på samhällsämnena. Här står jag, månader från studenten, med goda betyg och förhoppningsvis ett bra HP-resultat så är jag snart i en bra utbildning.

Sedan är samhälle rätt chill också så be honom välja samhälle. Han kommer inte ångra sig. Folk som snackar skit om samhälle är idioter. Kontakta mig via PM så ska jag lära dig lite hut

Håller med!
Citera
2014-09-29, 17:46
Medlem
Hört många säga just att dem inte var bra på matte men gillade och kunde programmera.

Dock har jag hört lika många säga att du måste vara bra på matte för att vara bra på att programmera. Min lillebror älskar att bygga saker,han är ingen teknik expert och håller inte på med riktiga tekniska saker men han älskar att se hans ideer komma fram ifall ni fattar vad jag menar

Lite svårt att förklara men det är just så han beskriver det. Han har inte arbetat med programmering innan dock men han har gjort ett litet halo/call of duty style spel med hjälp av en av de gratis spelmotorerna (där är ju dock allt fixat så det är ju för det mesta så ingen programmering krävdes där).

Min lillebrorsa har också svårt att förstå just vad en "spelutvecklare" gör men jag kommer ingen vart då jag tappar honom när jag försöker förklara (15 åringar ).

Finns det något kortfattat sett att förklara vad en spelutvecklare gör (så att en trög 15 åring förstår)
Citera
2014-09-29, 17:57
Bannlyst
Spelutveckling på LBS är enda vettiga alternativet.

Väljer man linje utan motivation så kommer det endast sluta med att man går ut med usla betyg. Man ska välja linjen man tycker verkar roligast.
Citera
2014-09-30, 06:44
Medlem
Hade inte hört talas om att den skolan fanns i Jönköping, men poängplanen verkar vettig, blir inte så mycket att läsa upp ifall man får för sig att läsa annat senare.

Nu vet jag inte ifall den finns kvar, men ED hade en natur matte/dator linje innan. Var bra ifall man ville åt behörigheten samt lite datorkurser.

Sista jag vet om är Bäckadal med el och energi - dator och kommunikation. Där verkar det som att man får flest datorkurser, men eftersom att det är hantverkslinje saknar man behörighet för högre studier. Gick själv på det här programmet när det gav högskolebehörighet samt med möjlighet för extra matematik och fysik, verkar dock vara borttaget. Hursomhelst så var det då en slapp linje och inget jag rekommenderar ifall man faktiskt vill göra något efteråt.

Personligen anser jag att din bror bör välja något som ger åtminstone allmän behörighet till vidare studier.
Citera
2014-09-30, 14:03
Medlem
Pastmasters avatar
Välj det program med ämnen som du själv gillar. Natur är ingen bra lösning om man inte är intresserad av det. Gå ut med usla betyg och ett snitt på 13 är att försätta sig i skiten. Då kommer han varken in på det ena eller det andra utan HP-vägen. Med samhälle kan han gå ut med toppbetyg och sedan bara skriva godkänt på tentorna på basåret om han skulle vilja läsa till civ ing senare i livet. Många som har gått den vägen har också haft toppbetyg från gymnasiet för att komma in på den utbildning man vill. Finns säkert också många som har gått ut med toppbetyg från natur men då är de också lagda åt mattehållet i tidig ålder. Sedan finns det de slappa som valde natur och fick skitbetyg men behöver sitta med HP i ett antal ggr för att komma in och då hinner de bli 26~30 år. Det finns även en grupp slappa som skriver toppresultat på HP och kommer in via den vägen, men de är inte heller så många som gör det, så rätta inte efter den gruppen.
Citera
2014-09-30, 20:38
Medlem
Hmm det verkar som ni och jag har haft en stor effekt på honom jag sa detta till honom (en basic verison iallafall).

"Det är det eget liv och bara du vet vad som känns rätt om du tror att du kan få bra betyg på LBS gå där, du kommer ju även ha lättare att skaffa vänner eftersom alla där går spelutveckling. Men jag tror samhälle skulle passa dig mer med dina betyg." Ungefär så och han verkar inte veta ifall han nu ska ta LBS eller samhälle...jag vet inte ifall jag gjort mer gott än ont. Får försöka fortsätta snacket imorgon.

Tack för alla svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in