2014-09-29, 19:01
Medlem
Såg denna notis;
http://www.expressen.se/gt/slipper-b...inte-reglerna/

Någon som vet vad som gäller? Jag hade för mig att om bälte finns skall det användas, hade de monterat ur dessa möjligen?
Volvon ifråga hade bälte fram men inte bak när den tillverkades, dock kom ju bälteslagen 1970-1971 har jag för mig. Är man undantagen reglerna även om det sitter bälte fram i en volvo från 1969?
Citera
2014-09-29, 19:20
Medlem
Finns det bälte i bilen oavsett årsmodell så ska det sitta på. Har du en gammal bil och har satt i bälten så måste dom vara på. Jag vet.
Citera
2014-09-29, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Finns det bälte i bilen oavsett årsmodell så ska det sitta på. Har du en gammal bil och har satt i bälten så måste dom vara på. Jag vet.
Det var väl vad jag "visste" också, men tydligen har tingsrätten i uddevalla en annan åsikt, bilen på bilden har helt klart bilbälten monterade fram, likväl så hade inte föraren bilbältestvång.

Förtydligande: undantaget barn så verkar det som att bilbälte i en volvo från 1969 är frivilligt, kan inte tolka artikeln på annat sätt. Jag gissar fortsättningsvis att bilbesiktningen kräver bälte fram och de ska fungera. Huruvida föraren väljer att använda dessa verkar vara helt frivilligt.
Senast redigerad av scheele 2014-09-29 kl. 20:33.
Citera
2014-09-30, 02:25
Medlem
Någon som vet vad lagen beror på? Min pappa hade ett tag en MGB från 60-talet, där han hävdade att man inte behövde ta på bältet. Bältet var heller inte i det bästa skicket. Å andra sidan, hade man krockat med den och voltat hade man troligen varit rätt körd... En jobbkompis för en massa år sedan var 50-talsentusiast och hade en gammal Opel från 50-talet med tvåpunktsbälte, han hävdade också att han inte behövde bälta sig.

Varför får man köra obältat om bilen är från innan 1969?
Citera
2014-09-30, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Någon som vet vad lagen beror på? Min pappa hade ett tag en MGB från 60-talet, där han hävdade att man inte behövde ta på bältet. Bältet var heller inte i det bästa skicket. Å andra sidan, hade man krockat med den och voltat hade man troligen varit rätt körd... En jobbkompis för en massa år sedan var 50-talsentusiast och hade en gammal Opel från 50-talet med tvåpunktsbälte, han hävdade också att han inte behövde bälta sig.

Varför får man köra obältat om bilen är från innan 1969?
En gissning från min sida är väl helt enkelt att man gjort någon form av dispens för bilar tillverkade före bälteslagen.
Citera
2014-09-30, 07:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det var länge sedan jag pysslade med veteranbilar, men lagen säger (sa i varje fall då), att bilar innan en viss årsmodell, var det 1969 ? behöver inte ha säkerhetsbälten men om det finns, så måste de användas.
Så, Grillo, finns det bälte, måste det användas, oavsett årsmodell på bilen.
Däremot kan man skruva bort bältena, helt lagligt, i en bil äldre än 1969.

Varför man gjorde så, man räknade väl med att bältena låg i förarens eget intresse, plus att de flesta av bilarna kommer att vara borta inom några år, och att man inte ville lagstifta om att eftermontera bälten i efterhand, i vissa bilar skulle det kanske inte ens vara möjligt.
Idag känns det som ett väldigt litet problem, det kan inte finnas många bilar i daglig trafik som är så gamla.
Citera
2014-09-30, 09:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det var länge sedan jag pysslade med veteranbilar, men lagen säger (sa i varje fall då), att bilar innan en viss årsmodell, var det 1969 ? behöver inte ha säkerhetsbälten men om det finns, så måste de användas.
Så, Grillo, finns det bälte, måste det användas, oavsett årsmodell på bilen.
Däremot kan man skruva bort bältena, helt lagligt, i en bil äldre än 1969.

Varför man gjorde så, man räknade väl med att bältena låg i förarens eget intresse, plus att de flesta av bilarna kommer att vara borta inom några år, och att man inte ville lagstifta om att eftermontera bälten i efterhand, i vissa bilar skulle det kanske inte ens vara möjligt.
Idag känns det som ett väldigt litet problem, det kan inte finnas många bilar i daglig trafik som är så gamla.

Det är ju samma problem som det här med att eftermontera fyrpunktsbälte i äldre sportbilar. Polisen godtar det inte, men det är fullt tillåtet att göra det på bilar som är äldre än 1970 års modell dvs saknar krav på bälten (man får använda vilken typ av bälten som helst i dem, men finns originalbälten kvar så skall de användas)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in