Citat:
Ursprungligen postat av
DetVarTypisktJu
Du är full av propagandaskit. Men jag svarar eftersom jag vet att många andra läser detta.
Jag måste säga att samma sak gäller mig. De enda anledningarna att jag skriver i denna tråd är:
Det kan ju vara någon stackare som tittar i denna tråd och inbillar sig att Putler älskande de facto fascisterna i denna tråd sysslar med något slags "sannings"sökande.
Jag känner solidaritet med det Ukrainska folket som inte väljer den "lätta" vägen och underordnar sig det primitivt imperialistiska Ryssland. Istället så väljer en överväldigande majoritet av ukrainarna att tänka långsiktig, för sina barn och barnbarns skull.
Citat:
Du kan ju inte bara påstå att nåt är lögn då den enda förnuftiga utgångspunkten är att båda sidor för propaganda.
Båda sidorna sysslar med propaganda. Men vad gäller den sida du stödjer så är dess propaganda till 90 procent falsk.
Citat:
Problemet tycks vara att du inte inser USA är part i konflikten med Ryssland.
USA, liksom hela västvärlden och många andra länder i världen, (100 länder fördömde Rysslands olagliga annektering av Krim i FN:s generalförsamling, 10 stödde Ryssland och resten avstod), har tvingats att bli part i konflikten mellan Ukraina och Ryssland. Man är det av ren självbevarelsedrift, då Ryssland och Putler nu visat sitt rätta, imperialistiska ansikte.
Citat:
En annan sak du inte inser är att Ryssland döms efter vad som uppenbart är en dubbelmoral. ... Därav "jämförelsen med USA. Jag skulle verkligen skratta om Ryssland gjorde det USA gör. Nej, inte på riktigt, men bara för att höra dig gallskrika i högan sky. (Va? CIA har tortyrläger bl.a i Polen och Rumänien)
Jag har aldrig påstått att USA är något perfekt land eller att de inte gör sig skyldiga till brott och andra dumheter. Jag har ägnat större delen av mitt utrikespolitiska engagemang till att just kritisera USA, som började med kuppen i Chile 1973 fram till nu vad gäller Syrien.
Citat:
Säger du ja. Faktum är att ryssarna är tjänstlediga eller pensionerade. Sen kan du dividera om ifall detta är "officiellt". Igen kunde man avslöja din dubbelmoral med en USA-jämförelse. Vi diskuterar dock inte (gällande Ukraina,) moral utan en global geostrategisk konflikt som USA skapat!
Tja, vad tror du? Ryssland har gott om gränstrupper och skulle, om man ville, kunna stänga gränsen till Ukraina hermetisk. Och det tunga materialet, underhållstjänst, och stödbeskjutningen i ifrån Ryssland, vad tyder det på? Och då har jag inte ens nämnt Putlers lögner och "Marsmänniskorna" på Krim.
Citat:
Jag ser att du fortfarande inte fattat jämförelserna med USA och dubbelmoralen.
Mig veterligen så har USA inte annekterat något område, i alla fall inte på väldigt länge. Och även om så vore fallet: Ger det Ryssland rätt att också bryta emot internationell lag? Antingen så följer man den eller också bryter man emot den.
Citat:
Till det geostrategiska. Om USA inte försökt eliminera Krimbasen (via psy-ops och proxy) hade denna kris inte uppstått.
Absurt att du påstår att USA av geopolitiska skäl skulle bry sig om Ryssarnas Krim-bas. Med överlägsna flyg och flottstyrkor så skulle man kunna isolera den när man så önskar. Dessutom finns Turkiet i närhet. Det enda som USA gjorde, fram till Jankovic svek emot sitt eget folk var att under de senaste 13 åren, sammanlagt, lägga fem miljarder dollar för att understödja demokrati. Detta är ingen exceptionellt, USA ger liknade stöd till väldigt många länder.
Citat:
Att vända ansvaret på huver som du gör är bara tokigt. Ryssland stod inför ett geostrategiskt nödtvång. Förlåt mig men att säga "Hade Ryssland gett fan i att ockupera och annektera Krim" är töntigt så det förslår! Jävla troll! (Dessutom "ockuperar" man inte ett område man besuttit i 300 år — det är status quo. När ska vi påstå Sverige ockuperar Skåne?)
Dumheter! Ryssland stod inte inför ett "geostrategiskt nödtvång". Det enda "tvång" som existerade var Putlers behov av att öka sina opinionssiffror, vilket han också lyckade med.
När skall du påstå att vi bör stödja några hypotetiska terrorister i Skåne bara för att området tidigare, under mer än 600 år, tillhörde Danmark?
Citat:
Eftersom du inte fattar geostrategi kan jag nämna Kuba krisen som exempel. USA tyckte de hade rätt hota både Kuba och Ryssland. Vad har Ryssland då rtt at göra om de hotas. (Ja, ja, man kunde säga att båda inte har rätten. Dock har Ryssland inte lyxen att ignorera hot mot Krim-basen)Nej knappast. Hur kan du tro det.
Osammanhängande pladder där du åter igen jämför med USA. Det du glömmer att berätta är dock att det hela gick så långt att Ryssland utplacerade offensiva kärnvapen på ön. Krim-basen har jag redan tagit upp.
Citat:
Du har inte läst Poroshenkos uttalanden eller hur?
Poroshenko blev vald långt efter Rysslands olagliga ockupation och annektering av Krim. Men även under perioden däremellan så uteslöt Ukraina ett NATO medlemskap inom överskådlig tid. Man hoppades väl att Putler skulle kunna vekna, vilket han som bekant inte gjorde.
Citat:
Jo detta var i huvudsak innehållet i Putins medlingsförlag som avvisades både av Kiev-kuppen och EU/USA. (Men västpressen påminner inte om det)
Detta sk. "medlingsförslag" kom
efter att Ryssland olagligen ockuperat och annekterat Krim samt ställt till med uppror i sydöstra Ukraina, understött av ryska diversionsförband, ryskt manskap i övrigt, tunga vapen och, slutligen, ryska reguljära trupper, samt artilleriunderstöd ifrån rysk mark.
Citat:
Inte påstår du väl att Ryssland inte erbjöd fördelaktiga handelsrelationer til Ukraina, Gas-subventioner, valutalån, fri rörlighet av pengar, arbetskraft och varor. Janukovitj-regeringen förstod att Rysslands erbjudande var bättre än EU's. Men sen kom Maidan-demonstrationerna — det fanns och finns ingen reell grund för de naiva förhoppningar demonstranterna hade gällande ekonomin.
Det ukrainska folket tänkte väl mer långsiktigt och ville inte längre vara utlämnade till Rysslands nycker.
Citat:
EU medlemskap är inte fördelaktigt för Ukraina
Jo, på sikt är det verkligen det. Ukrainarna behöver bara titta på grannlandet Polen.
Citat:
och inte sannolikt för Ryssland.
Jag förmodar att du menar att ett Ukrainskt EU medlemskap inte skulle vara fördelaktigt för Ryssland. Jo, om inte Ryssland agerat så idiotiskt så skulle de faktiskt kunnat vara det. Men det är historia nu.
Citat:
En lögn att påstå USA skulle tillåta ett handelsblock som skulle förinta USA's ekonomi (Nu med Rysslandsbojkotterna är hotet från EU avvärjt. En kil mellan EU och Ryssland ekonomiskt)
Vad babblar du om? Geopolitik är tydligen inte din starka sida! USA och EU kommer, ytterst troligt, att skriva under ett frihandelsavtal. Tack vare Putlers idiotiska och självdestruktiva beteende så står USA och EU närmare varandra än någonsin tidigare!
Citat:
Vidare borde du notera att Rysslands "strategi och visioner" är att behålla Krim och skita i Ukraina (Novorossija vägrades återförening).
Ryssland "skiter inte i Ukraina", de vill de facto kontrollera landet, så mycket som möjligt, (vilket är det viktigaste i sammanhanget), och försöka förhindra att Ukraina går med i EU och NATO. Krim planerar man givetvis att få behålla, vi får väl se hur det går med det i längden....
Citat:
Du ser inte återhållsamheten. En USA jämförelse igen: Irak-invasionen!
Nej jag ser inte ljus i tunneln för Ukraina (Eller nåt annat av USAs offer, Irak, Libyen, Afghanistan, Syrien,...)
Du tröttnar tydligen inte att ständigt jämföra med USA i ett patetiskt försök att rentvå Pulter.