Citat:
Ursprungligen postat av
ArtAbuse
Riktigt jävla ruttet av idioten som rippat och lagt ut Stockholm Sabotage direkt efter den släppts! Så jävla fittigt och respektlöst! Det är personer som Du som fuckar upp graffitiscenen och gör att folk inte vill lägga ner tid och energi på att göra saker för graffscenen när det bara blir saboterat av nån finnig snorunge som rippar och lägger ut deras film som dom lagt ner flera år av att göra klart, lagt ekonomi på att trycka upp filmen och release festen och för att inte tala om risken dom tagit både när dom filmat allt material och sen haft det på datorn medans den klippts.
Riktigt jävla lågt! Respektera dom som kämpar för att göra saker åt scenen i landet och supporta böcker, filmer och tidningar istället för att motarbeta personerna genom att piratkopiera och sprida! Det handlar inte om många kronor för att köpa ett ex av rullen själv, samtidigt som du stödjer dom som gjort filmen, och kan motivera dom att göra en uppföljare till exempel.
Fuck internet och mentaliteten hos dagens färskingmålare, allt måste inte komma ut och vara tillgängligt och gratis för alla sekunden det släpps!!
Nu uppskattar jag både graffiti och fildelning, men jag tycker att det är rätt komiskt och paradoxalt att en graffare klagar på folk som lägger upp graffilmer på fildelningssajter. Nu är min mening dock inte att starta någon lång diskussion, och jag tycker i allmänhet att man ska stötta skaparen om man uppskattar verket.
Sedan tror jag att det bibliotek av nya och klassiska graffilmer som finns på bl.a. youtube, om något, gynnar scenen med nya skapare. I detta hänseende tycker jag det gjordes bäst av skaparna av Lila, där filmen läggs upp gratis men att man samtidigt släpper en version med mervärde (en bok).