Citat:
Ursprungligen postat av
EATCHILDREN
Sitter på mobilen just nu men om du orkar söka tror jag att jag har en video när jag kör marklyft i min journal, kolla de första repsen så ser du nog vad jag menar.
Såg din video och den sade mig inte så mycket förrän jag hittade en annan egentligen helt orelaterad film på youtube. Sen tänkte jag lite så det spelade ingen roll ändå. Höfterna jobbar inte lika mycket det är därför det ser såpass annorlunda ut gissar jag på.
Krökt lyftstil tycks skapa en högre vinkel mot golvet samtidigt som momentarmen är kortare, vilket snarare än skadar ländryggen avlastar denna och höfterna. Tyngden blir då mycket högre på övre ryggen(trapezius, rhomboids). Verkar även som att ryggen bryter sig mot övre delen av latissimus. Funderar på om denna muskel sträcks ut vid rundningen, det gör den säkerligen.
Med tanke på den ökade vinkeln i början av lyftet borde inte då risken bli mindre på ländryggen, som lär rundas oavsett vilken av de två variationerna man använder om man lyfter tillräckligt tungt?
Med denna teori ovan verkar det inte vara något problem öht. att runda övre ryggen, ibland även fördelaktigt, särskilt om man gör det från början av lyftet istället för naturligt som jag. Någonting jag har märkt dock är att detta går över till knäböjen. Rundad rygg i knäböjen är inte skönt.
Egentligen borde jag väl inte experimentera med sådant här än, men det känns som ett naturligt sätt att lyfta och rent mekaniskt ofarligt.
Känner mig däremot enormt utnött i ryggen, både övre och nedre sedan måndagen då jag faktiskt fokuserade på vanlig form.
Blir dock att jag kör med sumo som huvudlyft ett tag så får vi se vad som händer sedan.
Ska fan ta och filma ett böjt lyft utan tröja ngn gång. För att se hur undre ryggen ser ut om jag börjar med en böjd övre rygg.