2014-09-27, 22:40
Medlem
Hej, är sugen på att börja dricka lite finare kaffe hemifrån just nu, lite trött på det man köper på universitetet eller sunkiga termoskaffet man brygger hemma. :P

Först och främst som jag fattat det så behöver man rätt utrustning, vatten, och kaffebönor?
Nu hade jag inte tänkt allt för dyrt, kanske 2-3k för allt.

Kaffebryggare:
Först tänkte jag en gedigen kaffebryggare, snubblade på en moccamaster (har fått bra reccension osv) för 1400kr, http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/kaffe-och-espresso/filterbryggare/moccamaster-kbg741aosilver/170058.3420/
Tittade också på en dyrare moccamaster: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1043209
för 2300kr, frågan är den dyrare varianten värt pengarna?

Kaffebönor
Sen såg jag att det är viktigt att man köper nyrostade kaffebönor av bra kvalité (helst några dagar gammal bara). Snubblade in på http://www.baristashopen.se/kaffe/kaffebonor/ och såg att de har en uppsjö av olika kaffebönor med garanti på endast några dagar gamla bönor. Någon som kan tipsa om någon sort därifrån? ^^

Kvarn
Självklart ska bönorna malas också, jag kommer nog köpa en manuell kvar då de elektriska kostar lite för mycket. Såg att det fanns många kvarnar att välja mellan på samma hemsida (baristashopen), men fastnade för den här: http://www.baristashopen.se/kaffe/kaffebryggare/hario-2/hario-skerton-manuell-kvarn-med-keramiskt-malverk.php
Frågan är, spelar det stor roll vad det är för kvarn? De manuella kvarnarna kostade mellan 300-1000kr.

Vatten
Läste att man helst ska använda friskt kallt vatten, helst källvatten (utan kolsyra) eller kolfiltrerad vatten. Jag har en BRITA-kanna hemma som använder aktivt kol för att filtrera vattnet, borde vara dugligt va?

Kaffefilter
Har hört att permanenta guldpläterade kaffefilter ska vara att föredra? (ekonomiskt i längden) Någon som har någon erfarenhet utav det? Det var inte allt för dyrt, 249kr http://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/guldfilter/guldfilter-1x4-permanent-kaffe-filter-i-23-karats-guld.php

Det är allt (som jag fattat det) för att kunna brygga en riktigt god kopp kaffe. Ni som är lite av en kaffeenthusiast/expert, har ni något att tillägga eller kommentera om? Verkar det ok, eller har jag glömt något?
Citera
2014-09-27, 23:14
Medlem
Feadogs avatar
Satsigt som satan Du verkar ha tänkt på det mesta när det gäller att få till ett riktigt bra droppkaffe. Jag har aldrig varit ett stort fan av droppkaffe alls, men de bästa kopparna jag smakat har varit från en liknande lösning som din tänkta (Moccamaster Clubline-bryggare, nymalda och hyfsat nyrostade bönor, kolfiltrerat vatten (i de flesta fall genom en tillsats på den vanliga vattenkranen), dock med Melittafilter av papper i samtliga fall). Själv föredrar jag kaffet man får ur en gedigen halvautomatisk eller manuell espressomaskin, eller en presskanna om det tryter.
Citera
2014-09-27, 23:15
Medlem
Vem0ths avatar
Har inte direkt förstått poängen med så pass dyra el-bryggare. Alla bryggare kör på samma patenterade mekanism då smaken inte skiljer alls mellan en bryggare för 99kr och 1490kr. Det är annars övriga finesser som till exempel hur snabbt den brygger X antal koppar, enkel att rengöra och kvalitétsintryck som ska väga upp priset.
Citera
2014-09-27, 23:19
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Har inte direkt förstått poängen med så pass dyra el-bryggare. Alla bryggare kör på samma patenterade mekanism då smaken inte skiljer alls mellan en bryggare för 99kr och 1490kr. Det är annars övriga finesser som till exempel hur snabbt den brygger X antal koppar, enkel att rengöra och kvalitétsintryck som ska väga upp priset.

Där har du dock jävligt fel. Det skiljer en hel del i bl.a. vilken temperatur bryggaren lyckas hålla. När det gäller droppkaffe så är bryggaren så klart A och O. En billig bryggare gör oundvikligen kaffe som smakar onödigt bittert och brännt. Om du inte förstår detta så är min gissning att du aldrig har smakat kaffe från en kvalitetsbryggare, typ någon Moccamaster Clubline. Skillnaden är minst sagt markant om man jämför med nån ÖoB-bryggare för nån hundralapp.
Citera
2014-09-27, 23:24
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Där har du dock jävligt fel. Det skiljer en hel del i bl.a. vilken temperatur bryggaren lyckas hålla. När det gäller droppkaffe så är bryggaren så klart A och O. En billig bryggare gör oundvikligen kaffe som smakar onödigt bittert och brännt. Om du inte förstår detta så är min gissning att du aldrig har smakat kaffe från en kvalitetsbryggare, typ någon Moccamaster Clubline. Skillnaden är minst sagt markant om man jämför med nån ÖoB-bryggare för nån hundralapp.

Har druckit kaffe från både skit-(Fasett för 200kr) och lyxbryggare(Nån Moccamaster a la över 1000kr). Märker ingen som helst skillnad då jag antar ni känner bara en placeboeffekt.
Senast redigerad av Vem0th 2014-09-27 kl. 23:27.
Citera
2014-09-27, 23:27
Bannlyst
En Don Pedro gör det bästa kaffet. Den blir också mycket varm, då den används på spisen.
Citera
2014-09-27, 23:42
Medlem
Lootpack23s avatar
kokkaffe är godast finns inget bryggkaffe som kan mätas sig i kok kaffe
Citera
2014-09-28, 00:48
Medlem
Om man går åt sidan på alla metoder som man kan brygga/koka kaffet på, är det inte i slutändan "samma sak". Alltså varmt vatten tillsammans med kaffet och i vissa fall ett tryck? (ifall trycket har någon betydelse)

Då borde väl en kaffebryggare vara mycket bättre på att hålla en bra/jämn temp (93 grader) jämfört med att man kokar vatten själv i kör i en french press eller kokar kaffet på spis??
Citera
2014-09-28, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blazyb
Om man går åt sidan på alla metoder som man kan brygga/koka kaffet på, är det inte i slutändan "samma sak". Alltså varmt vatten tillsammans med kaffet och i vissa fall ett tryck? (ifall trycket har någon betydelse)

Då borde väl en kaffebryggare vara mycket bättre på att hålla en bra/jämn temp (93 grader) jämfört med att man kokar vatten själv i kör i en french press eller kokar kaffet på spis??

Don Pedro saknar pappersfilter och rör som kan kalka igen, så jag tycker ju att den är överlägsen en vanlig bryggare.
Citera
2014-09-28, 01:06
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Don Pedro saknar pappersfilter och rör som kan kalka igen, så jag tycker ju att den är överlägsen en vanlig bryggare.

Har tidigare kikat på dessa vakuumbryggare men aldrig vågat mig på då beskrivningen verkar lite för bra för att vara sant. Du kör detta själv?
Citera
2014-09-28, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Har tidigare kikat på dessa vakuumbryggare men aldrig vågat mig på då beskrivningen verkar lite för bra för att vara sant. Du kör detta själv?

Alltid gjort. Det är väldigt enkelt att brygga med den. Enda skälet till att den är ovanlig verkar vara att folk ofta slår sönder överdelen, som står i en särskild "fot" av plast när man inte brygger.
Citera
2014-09-28, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Men får man inte för hög temperatur när man kokar på spis då? Har läst att kaffe blir besk/bitter vid för hög temp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in