2009-06-07, 19:55
Medlem
c014s avatar
Hej

Har kommit på att jag själv är lite av en teflonvägrare.
Jag har inget som är non-stick, förutom en ungsform som jag har gjort lasagne i.

När jag köpt pannor osv har jag valt i aluminium och rostfritt, jag ser det som att en fin panna kan vara lite förstörd av teflonbeläggningen. En schysst panna i alu/rostfritt kan ju hålla ett helt liv, som en gjutjärnspanna. Medan en teflonpanna håller max något år (av egen erfarenhet).

Samt att jag har en bild av att teflon är för folk som faktiskt inte kan laga mat, och steka saker. Har jag helt fel när jag tänker så?

Använder ni själva teflon, eller är det fler som jag som tycker att det är onödigt?

Finns det några fördelar med teflon, förutom att det inte fastnat lika lätt och att man inte behöver använda fett (om man nu inte vill steka i fett).

Hoppas på en lättsam diskussion
Citera
2009-06-07, 20:21
Medlem
slabadans avatar
Nej, teflon går bort i mitt kök. Steka utan fett? Varför inte skita i att äta istället? Jag föredrar gjutjärn för det mesta (enda jag har i stekväg f.n) och det ska vara mycket fett i pannan. Gjutjärnswok är också mycket bra. Möjligen skulle jag kunna tänka mig någon form av kvalitativ beläggning i just ugnsformar, som du är inne på, för att underlätta rengöringen.
Citera
2009-06-07, 20:25
Medlem
BrandonNovaks avatar
Haha, läste först telefon. Så det tog ett tag innan jag riktigt fattade!

Men jo, jag är väldigt lik TS i den här frågan.
Citera
2009-06-07, 20:27
Medlem
Planetarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Hej

Har kommit på att jag själv är lite av en teflonvägrare.
Jag har inget som är non-stick, förutom en ungsform som jag har gjort lasagne i.

När jag köpt pannor osv har jag valt i aluminium och rostfritt, jag ser det som att en fin panna kan vara lite förstörd av teflonbeläggningen. En schysst panna i alu/rostfritt kan ju hålla ett helt liv, som en gjutjärnspanna. Medan en teflonpanna håller max något år (av egen erfarenhet).

Teflonpannor kan definitivt hålla bra. Om man inte har någon koll så går de säkert sönder snabbt, men jag har haft en i snart 7 år tror jag det blir, knappt en repa, och det är min näst mest använda stekpanna. Du vet att man inte ska använda metallredskap på teflon va?

Citat:
Ursprungligen postat av C014

Samt att jag har en bild av att teflon är för folk som faktiskt inte kan laga mat, och steka saker. Har jag helt fel när jag tänker så?

Använder ni själva teflon, eller är det fler som jag som tycker att det är onödigt?

Finns det några fördelar med teflon, förutom att det inte fastnat lika lätt och att man inte behöver använda fett (om man nu inte vill steka i fett).

Hoppas på en lättsam diskussion

Möjligt att folk som är okunniga använder teflon, då det faktiskt underlättar en hel del, tål diskmedel, lätta att tvätta, nonstick osv, men jag använder det som ett komplement till gjutjärnspannor. I rostfritt är de flesta av mina kastruller, och de där jävlarna man inte kan stava till, platå och sautese eller nåt.
Citera
2009-06-08, 02:01
Medlem
Cantorass avatar
Alla material har sina för- och nackdelar.

När det gäller stekpannor har jag svårt att se något alternativ till gjutjärn - om man inte är väldigt svag i händer/armar. En bra gjutjärnspanna är ungefär lika "non-stick" som teflon och tål värme. Livslängden fär en teflonstekpanna på gasspis är mindre än ett år - oavsett kvalitet och om man använder plastredskap - den bränns helt enkelt sönder.

När det gäller kastruller är det inte lika uppenbart - där är gjutjärnet inte lika överlägset och vikten spelar mer roll. Jag tycker att teflon är bättre än rostfritt för t ex ris och risotto - det fastnar helt enkelt inte lika lätt. För riktigt stora kastruller(>15 L) vinner aluminium - där avgör pris och vikt.

För bakning är teflon bra.
Citera
2014-09-30, 11:48
Medlem
Det finns många andra lätta stekpannor utan beläggning så varför säljs det teflonpannor överhuvudtaget? Vad har beläggningen för funktion eftersom det envist måste tillverkas teflonpannor ännu idag?
Citera
2014-09-30, 12:40
Medlem
Iloveludas avatar
För stekpannor så är det enbart gjutjärn som gäller. Kastruller rostfritt och en emaljerad. Har även en gammal alu kastrull för att göra sås i. Upplever att det fastnar mindre i aluminium.
Letar även efter en gammal hederlig lergryta på secondhand.
Men teflon var flera år sedan jag använde senast.
Citera
2014-09-30, 12:58
Medlem
MeanMEs avatar
Har en 4-5 olika teflonstekpannor/traktörpannor till de andra dito.
De fyller sin funktion till det jag har dem till bl.a. äggröra.
Citera
2014-09-30, 13:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gzerd
Det finns många andra lätta stekpannor utan beläggning så varför säljs det teflonpannor överhuvudtaget? Vad har beläggningen för funktion eftersom det envist måste tillverkas teflonpannor ännu idag?
Det finns väl andra beläggningar, som man köper.
Men tror nog man säger teflon som ett samlingsnamn.

Har inget som är i teflon idag, men funderat ibland på en stekpanna.
Där jag skulle köra vissa saker.
Annars är jag helt klart en gjutjärnsperson
Citera
2014-09-30, 13:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gzerd
Frågan har behandlats otaliga ggr tidigare.

Hur som helst, så här kan man sammanfatta det hela:

Belagda pannors fördelar:

- Funkar bra i samband med fisk, svamp och äggrätter som lagas på låga grader och som släpper vatten under tillagningen.

- Funkar väl när man lagar rätter där man börjar på låga grader och successivt höjer värme (det steker inte fast).

- Bra till rätter där man börjar med att smörsautera och därefter övergår till bräsering.

- Bekväma att hantera/slunga pga sin låga vikt.

Belagda pannors nackdelar:

- Tål inte alltför hög värme.

- Känsliga handtag, inget för placering i ugn.

- Känslig beläggning som repas lätt varefter maten lättare fastnar. Metallredskap bör ej användas.

- Kräver en hel del skötsel för att fungera optimalt.

- Kort livstid.

- Förhållandevis dyra med tanke på livslängden (gäller pannor av högre kvalitet).

- Ofta tunnbottnade, varför de gärna slår sig i samband med temperaturväxlingar.

Gjutjärnpannors fördelar:

- Tål höga temperaturer vilket ger framför allt köttet en fin och välsmakande yta (Maillardreaktionen).

- Ger en mycket jämn och fin värmespridning.

- Tål ugnsvärme (ifall greppet är anpassat därtill).

- Tål många typer av värmekällor.

- Stabila/står säkert och plant (har självklart med kvaliteten att göra). Buktar ej, slår sig ej på samma sätt som en belagd panna.

- Lång livslängd. En någorlunda skött panna överlever förmodligen sin ägare .

- I princip underhållsfri (efter den initiala inbränningen).

Gjutjärnpannors nackdelar:

- Tunga! För att godset skall fungera optimalt så måste det göras någorlunda tjockt. Det medför förstås en högre vikt. Det blir därför svårt att slunga maten på ett effektivt sätt.

- Tål inte alltför extrema temperaturväxlingar (upphettad panna - iskallt vattten). Godset spricker även på mikroskopisk nivå, varefter maten fastnar lättare. Passar av denna anledning inte in i ett professionellt kök där tiden är knapp och handhavandet likaså.

- Rostar om den sköts på ett felaktigt sätt. Ger då metallisk bismak till maten.

~Paul~
Citera
2014-09-30, 14:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

...

Gjutjärnpannors nackdelar:

- Tunga! För att godset skall fungera optimalt så måste det göras någorlunda tjockt. Det medför förstås en högre vikt. Det blir därför svårt att slunga maten på ett effektivt sätt.

...

~Paul~
Vikten sätter ju tvärstopp för att ha dem också i ett professionellt kök.
Skulle ju inte finnas en kock över 50 som hade några handleder eller armbågar kvar.
Varenda jäkel hade ju haft artros i handled och armbåge i så fall.
Men det funkar ju fint och finlira med hemma om man vill.
Själv kör jag dock mest rostfritt.
Citera
2014-09-30, 14:47
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vikten sätter ju tvärstopp för att ha dem också i ett professionellt kök.
Skulle ju inte finnas en kock över 50 som hade några handleder eller armbågar kvar.
Varenda jäkel hade ju haft artros i handled och armbåge i så fall.
Men det funkar ju fint och finlira med hemma om man vill.
Själv kör jag dock mest rostfritt.
Fastnar det inte som fan då? En rostfri kastrull bränner ju vid väldigt lätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in