[quote=RoaldDahl|50535315]
Citat:
Om alkoholism inte är en sjukdom - vad är det då?
Alkohol är i vårt industrisamhäle en kulturdryck, men redan innan industrialismen tog fart, var nog alkohol sett som dels medicinskt gångbart men redan då kulrurdryck, som sådan åker den in i sociala kontexten.
PR-alkohol, där man forcerar alkoholintag, för bättre te säljande... har inget med individers genetiska predisposition att göra, mer än i verkligen undantagsfall, att t.ex asiater blir vimsiga av en cl renat medan en tysk eller finne skulle beehöva två liter renat innan den började lulla... nja, det är inte en sjukdom att ha utsatts för starkt tryck i att konsumera, det är ju mänskliga sociala samspelet som går överstyr, där man tolererar oskärpa att ses som t.ex trendigt häftigt eller bara lite ectraroligt - kan ha med mognad att göra också. Men sjukdom? tror jag inte. men måste säga att jag inte är tvärsäker heller.... ska sägas!! det finns folk med dåligt immunförsvar och mental labilitet, också. alltså innan de ens smuttar och så finns inbillningssjuka och fabulatörer, allt sådant är i-lands-sjukan eller de konsekvenser av välmåendet.
menb sjukdom.. vad indikerar att alkoholism är sjukdom.... om man nu direkt så medvetet super andra men också varandra under bord?
Citat:
Antingen är man sjuk eller så är man frisk, det finns liksom inga andra lägen. Att alkoholism är ett friskhetstecken tror jag inte du tror på själv innerst inne.
Jodå.. du trollar du.
Citat:
Hur kan du få det till att den som drabbats av svåra obotliga minnesluckor efter många års supande inte är sjuk eller den som kommer in med skrumplever där det inte finns något att göra inte är sjuk, det är konstigt minst sagt.
Handlar om att läkarsällskap myntar uppkomsten av alkoholism som sjukdom, inte de följdssjukdomar du nämner där nervsystemet förgiftats av överkonsumtion.
dvs som en menade.. att en 8-åring skulle kunna uppvisa sig vara sjuk av redan den enkla sak att "vilja" smaka sprit och också lyckas smaka, och eefter det dricka meer.. sedan mer.. det kallar jag inte att ha genetisk predisposition för alkoholism, det är så mytologiskt andefattigt att tas seeriöst, för då ska redan unga individer ha vad för att botas med som "förebyggande" menar du? jag menar... vid vilka indikationer skulle då en helgsupare behöva proppas med "förebyggande" så den inte för allt i världen gick och blev fullfjädrad alkis?
nej, det finns ett tjugotal lägen och du vet det också. den som får heroinnålen instuccken mdan den sover, är också predisponerad och hade ett sug efter fler silar? verkligen?