2014-09-29, 23:31
Medlem
Jag vet inte hur många pizzerior som jag käkat på genom åren, men det är säkert ett hundratal sen jag föddes. Flera av dessa pizzerior har en image man bör ifrågasätta, vars arbetsprocess åtminstone jag finner mer eller mindre motbjudande.

Några observationer jag gjort genom åren på pizzerior är b.l.a.

-Att vissa pizzerior klipper kebabkött med hushållssax.

-Att vissa pizzerior häller kebabsås från slitna vattenflaskor, som ser ut att komma från Gollums gympa-bag.

-Att vissa pizzerior överanvänder tejp. Tejpar för ord i menyer, istället för att stryka ord/hänga upp en ny meny.

-Att vissa pizzerior ger pizzasallad i fryspåsar.

Jag tror inte jag är den enda som kan ha observerat detta. Vad är era märkligaste observationer på pizzerior?

För övrigt har jag bara varit med om att det är upptaget en enda gång när jag ringt en pizzeria.
Citera
2014-09-30, 00:29
Medlem
Vem0ths avatar
Hörnpizzeria i Årsta som försvann för över 5 år sedan hade paprika och tomat i pizzasalladen. Dessutom hade några varianter med broccoli på pizzan vilket jag än aldrig sett någon annanstans, den med kyckling, broccoli och röd pesto var min favorit.
Citera
2014-09-30, 00:29
Medlem
MADs avatar
Man också fråga sig varför du väljer att äta pizza på sunkiga ställen? Med tanke på att du gör det så spelar det uppenbarligen ingen större roll att vårda sin image.
Citera
2014-09-30, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Man också fråga sig varför du väljer att äta pizza på sunkiga ställen? Med tanke på att du gör det så spelar det uppenbarligen ingen större roll att vårda sin image.

Väljer inte sunkiga ställen, men har man väl beställt mat på ett ställe som visar sig vara sunkigt, ja då får man leva med det. Sen besöker man aldrig den pizzerian igen. Ska även tillägga att vissa av pizzeriorna legat många mil från hemmet.
Citera
2014-09-30, 00:44
Bannlyst
Ja de där har jag också tänkt på rätt mycket, när de kommer till sås i gym-vattenflaskor och sånt
Känns inte som de gäller vissa utan majoriteten beter sig lite sådär.
har lagt märkte till de flesta pizzerior också har ungefär likadana kartonger, och de kan vara tryckta namn på så de inte som de väljer en standard paket med färdiga kartonger. så jag antar de granskar varandra och kopierar, kanske är kedjor?
Citera
2014-09-30, 01:17
Medlem
surfacings avatar
Ja! Jag har haft just den här diskussionen flera gånger med polare, varför det ser så in åt helvete sjaskigt ut på typ alla pizzerior i största allmänhet (för rolighetens skull). Men då tänker jag istället rent estetiskt tilltalande. Jag är sinnessjukt långt ifrån någon satans mode-fascist och kan äta ruttna roadkills' om vi kommer till kritan. Men kom igen, så jävla svårt är det väl inte att piffa upp den enklaste detaljen? Kassa i träpanel, lördags-nerspydda plastblommor och bajsimpregnerade möbler. Vad fan är poängen? Varför skiter man fullständigt i någon så när smakfull marknadsföring om man bedriver kommersiell matservering? Idioter! En senil kärring skulle hålla högre restaurangstandard. Det mest störda utav allt är att folk fortsätter ju äta eller kränga' "pizza" trots hur hela situationen bör ta emot alla deras vardagliga principer. Jag är som sagt inte bättre själv, fast jag indikerar endast ironin...
Senast redigerad av surfacing 2014-09-30 kl. 01:41.
Citera
2014-09-30, 01:26
Medlem
Louises avatar
För att de går runt ändå – av någon anledning. T ex den anledningen att de har tillräckligt många betalande kunder för att täcka sina kostnader och kanske t o m göra en vinst. Hade detta inte varit fallet hade de gått i konkurs, då det inte är många som har lust och/eller möjlighet att betala för att få driva pizzarestaurang.
Citera
2014-09-30, 01:26
Medlem
Snabbmatsställen med stängda kök är värre. Tror du någon tvättar händerna? De vet att de kommer leva resten av sina liv som pizzabagare/kebabskulptörer, då är inte hygienen prioriterad skulle jag säga.

Image kan de väl ha på en italiensk restaurang, har du ätit pizza någon annanstans än på de vanliga pizzeriorna där de har vita väggar och saknar inredning? På restaurangerna ser det antagligen bättre ut och de kanske tvättar händerna ibland också (men säker kan man inte vara, då får man laga sin egen mat).
Citera
2014-09-30, 01:42
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
För att de går runt ändå – av någon anledning. T ex den anledningen att de har tillräckligt många betalande kunder för att täcka sina kostnader och kanske t o m göra en vinst. Hade detta inte varit fallet hade de gått i konkurs, då det inte är många som har lust och/eller möjlighet att betala för att få driva pizzarestaurang.

De kallar det visst lättja.
Kollektivt hjärnsläpp i min mening.
Citera
2014-09-30, 01:50
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
De kallar det visst lättja.
Kollektivt hjärnsläpp i min mening.
Jag vet inte om det hjälper att kalla det lättja. Det är så det verkar fungera i någorlunda marknadsorienterade ekonomier. En del av dem som satt sin fot utanför Sveriges gränser kan vittna om att långt sjabbigare etablissemang än de som beskrivs i trådstarten har lyckats hålla sig flytande i generationer.
Senast redigerad av Louise 2014-09-30 kl. 02:11.
Citera
2014-09-30, 02:20
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Jag vet inte om det hjälper att kalla det lättja. Det är så det verkar fungerar i någorlunda marknadsorienterade ekonomier. En del av dem som satt sin fot utanför Sveriges gränser kan vittna om att långt sjabbigare etablissemang än de som beskrivs i trådstarten har lyckats hålla sig flytande i generationer.

Nej det är inte riktigt samma sak det du skriver. Om man smäller upp McDonalds på Vasagatan i Stockholm så är det relativt uppenbart vilka intentioner som ligger bakom, nämligen att blåsa folk på pengar. Men man gör ju sig åtminstone besväret att samtidigt bygga upp en genuin fasad utåt sett. Antonios ansjovispizzor i Balkan må ha likadana intentioner, men de har varken förutsättningarna eller innehavande kultur. Så jävla svårt är det inte inom Sverige att måla om väggarna lite finare eller servera kebabkött utan gummikonsistens (om man nu vill vidga sin "image" förstås).
Citera
2014-09-30, 02:34
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
Nej det är inte riktigt samma sak det du skriver. Om man smäller upp McDonalds på Vasagatan i Stockholm så är det relativt uppenbart vilka intentioner som ligger bakom, nämligen att blåsa folk på pengar. Men man gör ju sig åtminstone besväret att samtidigt bygga upp en genuin fasad utåt sett. Antonios ansjovispizzor i Balkan må ha likadana intentioner, men de har varken förutsättningarna eller innehavande kultur. Så jävla svårt är det inte inom Sverige att måla om väggarna lite finare eller servera kebabkött utan gummikonsistens (om man nu vill vidga sin "image" förstås).
Huruvida det är uppenbart att det finns en bakomliggande intention att blåsa folk på pengar kan man nog ha olika meningar om. Kanske kan vi vara överens om att det åtminstone finns ett intresse av att tjäna pengar i någon omfattning.

Men visst, det är inte svårt att piffa upp en lokal, i alla fall inte om man har resurserna till det samt någon fallenhet för piffighet. Frågan är om de som äger restauranger av den typ trådstarten beskriver tycker att det vore värt besväret, eller om de ens haft anledning att komma på tanken. Min gissning är att svaret i de flesta fall är nej eftersom det, som jag var inne på tidigare, tydligen går bra ändå.

En bonusfråga är om det finns anledning att tro att det skulle gå ännu bättre för dem ifall de piffade upp sina lokaler till den grad att dessa även skulle falla t ex krävande svenska innerstadsbor på läppen. Det faktum att så inte verkar ske tyder på att de antingen inte tror det, eller att de inte finner det värt besväret. Eller att de aldrig har haft anledning att ställa sig frågan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in