2014-09-26, 16:14
Medlem
MuscleSharks avatar
Hej gott folk!

Vad är era tankar kring proteinpulver förutom muskelbygge?
Jag har under många år använt mig av vassle, men börjar nu starkt fundera över om det faktiskt är så värst bra.....kanske är det runt ut av ohälsosamt?
Tänker till största del på tillverkningsprocessen av vassle (men även andra typer av protein) och den stora tillsättning av sötningsmedel som jag tror kan vara dåligt för hälsan om det intas regelbundet under längre perioder.
Har pratat med många kroppsbyggare, men även vanliga motionärer som tagit vassle under långa perioder. Flera har sagt att de fått problem med magen (utan att vara laktos intolerant).
Olika typer av svamp, som t.ex. Candida är en stor orsak till detta pga sötningsmedel, samt att matsmältningsenzymerna i pulvret försämras kraftigt under tillverkningen, eller försvinner helt och hållet (vissa dyrare pulver har dock tillsatta enzymer i pulvren, men långt ifrån alla).
Om inte kroppen kan bryta ner proteinet tillräckligt så uppstår gaser som många säkert känt av då de tagit dessa pulver.
Sötningsmedel gör att svampen blir större och till slut äter sig igenom tarmarna (läckande tarm).
Svampen tar sig då in i blodomloppet, och kan i sin tur leda till autoimmuna sjukdomar.

Tankar kring detta? Håller ni med eller tycker ni att mina tankar är överdrivna?
Citera
2014-09-26, 18:02
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Förstår din tanke, men tycker tråden borde handla om sötningsmedel och inte proteinpulver om problemet är denna svamp som enligt dig skall uppstå av sötningsmedlet, då protein i sig inte är något problem. Jag kör naturellt då det ända jag är ute efter är proteinet, inte massa annat skit och jag får inga som helst problem med magen.
Citera
2014-09-26, 18:23
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Förstår din tanke, men tycker tråden borde handla om sötningsmedel och inte proteinpulver om problemet är denna svamp som enligt dig skall uppstå av sötningsmedlet, då protein i sig inte är något problem. Jag kör naturellt då det ända jag är ute efter är proteinet, inte massa annat skit och jag får inga som helst problem med magen.

Inte bara sötningsmedel.
Tillverkningsprocessen av vassle gör att matsmältningsenzymerna förstörs, vilket då kan medföra att tarmarna ej kan bryta ner proteinet tillräckligt.
Citera
2014-09-26, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Inte bara sötningsmedel.
Tillverkningsprocessen av vassle gör att matsmältningsenzymerna förstörs, vilket då kan medföra att tarmarna ej kan bryta ner proteinet tillräckligt.

Finns här någon källa på påståendet? Vilket enzym är det som förstörs?
Citera
2014-09-26, 19:29
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Inte bara sötningsmedel.
Detta låter ju väldigt läskigt...

Edit: Sökte runt lite och hittade det här: Because it is sourced from dairy, whey protein contains lactose, which could end up giving you digestive problems if you are sensitive to it. You don’t have to be lactose intolerant to feel the effects from lactose, and most adults are sensitive to lactose to some degree.

Vilka enzymer är det du menar? Är det laktas? Vilket betyder att man blir laktosintolerant, är det det du menar med vad du säger i det jag quotade ovan?
Senast redigerad av As-33-15-4-p 2014-09-26 kl. 19:39.
Citera
2014-09-27, 01:28
Avslutad
Största problemet är att vissa sätter proteinpulver som ett måste för att bygga muskler. Vet personer som bokstavligen sagt till mig att de inte kan gymma eftersom de har slut på proteinpulver. Vad folk verkar ha glömt är att de faktiskt växt till den individ de idag är av den mat mamma lagat så varför sluta med den? Köttbullar + makaroner duger, man kan lägga till ett eller två ägg utöver det eftersom man tränar. Mer än så blir man bara fet av. Notera att många som förespråkar pre-workouts, proteinpulver, aminosyror och vad allt heter ofta är lönnfeta. Förstår dock den förvirrade generationen när 50% av dagens kropsbyggartidningar består av kändisar som posar och i bakgrunden finns en påse whey 80. Vad personerna som beställer pulvret ej verkar vara medvetna om är att personerna på bilderna ofta tränat 10år+ och samtliga använder steroider, det är väldigt naivt att tro att man kan uppnå samma resultat enbart p.g.a. pulvret.

De som blir riktigt stora rent naturellt har bra gener, inte "bättre" proteinpulver än andra. Proteinpulver är mer ett mode, man ser folk som springer med shakers t.o.m på universitet, jobb, bussen mm. Tror folk vill skylta med att de tränar.

Rent hälsomässigt vet jag inte riktigt ifall det fungerar eller inte, har kört med det ungefär 3 månader för ett år sedan och fick enbart massa akne från det + att pulvret smaka skit. Har tränat ungefär 1.5år och är en av de största och starkaste på mitt gym.
Citera
2014-09-27, 11:21
Medlem
Dreass avatar
Större delen av befolkningen är laktosintolerant. Det kan vara så att Vassle blir för mycket för magen helt enkelt.

För min del så är det så iaf. Vassle är döden medan mycket annat går bra.
Citera
2014-09-27, 11:35
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Större delen av befolkningen är laktosintolerant. Det kan vara så att Vassle blir för mycket för magen helt enkelt.
Mja, i världen. Men i norden är vi skonade mot det i väldigt hög grad.
Citera
2014-09-27, 11:46
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Mja, i världen. Men i norden är vi skonade mot det i väldigt hög grad.
Ja och nej. Med åldern blir allt fler intoleranta, eller iaf känsliga.

Intolerant är så starkt ord
Citera
2014-09-28, 14:20
Medlem
Tycker denna sida tar upp väldigt mycket nyttig information om just tillskott å mat.

"Kosttillskott -Ät inte om du inte behöver!
Det finns risker med kosttillskott även inom idrotten. Du kan inte få fördelar av extra vitaminer, man kan endast minska symptom vid brist (tänk dig ett vattenglas när det är fullt är det fullt). En del vitaminer är skadliga i överdos."

"Piller är piller och mat är mat. Att lyfta ur ämnen ifrån grönsaker och stoppa in dem i en tablett gör dom ofta verkningslösa t.ex. tomatens Lyckopen, troligtvis beror det på de övriga 6000 olika fytokemikalierna i grönsaken hjälper till att aktivera det.
Läs på om vitaminer och mineraler om symptom vid brist och överdos. Tänk på att t.ex. Kalciumtillskott kan skapa magnesium-, järn- och zinkbrist som kan leda till benskörhet. Så då måste ju mjölk ger starka ben eller hur? ..tyvärr inte."
http://evalotta.info/snabbguide-at-naturlig-mat/

Nu handla tråden förvisso om proteinpulver men tror det är lite samma sak.. Bättre att försöka äta naturlig mat först. kanske äta en naturell kvarg istället för en proteinshake efter gymmet. Tror mycket det handlar om lathet man orkar inte, är stressad, jobbigt å fixa mat osv. Men om man ska välja proteinpulver eller iaf om jag väljer det försöker jag iaf köpa något så "naturligt/naturellt" man kan komma utan sojalecitin,smak, färg osv. Men det är min åsikt.
Citera
2014-09-28, 14:33
Medlem
Hade jag inte tränat så hade jag aldrig köpt proteinpulver.
Hade jag inte varit en bodybuilder vilket jag är så hade jag aldrig kört med proteinpulver.
Kör oftast inte med proteinpulver längre, utan bara då jag tränar hemma vilket är 1 gång i veckan som oftast. Tycker det är gott, men lägger ingen vikt i det för jag ser till att äta bra också.

Tycker det är ett helt ok sätt att få i sig protein på. Men då jag anser att man bara behöver max 1.5g protein sin kroppsvikt så behövs det inte eftersom man nästan alltid uppnår det från kosten.

Jag litar inte på något som kosttillskottsföretag tillverkar. Så länge de inte kör raka kort i sin reklam vilket inga företag gör så är de inget värda i mina ögon.
Citera
2014-09-29, 16:11
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Finns här någon källa på påståendet? Vilket enzym är det som förstörs?

Ska försöka leta upp sidan.

Jag tror att för bäst effekt av proteinpulver, och utan att magen börjar strula så är det kanske bäst att lägga lite mer pengar på ett pulver som inte innehåller en massa sötningsmedel, och som har tillsatt matsmältningsenzymer.
Billiga proteinpulver är billiga av en anledning, och det beror på att kvaliteten inte är helt bra.
Har man pengar så kan man köpa ett lite dyrare pulver, eller så skiter man i det och äter vanlig mat i stället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in