Citat:
Min personliga erfarenhet visar att somliga framträdda som frimurare hellre vill utveckla andra i stil med sig själva på samma sätt som socialfascister resonerar.
Det är bevisligen frimurare som har haft viss roll eller avgörande inflytande i mycket som har gått snett i historien som sedan aldrig har fått klaras ut. Om det är falska frimurare eller falska erkännanden som ligger bakom bör det fortfarande ligga i vårt gemensamma intresse att reda ut förhållandena. Varför hindras jag ständigt och nu t o m av vänner bland frimurare att påpeka psykförsvarsmyndigheternas huvudsakliga ansvar i det som faktiskt sker? Vad är eliterna rädda för?
Jag är enbart intresserad av vilka som i smyg verkar i annan anda än den lagarna anger.
Det är bevisligen frimurare som har haft viss roll eller avgörande inflytande i mycket som har gått snett i historien som sedan aldrig har fått klaras ut. Om det är falska frimurare eller falska erkännanden som ligger bakom bör det fortfarande ligga i vårt gemensamma intresse att reda ut förhållandena. Varför hindras jag ständigt och nu t o m av vänner bland frimurare att påpeka psykförsvarsmyndigheternas huvudsakliga ansvar i det som faktiskt sker? Vad är eliterna rädda för?
Jag är enbart intresserad av vilka som i smyg verkar i annan anda än den lagarna anger.
Du verkar ha missförstått hur frimureriet fungerar och allmänt hur ordensällskap fungerar.
Ordens stormästare bestämmer över SFMO och så länge man är i lokalerna så är man budna av de regler som finns.
Vidare är det omöjligt att utveckla andra som en själv eftersom systemet är designat så att man dels har ett grundbudskap som grundarna ville få fram men också dels så att man själv reflekterar över sig själv och sitt eget liv.
Så fort man lämnar lokalerna så slutar man vara bunden av lagarna. Kort och gott så gäller ordens lagar bara under sammankomsterna och utanför så ansvarar varje frimurare inför sveriges lagar och sitt eget samvete. Hur han sedan agerar politiskt är inte något som orden ansvarar för.
Bara för att en person är frimurare så betyder inte det att allt han gör är i ordens namn.
Det är förövrigt en grundregel i alla ordensällskap att politik inte disskuteras alls och SFMO tar inte ställning i politiska frågor (tillskillnad från vissa irreguljära frimurarordnar som GOdF osv.).
Mina misstankar är att dina frimurarvänner helt enkelt tycker att dina tankegångar är felaktiga och påpekar det. Måste det vara en del i en konspiration? Eller du kanske inte tycker dina vänner ska få ha egna åsikter? Kommer du fram till mig och disskuterar hur pass underbart det är med alkohol så kommer jag att argumentera emot dig eftersom det enligt mitt sätt att se på saken inte är sant och det gör jag inte bara för att jag försöker tysta din åsikt utan för att jag har helt andra erfarenheter.
Allt är inte svart eller vitt, ibland är det mer komplicerat än så.