2014-09-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Min personliga erfarenhet visar att somliga framträdda som frimurare hellre vill utveckla andra i stil med sig själva på samma sätt som socialfascister resonerar.

Det är bevisligen frimurare som har haft viss roll eller avgörande inflytande i mycket som har gått snett i historien som sedan aldrig har fått klaras ut. Om det är falska frimurare eller falska erkännanden som ligger bakom bör det fortfarande ligga i vårt gemensamma intresse att reda ut förhållandena. Varför hindras jag ständigt och nu t o m av vänner bland frimurare att påpeka psykförsvarsmyndigheternas huvudsakliga ansvar i det som faktiskt sker? Vad är eliterna rädda för?

Jag är enbart intresserad av vilka som i smyg verkar i annan anda än den lagarna anger.

Du verkar ha missförstått hur frimureriet fungerar och allmänt hur ordensällskap fungerar.
Ordens stormästare bestämmer över SFMO och så länge man är i lokalerna så är man budna av de regler som finns.
Vidare är det omöjligt att utveckla andra som en själv eftersom systemet är designat så att man dels har ett grundbudskap som grundarna ville få fram men också dels så att man själv reflekterar över sig själv och sitt eget liv.

Så fort man lämnar lokalerna så slutar man vara bunden av lagarna. Kort och gott så gäller ordens lagar bara under sammankomsterna och utanför så ansvarar varje frimurare inför sveriges lagar och sitt eget samvete. Hur han sedan agerar politiskt är inte något som orden ansvarar för.
Bara för att en person är frimurare så betyder inte det att allt han gör är i ordens namn.
Det är förövrigt en grundregel i alla ordensällskap att politik inte disskuteras alls och SFMO tar inte ställning i politiska frågor (tillskillnad från vissa irreguljära frimurarordnar som GOdF osv.).

Mina misstankar är att dina frimurarvänner helt enkelt tycker att dina tankegångar är felaktiga och påpekar det. Måste det vara en del i en konspiration? Eller du kanske inte tycker dina vänner ska få ha egna åsikter? Kommer du fram till mig och disskuterar hur pass underbart det är med alkohol så kommer jag att argumentera emot dig eftersom det enligt mitt sätt att se på saken inte är sant och det gör jag inte bara för att jag försöker tysta din åsikt utan för att jag har helt andra erfarenheter.

Allt är inte svart eller vitt, ibland är det mer komplicerat än så.
Citera
2014-09-26, 21:06
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
.....
Bara för att en person är frimurare så betyder inte det att allt han gör är i ordens namn....

Mina misstankar är att dina frimurarvänner helt enkelt tycker att dina tankegångar är felaktiga och påpekar det. Måste det vara en del i en konspiration?....

Min fråga gäller varför frimurare går med på att vara patsys och aldrig försvarar sig ens mot sådant som överordnade finans och diktaturintressen uppenbart ställer till med. Varför avfärda alla påpekanden om ouppklarade faktiska förhållanden som enbart konspirationsteori?
Citera
2014-09-26, 21:39
Medlem
Citat:
Min fråga gäller varför frimurare går med på att vara patsys och aldrig försvarar sig ens mot sådant som överordnade finans och diktaturintressen uppenbart ställer till med. Varför avfärda alla påpekanden om ouppklarade faktiska förhållanden som enbart konspirationsteori?

Jag antar att du menar varför inte frimurare går ut i regalier och protesterar mot regeringen?
SFMO engerar sig inte politiskt på någon nivå alls, du kommer aldrig finna ett frimurarkors i första maj tåget, i prideparaden eller någon form av demonstration alls. Detta eftersom SFMO är reguljära och inte engagerar sig i politik alls, däremot är det fritt för medlemmarna att göra det.
Att frimurare inte bryr sig om det handlar nog ärligt talat mest om att de ser det som en icke-fråga eftersom det är på precis samma nivå som de flesta andra konspirationsteorier.

Jag tror du blandar ihop SFMO med de politiska frimurarordnar som finns. Såvitt jag vet så skiter SFMO som organisation i vad för maktpolitiska spel som spelas eftersom man istället sätter fokuset på att utveckla sig själv. Makthavare kommer och går, riken skapas och förgås men frimureriet består.

Vill du ha frimurare som klär upp sig i regalier och demonstrerar får du nog vända dig till Frankrike eller Brazilien, de har nog inga problem med det.
Citera
2014-09-27, 20:48
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Du verkar ha missförstått hur frimureriet fungerar och allmänt hur ordensällskap fungerar....Så fort man lämnar lokalerna så slutar man vara bunden av lagarna. Kort och gott så gäller ordens lagar bara under sammankomsterna och utanför så ansvarar varje frimurare inför sveriges lagar och sitt eget samvete. Hur han sedan agerar politiskt är inte något som orden ansvarar för.....
Jag har högre tankar än så om frimurare i allmänhet och SFMO i synnerhet. En gång scout alltid scout är ett motto jag själv är uppvuxen med och alltid försökt visa innebörden av. Vad slags religion eller politik som utövas i övrigt är vars och ens ensak och fullkomligt likgiltigt för mig. Vad jag vill ha klargjort är vilken anda kring MR och demokrati man vill tro på och samverka i.
Vad gäller Engelska kyrkan och dess frimurarförhållande exv. har jag mött hyckleriet på högsta nivå. Om det är på detta sätt man enklast samspelar med svenska myndigheter så kan jag förstå. Jag ser varken kristen anda eller demokratisk tro på någotdera hållet.
Citat:
.....Jag tror du blandar ihop SFMO med de politiska frimurarordnar som finns.....
Hoppas bara att SFMO inte låter sig luras och själva kan ta avstånd från dem som legat bakom morden på allt från G III till Kreuger, Hammarskjöld, Palme osv.
Senast redigerad av tv4ove 2014-09-27 kl. 20:50.
Citera
2014-09-27, 21:34
Medlem
Citat:
Jag har högre tankar än så om frimurare i allmänhet och SFMO i synnerhet. En gång scout alltid scout är ett motto jag själv är uppvuxen med och alltid försökt visa innebörden av. Vad slags religion eller politik som utövas i övrigt är vars och ens ensak och fullkomligt likgiltigt för mig. Vad jag vill ha klargjort är vilken anda kring MR och demokrati man vill tro på och samverka i.
Vad gäller Engelska kyrkan och dess frimurarförhållande exv. har jag mött hyckleriet på högsta nivå. Om det är på detta sätt man enklast samspelar med svenska myndigheter så kan jag förstå. Jag ser varken kristen anda eller demokratisk tro på någotdera hållet.

Hoppas bara att SFMO inte låter sig luras och själva kan ta avstånd från dem som legat bakom morden på allt från G III till Kreuger, Hammarskjöld, Palme osv.

Innan jag fortsätter inlägget: Jag kan inte tala för SFMO utan vill du ha ett officiellt ställningstagande så bör du skicka iväg ett mail till ordens ledning.

Grejen är att när man lämnar logen (och måltiden om man väljer att stanna på den) så är det upp till den egne enskilde frimuraren att sätta det han har lärt sig in i praktiken.
Frimureriet ger frimuraren en verktygslåda och så är det upp till den enskilde frimuraren att använda verktygen för att bli en bättre människa.
Varken mer och varken mindre. Frimureriet säger inte till någon att gör så så blir du en bättre människa utan det skapar en möjlighet för personen att själv komma till insikt i hur man blir en bättre människa.

Angående den kristna andan:
Det engelska frimureriet är lite mer komplicerat än det svenska eftersom UGLE endast har som krav på en högre tro, vilket gör att muslimer och judar också kan bli medlemar. Det är främst inom den svenska riten som kravet på en kristen tro kommer från grad I, i utlandet brukar detta krav komma senare. Frimureriet är en komplicerad värld och långt ifrån enbart kristen.

Frimureriet är ointresserat av vad som händer inom politiken och alla disskusioner som rör politik är helt förbjudna. Således så är det även omöjligt att försöka konspirera på något sätt alls. Och frimurare som dödar eller begår andra brott ser man ner på, kolla lite på det uttalande som man gjorde efter att det avslöjades att Anders Brevik var frimurare.
Citera
2014-09-28, 13:32
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Innan jag fortsätter inlägget: Jag kan inte tala för SFMO utan vill du ha ett officiellt ställningstagande så bör du skicka iväg ett mail till ordens ledning......

Angående den kristna andan:
Det engelska frimureriet är lite mer komplicerat än det svenska eftersom UGLE endast har som krav på en högre tro, vilket gör att muslimer och judar också kan bli medlemar. Det är främst inom den svenska riten som kravet på en kristen tro kommer från grad I, i utlandet brukar detta krav komma senare. Frimureriet är en komplicerad värld och långt ifrån enbart kristen.

Frimureriet är ointresserat av vad som händer inom politiken och alla disskusioner som rör politik är helt förbjudna. Således så är det även omöjligt att försöka konspirera på något sätt alls. Och frimurare som dödar eller begår andra brott ser man ner på, kolla lite på det uttalande som man gjorde efter att det avslöjades att Anders Brevik var frimurare.

Nu måste man fråga sig varför du ö h t blandar dig i och tar över en tråd där du inte har haft några som helst djupare kunskaper att tillföra. Min enkla fråga efter att med stor behållning ha läst igenom tråden gällde hur många olika stormästare som i dagens läge kan tänkas ha avgörande inflytande över svenska intressen. Denna fråga är som jag nu förstår mest pinsam för svenska myndigheter. Är det därför som du likt en psykförsvarets gangstalkare försöker avleda och få tyst på mig?

Det engelska frimureriet som jag fått en skrämmande inblick i genom Engelska Kyrkan och Kgl Operan där allehanda agenter försöker utbyta hemligheter har jag förstått verkar i en annan anda än den svenska. Den som fattat innebörden av Swedenborgs lära vet att judar, muslimer och även naturtroende kan förstå att leva i kristen anda i högre grad än tidiga svenska kyrkans skenheliga och bokstavstroende prästerskap.

Frimurares säkert ärligt menade ointresse för politik och andras religion är hedrande men också riskabelt då omedvetna inflytelser lätt kan äta sig in underifrån där sådana som exempelvis Breivik kan utnyttjas för att skada hela organisationens anseende. Vilken sorts frimurare var det som konspirerade till mord på G III exv.? Vilka tar betalt eller gynnas i karriären av att bevara demokratividriga statshemligheter?
Citera
2014-09-28, 14:33
Medlem
Citat:
Nu måste man fråga sig varför du ö h t blandar dig i och tar över en tråd där du inte har haft några som helst djupare kunskaper att tillföra. Min enkla fråga efter att med stor behållning ha läst igenom tråden gällde hur många olika stormästare som i dagens läge kan tänkas ha avgörande inflytande över svenska intressen. Denna fråga är som jag nu förstår mest pinsam för svenska myndigheter. Är det därför som du likt en psykförsvarets gangstalkare försöker avleda och få tyst på mig?

Det engelska frimureriet som jag fått en skrämmande inblick i genom Engelska Kyrkan och Kgl Operan där allehanda agenter försöker utbyta hemligheter har jag förstått verkar i en annan anda än den svenska. Den som fattat innebörden av Swedenborgs lära vet att judar, muslimer och även naturtroende kan förstå att leva i kristen anda i högre grad än tidiga svenska kyrkans skenheliga och bokstavstroende prästerskap.

Frimurares säkert ärligt menade ointresse för politik och andras religion är hedrande men också riskabelt då omedvetna inflytelser lätt kan äta sig in underifrån där sådana som exempelvis Breivik kan utnyttjas för att skada hela organisationens anseende. Vilken sorts frimurare var det som konspirerade till mord på G III exv.? Vilka tar betalt eller gynnas i karriären av att bevara demokratividriga statshemligheter?

Nej jag svarar i egenskap av medlem i SFMO.

Förstår du inte varför jag gör skillnad på SFMO och den enskilde frimuraren? Den enskilda frimuraren får intressera sig för politik om den vill men SFMO som organisation är helt opolitisk och kräver att medlemen inte disskuterar politik under sammankomster.

En jude kan inte leva i kristen anda då judar förnekar Kristus, detta är skiljelinjen mellan judendomen och kristendomen.

Oavsett vad så kan judar och muslimer inte bli medlemmar i SFMO eftersom det är krav på kristen bekännelse. Bara kristna män får antas.

En frimurare får ingen hjälp i sin karriär bara för att han är frimurare på något sätt, hans karriär utanför frimureriet är ointressant.

UGLEs stormästare saknar inflytande i Sverige. Endast SFMOs egna stormästare har inflytande över SFMO.
Citera
2014-09-28, 20:44
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Nej jag svarar i egenskap av medlem i SFMO.

Förstår du inte varför jag gör skillnad på SFMO och den enskilde frimuraren?....

En jude kan inte leva i kristen anda då judar förnekar Kristus, detta är skiljelinjen mellan judendomen och kristendomen....

En frimurare får ingen hjälp i sin karriär bara för att han är frimurare på något sätt, hans karriär utanför frimureriet är ointressant.

UGLEs stormästare saknar inflytande i Sverige. Endast SFMOs egna stormästare har inflytande över SFMO.

Varför låter du då inte någon ordensbroder av högre rang som förstår innebörden i den anda jag efterfrågar att svara mig istället? Du uppträder precis som en sådan där oärlig infiltratör jag vill varna vänner och gamla hederliga frimurare för.

Jag förstår mycket väl att du precis som jag vill göra åtskillnad mellan frimurare i olika lojalitetsförhållanden men vi gör gör det uppenbarligen av olika anledningar och på olika sätt.

En jude kan mycket väl leva i kristen och demokratisk anda precis som vilken individ som helst som självständigt och naturligt kunnat ta till sig av samma fredliga anda.

Advokater, präster, mäklare och tjänstemän av alla de slag har otvivelaktig nytta av sitt medlemskap.

Som du nu förklarat tycks inte heller stormästarna ha någon egentlig makt över hur andra bröder ens inom den egna orden missbrukar sin ställning gentemot andra. Och varje orden står så vidöppen för oärlig infiltration underifrån. Det var bara ren slump att jag råkade få tips om hur Engelska Kyrkan finasieras genom brittiska agenter som jag förstår endast är lojala mot storfinansens säkerhetsintressen så långt ifrån kristen och demokratisk anda man kan komma.
Citera
2014-09-29, 17:47
Medlem
Citat:
Vad jag vill ha klargjort är vilken anda kring MR och demokrati man vill tro på och samverka i.
SFMO:s OAL anger att man ska lyda landets överhet och lagar. Den anda av MR och demokrati som svenska frimurare verkar i blir väl då närmast grundlagens, dess del regeringsformen, där fri- och rättigheter listas. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Kungorelse-1974152-om-beslu_sfs-1974-152/

Citat:
Som du nu förklarat tycks inte heller stormästarna ha någon egentlig makt över hur andra bröder ens inom den egna orden missbrukar sin ställning gentemot andra. Och varje orden står så vidöppen för oärlig infiltration underifrån. Det var bara ren slump att jag råkade få tips om hur Engelska Kyrkan finasieras genom brittiska agenter som jag förstår endast är lojala mot storfinansens säkerhetsintressen så långt ifrån kristen och demokratisk anda man kan komma.
Stormästarna? I SFMO finns en stormästare, därutöver provinsialmästare + ordförande mästare för de olika lokala logerna samt ordförande för brödraföreningar där loger inte finns. Du verkar utgå från hur det fungerar utanför Sverige för att förstå svenskt frimureri och det går inte. Eftersom det framgår av OAL att man inte får utnyttja sitt medlemskap för att vinna otillbörlig fördel så förekommer det inte, internkulturen ligger i samklang med det som är ordens allmänna lagar.

Sedan glider du in på några konspirationstankar, de lämnar jag därhän. Frimureriet fungerar inte på det sättet.
Senast redigerad av jonar242 2014-09-29 kl. 17:56.
Citera
2014-09-29, 21:30
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
..... Eftersom det framgår av OAL att man inte får utnyttja sitt medlemskap för att vinna otillbörlig fördel så förekommer det inte, internkulturen ligger i samklang med det som är ordens allmänna lagar.

Sedan glider du in på några konspirationstankar, de lämnar jag därhän. Frimureriet fungerar inte på det sättet.
Uppenbarligen lever ni i olika verkligheter och den enda gemensamma andan förstår jag nu är att känna sig lite förmer än vanligt folk. Ingen behöver då bry sig om kritik hur skälig eller oskälig den än är. Alla kan skylla på andra eller varandra i bästa samförstånd. Rättsväsende och advokatsamfund kan ni i vilket fall vara säkra på stöder era intressen. Vid varje förlikning är det ju bara till att kalla motparten för rättshaverist eller konspirationsteoretiker för att vinna överlägset.
Mordet på G III har historieskrivande frimurare tagit på sig ansvaret för. Är man stolt över detta?
Citera
2014-09-30, 07:47
Medlem
Det är bekvämt att lägga skulden på en organisation. Det skulle kunna ha varit några präster, då hade man kunnat anklaga kyrkan.
Inte helt oväntat så brukar likasinnade ha gemensamma intressen. Då är det knappast konstigt att man är med i samma ordenssällskap. När man träffas i en stor grupp är chansen stor att man hittar någon med samma åsikter.
Gustav III var hatad och avskydd av stora delar av adeln, så dådet var knappast en överraskning att han blev mördad.
Handlingar som utförs av enskilda individer betyder inte att en organisation står bakom dådet.
Citera
2014-09-30, 11:37
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
SFMO:s OAL anger att man ska lyda landets överhet och lagar. Den anda av MR och demokrati som svenska frimurare verkar i blir väl då närmast grundlagens.....

Stormästarna? I SFMO finns en stormästare, därutöver provinsialmästare + ordförande mästare för de olika lokala logerna samt ordförande för brödraföreningar där loger inte finns.

Du verkar utgå från hur det fungerar utanför Sverige för att förstå svenskt frimureri och det går inte.....
Lag och moral spelar uppenbarligen ingen roll för överordnade enskilda eller organisationer som i all sin självgodhet anser sig stå över allt sådant som enbart vanligt folk skall rätta sig efter. Frimurare tycks nu i hemlighet vara lika splittrade och skiktade inbördes som övriga samhället.

En stormästare värd namnet bör framträda öppet och förklara vilken anda orden är menad att verka i.

Tvärtom har jag måst konstatera att svenska frimurare hellre verkar i en för vår fredssträvande nation främmande anda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in