2014-09-29, 13:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
När familjen skulle åka och se på en neger
http://www.op.se/allmant/jamtland/nar-familjen-skulle-aka-och-se-pa-en-neger

Exakt ett likadant manus har Ronny Eriksson använt sig av i någon av hans revyer.
Citera
2014-09-29, 13:14
Medlem
Shadowknights avatar
Är det ingen som fattar att "neger" faktiskt låter nedlåtande och förolämpande. Varför inte bara säga "han/hon är svart"?
Citera
2014-09-29, 13:42
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowknight
Är det ingen som fattar att "neger" faktiskt låter nedlåtande och förolämpande.

Det har helt plötsligt blivit det av någon onödig anledning. Så sent som på 80-talet var ordet inte på något sätt nedlåtande.

Citat:
Ursprungligen postat av Shadowknight
Varför inte bara säga "han/hon är svart"?

Men om man enbart syftar på människor i Afrika söder om Sahara så duger inte ordet "svart".
Citera
2014-09-29, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Men om man enbart syftar på människor i Afrika söder om Sahara så duger inte ordet "svart".
Inte "neger" heller. "Afrikan" går däremot bra.
Citera
2014-09-29, 15:28
Medlem
Sweeper80s avatar
Vän av ordning undrar; var har Reinfeldt och Mattsson bestämt att man får kalla en negerhöna nuförtiden?
Citera
2014-09-29, 15:33
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Inte "neger" heller. "Afrikan" går däremot bra.

Nej. Nu läste du inte så noga vad jag skrev.
Citera
2014-09-29, 21:14
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Vad avsåg du då? Kan du inte bara säga rakt ut vad du försöker säga?

Jag skrev klart och tydligt vad jag menar och jag har förtydligat. Att du har svårt med läsförståelsen är inte mitt problem.

Men ok, en gång till eftersom jag är på bra humör: Jag svarade på påståendet "varför inte bara säga han/hon är svart?"

Det ordet passar alltså inte om man tex avser människor med ursprung från subsahariska Afrika. Svarta människogrupper finns ju som bekant lite här och var i världen. Jag hävdar att ordet neger då är den enda korrekta eller vettiga benämningen. Ditt förslag "afrikan" duger inte då det även inbegriper Nordafrika.
Citera
2014-09-29, 21:40
Medlem
Citat:
Jag skrev klart och tydligt vad jag menar och jag har förtydligat. Att du har svårt med läsförståelsen är inte mitt problem.

Men ok, en gång till eftersom jag är på bra humör: Jag svarade på påståendet "varför inte bara säga han/hon är svart?"

Det ordet passar alltså inte om man tex avser människor med ursprung från subsahariska Afrika. Svarta människogrupper finns ju som bekant lite här och var i världen. Jag hävdar att ordet neger då är den enda korrekta eller vettiga benämningen. Ditt förslag "afrikan" duger inte då det även inbegriper Nordafrika.
Varför skulle inte svart fungera som benämning på mörkhyade afrikaner från subsahariska Afrika?
Citera
2014-09-29, 21:46
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Varför skulle inte svart fungera som benämning på mörkhyade afrikaner från subsahariska Afrika?

Det är inte på långa vägar precist. Med benämningen neger menas just och exakt människor med ursprung från subsahariska Afrika.
Citera
2014-09-29, 22:00
Medlem
Citat:
Det är inte på långa vägar precist. Med benämningen neger menas just och exakt människor med ursprung från subsahariska Afrika.
För dig kanske. "Svarta från subsahariska Afrika" funkar fint, om man nu av någon anledning någonsin skulle vilja skilja på det. Eller "svarta afrikaner", eftersom att det var precis det "neger" betydde enligt dig då icke-subsahariska Afrika inte har svarta folkgrupper...
Citera
2014-09-29, 22:22
Medlem
Citat:
Inte bara för mig. Det var den faktiska innebörden av ordet innan det av för mig oklara skäl blev stämplat som rasistiskt.
Ordets betydelse har varit högst dynamisk, att välja en betydelse som ligger i mitten av utvecklingen är underligare än att välja första eller sista.

Skälen till ordets nyfunna värdeladdning är tydliga och har räknats upp flera gånger i diskussionen. Antirasister på sent 80-/tidigt 90-tal började lyssna på den minoritet av mörkhyade svenskar som inte förstod skillnaden mellan neger och negerjävel, och i stället för att ta tillbaka ordet så gav man bort det. Precis som man gjorde med flaggan och nationalsången. Det blev "fult" för det var enklare att distansera sig från allt vad rasisterna sysslade med i stället för att försvara det.

Du skulle kunna jämföra med ordet bög. Det höll på att bli lika fult, men togs tillbaka av bögarna genom att de kallade sig själva för bögar. De svarta som kallade sig negrer blev bara sedda som lurade av de fina och goda antirasistsvenskarna.

Själv har jag märkt att det verkar som att folk har svårt att säga jude nuförtiden. Som att det skulle vara som att säga neger.
Citera
2014-09-30, 01:26
Medlem
Citat:
Inte bara för mig. Det var den faktiska innebörden av ordet innan det av för mig oklara skäl blev stämplat som rasistiskt.
Meningen med ordet har förändrats över tid.
I dess ursprungliga betydelse ingick såväl malajer som aboriginer med flera.

Det var helt enkelt en person med svart hy.

Såväl betydelsen som värdesynen har alltså förändrats över tid.

Negrer, främst i USA, arbetade till stor del med smutsiga och fysiska jobb.
Begreppet negerjobb uppkom som en beteckning för skitjobb, varvid
det skedde en värdeförskjutning på ordet neger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in