2014-09-29, 10:36
Medlem
Marklyft:
60 kg 1x5
100 kg 1x5
140 kg 1x8
180 kg 1x5
200 kg 1x3 //Film
200 kg 1x1
180 kg 1x1
140 kg 1x3
//Gillar inte denna låga volym, blir 190 kg nästa omgång. 220 är nog inte så långt ifrån ändå känns det som.

Militärpress:
20 kg 1x10
40 kg 1x8
60 kg 1x4
60 kg 1x3
60 kg 1x4

Push press:
60 kg 3x5. // Inte mycket starkare här. klarade ej 80 men vet inte heller riktigt varför jag provade så högt.

Lekte lite med Low-bar böj. Kändes lite starkare idag, axlarna vill inte vara i den positionen.

Farmers walks 55 kg:
3x maxdistans ca. 20s.

Film:
Marklyft 200kg x3
Marklyft 180 kg x5 -Quasimodo

Lite mindre rundning idag, förmodligen endast pga. att jag hade fötterna närmare axelvidd, vid 180 kg är de ganska nära varandra.
Sänkte ju höfterna men kommer ändå in i precis samma position när lyftet börjar, känns som att ryggen är lite starkare om jag börjar med den så rak jag kan.
2014-09-29, 18:57
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Inga vackra lyft det där inte..:P Tror du har mycket att tjäna på genom att köra lättare och snyggare reps. Jag vill också se att du skjuter fram höfterna snabbare när stången kommer såpass högt upp att det är dags för höfterna att jobba.

och akta ryggen. Det suger att ha en skadad rygg. Att du ens tänker tanken på 220kg när du inte ens orkar ett snyggt och enkelt rep på 200kg, får mig att tro att herrn är lite viktkåt?
2014-09-29, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Inga vackra lyft det där inte..:P Tror du har mycket att tjäna på genom att köra lättare och snyggare reps. Jag vill också se att du skjuter fram höfterna snabbare när stången kommer såpass högt upp att det är dags för höfterna att jobba.

och akta ryggen. Det suger att ha en skadad rygg. Att du ens tänker tanken på 220kg när du inte ens orkar ett snyggt och enkelt rep på 200kg, får mig att tro att herrn är lite viktkåt?
Jo de var lite skämmigt fula. Inte lite viktkåt. Mitt största problem är nog egot just nu tror jag.
Men du har helt rätt. Skulle eg. köra lågt idag men det blev 200.
Vad menade du med höfterna? Tycker det ser ut som att detta är det som går absolut fortast och smidigast i lyftet. Kanske skall upp tidigare?

Får inte full styrka från benen när ryggen är rundad så misstänker jag, för bara några veckor sedan hade jag ett ordentligt bendriv men nu känns det bara som att rumpan och ryggen jobbar.
Inser för övrigt själv att denna lyftstilen inte håller. Även om det inte funnits risk för skada så är det ju ett väldigt ineffektivt sätt att lyfta på.

Kanske flyttar vanliga marklyft till sumodagarna för lite lägre intensitet och lite högre volym på sumo ett tag så jag kan lära mig lite teknik på dessa istället, de känns starkare och jag kommer upp i nästan samma vikter och kan hålla ryggen någorlunda upprätt, filmer även dessa isf. för att se om problemet kvarstår. Vet att jag ej känner att jag lyfter med ryggen här iaf..

Mina marklyft är lite i linje med mina low-bar böj. Har enorma problem när jag försöker ta ned stången några få centimeter.
Hög position fungerar bra, rundar inte ryggen märkvärt varken övre eller undre, får bra djup och vad jag vet inga stora problem utöver styrkan. Trots detta är även low-bar bra mycket starkare. Så det här är också en sån sak jag vill öva på.
2014-09-29, 21:25
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alsaof
Jo de var lite skämmigt fula. Inte lite viktkåt. Mitt största problem är nog egot just nu tror jag.
Men du har helt rätt. Skulle eg. köra lågt idag men det blev 200.
Vad menade du med höfterna? Tycker det ser ut som att detta är det som går absolut fortast och smidigast i lyftet. Kanske skall upp tidigare?

Får inte full styrka från benen när ryggen är rundad så misstänker jag, för bara några veckor sedan hade jag ett ordentligt bendriv men nu känns det bara som att rumpan och ryggen jobbar.
Inser för övrigt själv att denna lyftstilen inte håller. Även om det inte funnits risk för skada så är det ju ett väldigt ineffektivt sätt att lyfta på.

Kanske flyttar vanliga marklyft till sumodagarna för lite lägre intensitet och lite högre volym på sumo ett tag så jag kan lära mig lite teknik på dessa istället, de känns starkare och jag kommer upp i nästan samma vikter och kan hålla ryggen någorlunda upprätt, filmer även dessa isf. för att se om problemet kvarstår. Vet att jag ej känner att jag lyfter med ryggen här iaf..

Mina marklyft är lite i linje med mina low-bar böj. Har enorma problem när jag försöker ta ned stången några få centimeter.
Hög position fungerar bra, rundar inte ryggen märkvärt varken övre eller undre, får bra djup och vad jag vet inga stora problem utöver styrkan. Trots detta är även low-bar bra mycket starkare. Så det här är också en sån sak jag vill öva på.
Är kanske för att det för tunga vikter för dig, vet inte hur det ser ut på lite lättare. Men när det är dags för ryggen att börja jobba i lyftet så tänker jag att höfterna ska skjutas framåt. Sitter på mobilen just nu men om du orkar söka tror jag att jag har en video när jag kör marklyft i min journal, kolla de första repsen så ser du nog vad jag menar.

Mhm ditt bekymmer är som du säger att du lyfter med ryggen redan ifrån starten, har tyvärr inga tips att ge dig utöver att nöta lyften på vettiga vikter. Finns sällan anledning till att träna så tungt som du gör i videon, utförandet är a och o.

Hur ser dina lyft ut i knäböjen? Slipa på utförandet innan vikttänket, när tekniken sitter så kommer vikterna också.
2014-09-29, 22:44
Medlem
Citat:
Mhm ditt bekymmer är som du säger att du lyfter med ryggen redan ifrån starten, har tyvärr inga tips att ge dig utöver att nöta lyften på vettiga vikter. Finns sällan anledning till att träna så tungt som du gör i videon, utförandet är a och o.

Hur ser dina lyft ut i knäböjen? Slipa på utförandet innan vikttänket, när tekniken sitter så kommer vikterna också.
Som sagt hög stångposition känns väldigt säkert. Det är svagheter som behöver förbättras för att lyfta mer.
Kör förmodligen även här lite för hög vikt men det känns som bra lyft för det mesta, fast det är tungt.

160-170 kg tror jag var det senaste jag fick kollat på där jag bad om feedback för både övre och undre rygg. Där fick jag svaret att det inte rundades.
Känner på senare tid att jag får med mindre av lårmuskeln i marklyften sedan jag börjat flytta tyngdpunkten bakåt.
Men ska som sagt köra lite på Sumo som huvudmarklyft ett tag och försöka jobba mig upp mot 160/170 i vanligt mark igen utan rundning, har jag tur går det fort.

Problemet sitter nog egentligen inte i riskerna med krökningen av ryggen som det ser ut i filmen. Har krökt hela ryggen precis när jag började och jag vet hur hemskt det känns. Hade svårt att gå i minst en vecka efteråt. Här håller ändå erectormusklerna mot hela vägen och problemet blir inte lika stort.
Detta är mer ett problem då jag inte kommer kunna öka med det här lyftet i längden, intensiteten blir alldeles för mycket för ryggen.
Med detta sagt kan jag inte heller köra volym med krökt övre rygg då detta leder till att undre ryggen vill med mer och mer efter ett tag.
2014-09-30, 17:51
Medlem
Bänkpress:
20 kg x5
40 kg x8
60 kg 3x8
80 kg 3x3
90 kg 1x1
80 kg 1x2
80 kg 1x3
90 kg 1x1
Hade inte styrkan idag och det känns konstigt i vänster axel.

Marklyft Sumo & vanliga, drog bak nacken så den blev helt rät.
Kändes tungt som bara fan, körde till 140 kg och bad om feedback, hade inte kameran med mig.
En kille ställde upp och filmade faktiskt båda två lyften åt mig och det var nog de finaste marklyften jag någonsin sett. Ökade till 160 och det blev tyngre, höll fortfarande ganska fin form känner jag mig säker på, provade sedan på 170 och detta kändes starkt även det.

Blev en längre paus av någon anledning sedan jobbade jag upp mig till 180 som var enormt tungt och ryggen kröktes ganska mycket, både kände detta och bad om hjälp att se från sidan.

Svårt att evaluera detta passet då jag fortfarande är trött i ryggen sedan igår och det var ett satans eftermiddagspass. Blir förmodligen att jag tar passet på lördag istället och undviker mark av alla slag tills dess.
2014-10-01, 18:06
Medlem
Knäböj:
20 kg
60 kg 1x15
100 kg 1x5
140 kg 1x1
150 kg 1x5
150 kg 1x4
150 kg 1x5
150 kg 1x4 // Bältat härifrån
150 kg 1x4
150 kg 1x5
160 kg 1x1 // Lätt, 3 reps hade nog inte varit så stora problem här.

Curls:
7.5 kg x10
27.5 kg x10
37.5 kg 2x5

Smalbänk:
20 kg 1x8
40 kg 1x8
50 kg 1x8
60 kg 1x8
70 kg 3x5

Mindre problem med axlen här.

Don't Dies (eller vad det var han kallade dem.):
50 kg 2x10 //Känns inte bra, magen gillar inte att ha 50 kg på sig. undrar om det är farligt.

Problemet med låg stångposition i böjen sitter i princip enbart i tekniken, armbågsplaceringen mer specifikt, känner att benstyrkan räcker långt mer än 4-5.
Ska ta det lugnt med ökningarna om smärtan ökar vid högre vikter. Tycktes inte så idag men vet inte förrän nästa pass.
Har jag armbågarna för nära under stången gör händerna ont och har jag dem för långt bak gör det ont i ryggen. Gäller bara att hitta någon balans här.

Kanske även är såpass enkelt att övre ryggen bara är svag, och att jag därför inte klarar av dessa eller marklyft utan att belasta ryggen såpass.
Tänkte göra några rörelseövningar för ryggen även i dag men glömde bort det.

Funderar även på om jag skall dra upp på frekvensen för att få in tekniken i både hög och låg stångposition. Men det kanske är bättre med enbart frontböj för att stärka hög stångposition och då gå över helt till låg. Tekniken är ju inte direkt ett problem vad jag vet i de vanliga böjen.
2014-10-02, 17:13
Medlem
Eftermiddagspass igen.. usch.
Bänkpress:
20 kg 1x10
40 kg 1x20
60 kg 1x10
80 kg 1x5
90 kg 1x1
100 kg 0x1
80 kg 2x5
80 kg 1x7

Rätt säker på att jag har något allvarligt teknikfel i mina bänkpressar, gjorde reps på 90 för någon vecka sedan nu är 80 nästan lika tufft. Fick riktigt ont i armbågen sista setet, förmodligen relaterat till problemet med skulderbladet på något vis. Ska försöka ligga på 80 och under tills jag rett ut det här problemet då det gör så förbannat ont. Det tycks inte visa sig före 80 kg.

Frontböj:
20 kg 1x3
60 kg 1x5
100 kg 1x8
110 kg 1x5
120 kg 2x3

Ville ej fortsätta på 120 pga. att armbågen gjorde så förbannat ont. hade nog klarat 5or.
Senast redigerad av alsaof 2014-10-02 kl. 17:17.
2014-10-02, 17:16
Medlem
Citat:
Sitter på mobilen just nu men om du orkar söka tror jag att jag har en video när jag kör marklyft i min journal, kolla de första repsen så ser du nog vad jag menar.
Såg din video och den sade mig inte så mycket förrän jag hittade en annan egentligen helt orelaterad film på youtube. Sen tänkte jag lite så det spelade ingen roll ändå. Höfterna jobbar inte lika mycket det är därför det ser såpass annorlunda ut gissar jag på.

Krökt lyftstil tycks skapa en högre vinkel mot golvet samtidigt som momentarmen är kortare, vilket snarare än skadar ländryggen avlastar denna och höfterna. Tyngden blir då mycket högre på övre ryggen(trapezius, rhomboids). Verkar även som att ryggen bryter sig mot övre delen av latissimus. Funderar på om denna muskel sträcks ut vid rundningen, det gör den säkerligen.
Med tanke på den ökade vinkeln i början av lyftet borde inte då risken bli mindre på ländryggen, som lär rundas oavsett vilken av de två variationerna man använder om man lyfter tillräckligt tungt?

Med denna teori ovan verkar det inte vara något problem öht. att runda övre ryggen, ibland även fördelaktigt, särskilt om man gör det från början av lyftet istället för naturligt som jag. Någonting jag har märkt dock är att detta går över till knäböjen. Rundad rygg i knäböjen är inte skönt.

Egentligen borde jag väl inte experimentera med sådant här än, men det känns som ett naturligt sätt att lyfta och rent mekaniskt ofarligt.
Känner mig däremot enormt utnött i ryggen, både övre och nedre sedan måndagen då jag faktiskt fokuserade på vanlig form.
Blir dock att jag kör med sumo som huvudlyft ett tag så får vi se vad som händer sedan.

Ska fan ta och filma ett böjt lyft utan tröja ngn gång. För att se hur undre ryggen ser ut om jag börjar med en böjd övre rygg.
Senast redigerad av alsaof 2014-10-02 kl. 17:45.
2014-10-02, 17:44
Medlem
Killer-queens avatar
Det finns lite olika anledningar till att du rundar. Dels så har du kommit så högt upp i vikterna nu att du är på mellannivå, och du kan vara dags för lite assistansövningar eller periodiseringar med variationer på lyften för att stärka upp dina svaga sidor. Du har inte kört stångrodd regelbundet va? Att variera med snatch-grip marklyft kan även det vara en bra idé för att stärka övre rygg.

Sedan är din set-up lite si och så, stången hamnar för långt ifrån dig när du ska rulla in den mot dina smalben. När lyftet väl börjar och dina höfter kommit i optimal lyftposition har du skapat en distans mellan dig och stången. Din rundade rygg kompenserar för det och får stången närmare kroppen.

I övrigt är en rundad rygg även ett tecken på att man är nära sitt max. Mitt senaste personbästa var inte vackert heller, men jag lyfter även medvetet med rundad övre rygg av olika skäl. Men man bör då veta vad man ger sig in på så man inte missuppfattar något.

Ta en titt på den här videon, kanske kan du hitta lite bra tips.
2014-10-02, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det finns lite olika anledningar till att du rundar. Dels så har du kommit så högt upp i vikterna nu att du är på mellannivå, och du kan vara dags för lite assistansövningar eller periodiseringar med variationer på lyften för att stärka upp dina svaga sidor. Du har inte kört stångrodd regelbundet va? Att variera med snatch-grip marklyft kan även det vara en bra idé för att stärka övre rygg.

Sedan är din set-up lite si och så, stången hamnar för långt ifrån dig när du ska rulla in den mot dina smalben. När lyftet väl börjar och dina höfter kommit i optimal lyftposition har du skapat en distans mellan dig och stången. Din rundade rygg kompenserar för det och får stången närmare kroppen.

I övrigt är en rundad rygg även ett tecken på att man är nära sitt max. Mitt senaste personbästa var inte vackert heller, men jag lyfter även medvetet med rundad övre rygg av olika skäl. Men man bör då veta vad man ger sig in på så man inte missuppfattar något.

Ta en titt på den här videon, kanske kan du hitta lite bra tips.
Vet att formen på 200 kg lyften sög helt, skjöt upp och ner på samma gång.
Set-up:en är ju det som måste vara konsistent känns det som, man sätter upp som man lyfter helt enkelt.
Körde stångrodd ett tag och har försökt ta in den igen, problemet är ett sår jag har i mitten av fingret som jag bara drar upp igen när jag marklyfter.
Redan kollat igenom videon och vad han har att säga om rundade marklyft.

Tror faktiskt mer på dessa än vanliga som sagt, om jag kör set-up på detta vis borde det ju vara säkrare för ländryggen?
Känns för mig helt meningslöst att göra vanliga marklyft om det man siktar på är höft och hamstrings för styrkan, sumo ger ju mer och är starkare för båda dessa verkar det som.
2014-10-02, 18:43
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alsaof
Vet att formen på 200 kg lyften sög helt, skjöt upp och ner på samma gång.
Set-up:en är ju det som måste vara konsistent känns det som, man sätter upp som man lyfter helt enkelt.
Körde stångrodd ett tag och har försökt ta in den igen, problemet är ett sår jag har i mitten av fingret som jag bara drar upp igen när jag marklyfter.
Redan kollat igenom videon och vad han har att säga om rundade marklyft.

Tror faktiskt mer på dessa än vanliga som sagt, om jag kör set-up på detta vis borde det ju vara säkrare för ländryggen?
Känns för mig helt meningslöst att göra vanliga marklyft om det man siktar på är höft och hamstrings för styrkan, sumo ger ju mer och är starkare för båda dessa verkar det som.
Jag tror att det där rullandet av stången du kör med ställer till det. Vad får du för fördelar av det, mer exakt? Känns lite som något du tagit efter utan att riktigt tänka efter, låt stången ligga och placera dig själv såsom du vill lyfta.

Videon handlade för övrigt inte om rundade marklyft, om du nu blandade ihop dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in