Citat:
Ursprungligen postat av
MattiasBeming
Jag förmodar att du menar outhärdligt och inte oumbärligt i det textstycke jag har citerat.
Då "mirakelmedicinen" inte botar det outhärdliga och då man flyr in i en dimma istället för att fäkta mot alla livets jävligheter så kan jag inte se alkoholism vara en sjukdom. Inte ens en beroendesjukdom (som bara är att ta på sig "offerkoftan") - utan det handlar snarare om en mental oförmåga, en sinnesfattigdom med ett annat ord.
Och denna sinnesfattigdom menar jag bero på och orsakas av den så allmänt predikade uppfattningen av "ensam är inte stark" i kombination med den beroende-/behövandepropaganda som det vurmas så starkt för inom politiken (de vill ju göra sig behövda istället för överflödiga) i vårt avlånga land.
Den enskilde individen är m.a.o. förtryckt eller mentalt nedtryckt och underställd kollektivet, vi-andan eller den (till individen) större gruppkänslan. Alkoholism är således inte en sjukdom utan ett samhällsproblem, skapat av en stark kollektiv tilltro till den samhälleliga övermakten. Och då tar man lätt på sig offerkoftan, systemet är liksom byggt så.
Att ta av sig den bekväma offerkoftan är frivilligt - men inte alltid så lätt.
Det är så att säga "lättare sagt än gjort". Man måste tro på sig själv.
Men om inte ensam är stark, så blir ensam stark - om denne bara har den rätta tron.
mvh
Mattias
Herregud...
jag ser inte heller alkoholismen som en sjukdom, till skillnad från beroendet som jag anser är en sjukdom..
Så när en 13 åring har funderat på droger under ett par år, nyfikenheten och ett psykiskt sug till det utan att någon egen erfarenhet förutom några klunkar folköl. Funderar på varför mamma dricker varje dag, eller hur det skulle kunna kännas med heroin, för pappa lämnade allt bara för det. Fantasierna om hur det känns och varför folk låter sitt egna och andras liv raseras pga en drog, då måste det vara den härligaste känslan. Då hör h*n mamma snubbla i trappen och när h*n springer ut för att hjälpa. Då sular slänger mannen i huset tillbaka barnet precis efter knät i solarplexus fick fullträff.. Liggandes där på golvet höra hur mamma blir kallad smutsig alkis som inte är värd att yttra sig. H*n vet också att snart är det min tur, men H*n har inte lika tur som mamma alltid har. En värre behandling är nära, det blir så varje gång.
Senare på natten när gråten har släppt så kommer tankarna på droger igen. Stilnoct, imovane, sobril, citodon finns i medicinskåpet, påläst om va det är blev H*n för längesen, men modet att sno några hade inte funnits, men nu efter många år i denna miljö så spelade misshandeln mindre roll än möjligheten att uppleva den känslan man fantiserat och längtat till under åratal av misär.
h*ns nyfikenhet och förväntningar hade slagits in. Ingen rädsla eller oro när mamma somnar på badrumsmattan. Eller när mannen i huset börjar bete sig som han alltid gör innan övergreppen startar. Lycka, sömn, eufori, känslor som var extremt sällsynta kom på momangen. I det ögonblicket sätter sig beroendet hårt runt barnet. Familjesituationen hade ju sen åratal innan skapat en nyfikenhet för droger som verkade göra folk lyckliga. Men nu hade h*en upplevt det själv, och effekten var fantastisk. Där sätter sig beroendesjukdomen fast.
Där är det helt sinnesjukt om du tror på "om inte ensam
är stark, så
blir ensam stark - om denne bara har den rätta tron".
Att detta är den totala motsatsen till det som behövs är så självklart det kan bli.
I liknande situationer så börjar beroendesjukdomen för många utvecklas. I denna familj gick detta beteende från generation till nästa. Miljön spelade stor roll. Samhället är inget problem innan man blivit beroendesjuk.
Hur fan har saker som "ensam är/är inte stark", "beroende-/behövandepropaganda" Med detta att göra.
De problem du beskriver påverkar beroende eter den har utvecklas.Den problem du beskriver gör det svårare att bli frisk beroendesjukdomen finns sen långt innan.