2014-09-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Förklara gärna vilka det är du vill ha svar av.

Är det tramsarna? Antifeminster som gärna påstår sig vara för feminism men som vill ha förtryck? Varför skulle dom plötsligt sluta tramsa I just din tråd?

Är det foliehattarna? Personer med psykiska problem som tror att antingen är konspirationen bakom feminismen, eller så är feminismen en konspiration. Varför skulle dom svara på någon nytt sätt, eller saga något som det går att ha en seriös diskusiion runt?

Är det dom fä ärliga kvinnoföraktarna? Varför skulle dom tycka att det där är problem? Det är väl bara bra enligt dom, och problemet snarast att visa män går med på att ta sitt ansvar. Så varför skulle dom ha lösningar menar du?

Om det är bilden man har av folk som är kritiska till feminism bör man kanske fråga sig om det finns någon mening med att skriva här öht?
Citera
2014-09-25, 20:18
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
De intellektuella tänkare som ligger bakom feminismens teoribildningar har alla ansetts som några av vår tids allra störtsa tänkare....sug på den lite du....Vilka "tänkare" har antifeminismen bakom sig? hmm? "Giganten" Ström?

Vad gäller mitt boktips, så har jag ingen aning inte hunnit få hem den än, (sambon har beställt)
så vi får väl se vem som läser ut den först då...har hört den ska vara rätt kul.

Trevlig läsning.

Edit: nu kom jag precis på att jag nog glömt av att svara på ett halvt inlägg tidigare?
kommer sen.

vilka är dessa stora tänkare och vad exakt är det Pär Ström har sagt som är så himmla hemskt och/eller fel? (har fortfarande inte fått något svar trots att jag frågat flera gånger)

Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Förklara gärna vilka det är du vill ha svar av.

Är det tramsarna? Antifeminster som gärna påstår sig vara för feminism men som vill ha förtryck? Varför skulle dom plötsligt sluta tramsa I just din tråd?

Är det foliehattarna? Personer med psykiska problem som tror att antingen är konspirationen bakom feminismen, eller så är feminismen en konspiration. Varför skulle dom svara på någon nytt sätt, eller saga något som det går att ha en seriös diskusiion runt?

Är det dom fä ärliga kvinnoföraktarna? Varför skulle dom tycka att det där är problem? Det är väl bara bra enligt dom, och problemet snarast att visa män går med på att ta sitt ansvar. Så varför skulle dom ha lösningar menar du?

vad har kvinnohat med antifeminism att göra?
Citera
2014-09-25, 21:55
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Inget allvarligt, var bara ett litet stilistiskt tips, kolla själv, inlägg som består av 30 citeringar både är och upplevs som jobbigare ta sig igenom, ha översikt över, än inlägg som består av 3.

Det håller jag inte med om, när människor citerar större textstycken har de en tendens att enbart svara på utvalda saker och ignorera sådant de inte har lust att argumentera emot.

Citat:
Barn är dyra, kostar massor av tid, engagemang, kärlek och reda stålars. I fattiga länder tar ofta en hel släkt hand om barn och fler får sin inkomst via jordbruk ex. där de rätt lätt går att förena arbete med barn. Kvinnor tar med sig ungen ut på åkrarna helt enkelt. Skulle svenskar inte få ett barr från staten till hjälp för barnavård, inga dagis, ingen föräldraförsäkring etc så skulle barnalstringen drastiskt minska. Väldigt få som klarar leva på en lön där en i familjen ska gå hemma och passa barn och även få bådas pension tryggad via den andres lön. högavlönande möjligen, men knappast en busschaufför ex.

När man krymper de statliga omfördelningsprogrammen ökar ju dock den ekonomiska friheten för samhällets medborgare. Det är ju inte så att staten sitter på några magiska pengar som går upp i rök om de inte ges ut som subventionerad barnomsorg. Skulle man ta bort dessa subventioner skulle ju busschauffören få betydligt högre lön som dessutom kan köpa fler prylar. För övrigt vet jag inte om jag kan hålla med om dina påståenden, jag menar, barnalstringen var ju betydligt högre innan det fanns generösa omfördelningssystem, och högst när det inte fanns några alls.

Citat:
sen lite korrigeringar til dig, saker du har fått om bakfoten.
- Vi har stalig subventionering till matproduktion. Är flera miljarder per år som går till bönder, odling, djurhållning, fiske, markhållning, skog etc.

Detta stämmer, det är dock en väldig skillnad på att subventionera något och att finansiera något. För övrigt är det ju statens fel att svenska bönder behöver subventioner. Man kan ju inte påtvinga svenska bönder massor med jobbiga lagstiftningar som deras konkurrenter i övriga Europa saknar, och sedan förvånas när de inte kan konkurrera. Det är ju en typisk variant på det klassiska exemplet, där staten bryter ditt ben, ger dig kryckor, och sedan utbrister "se där, utan staten skulle du inte kunna gå".

Det bör ju också påpekas att de statliga subventionerna till matproduktionen är små och en betydligt mindre ekonomisk kostnad jämfört med den gigantiska barnomsorgen, sjukvård och socialtrygghet för mödrar exkluderat.

Citat:
- Sverige har en rätt bra nativitet i förhållande till resten av Europa. Är en myt att svenska kvinnor skulle föda mindre än medelhavsområdet ex.

Det har jag väl aldrig påstått? Att Sveriges nativitet är mindre dålig än övriga Europas är ju inte en ursäkt för att ignorera problemet.

Det är ju som att hävda att det inte finns några problem med fattigdom i Afghanistan, eftersom de är rikare än centralafrikanska republiken.

Citat:
3.Jösses...prostatacancer är cancer som sitter på ett speciellt ställe på män. Cancer i sig är inget som har speciellt med kön att göra mig veterligen, möjligen kan cancer vara mer vanligt hos män pga mäns levnadsvanor, har jag ingen koll på, och orkar inte ta reda på nu.
Bruk av våld, är något alla människor har potensial till, men som de flesta klarar att via medvetet val välja bort. Vad som styr våra medvetna val är oftast socialt konstruerat, har vi normer som ex. talar om för män att deras våld är mer ok än vad det är för kvinnor så kommer fler män än kvinnor välja att lösa ett "problem" med en snyting, speciellt om denna snyting får dem att känna sig som riktiga karlakarlar efteråt och inte som ynkliga kräk som tappat kontrollen. Bevis för detta går rätt lätt att se över världen, ju mer utbildad och civiliserat och jämställt ett samhälle är, desto mindre våld. Simple.

Har du några bevis för det? Jag tror snarare att ekonomisk välstånd är betydligt viktigare än utbildning "civilisation" och jämställdhet. Titta bara på de olika arabiska oljestaterna, dessa är ju fasansfullt ociviliserade med svenska mått, och vad svenska feminister tycker om deras jämställdhet vågar jag inte ens tänka på. Trots detta är de otroligt mycket trevligare och laglydigare än dess fattiga grannar.

Ett annat exempel är ju Schweiz. Fasansfullt hemskt land där kvinnor fick allmän rösträtt i federala val 1971, och vissa kantoner höll ut tills 90-talet innan de tvingades ge kvinnor lokal rösträtt av den federala myndigheten. Väldigt ojämställt jämfört med Sverige med andra ord. Trots detta är ju Schweiz knappast känt för sin fasansfulla brottslighet och våld.

För övrigt lider ju män av en hel del hälsoproblem i större grad än kvinnor, övervikt och dåliga matvanor inte minst. Vad bör man göra åt detta, i jämställdhetens namn? Subventionerad nyttig mat och gratis gym för män? Om nej, varför inte?

Citat:
Därför att ta hand om barn är något som vi alla tjänar på, hela samhället tjänar på att barn existerar, dataspel har mig veterligen ingen sådan effekt på samhället i stort. Därför måste detta arbete antingen fördelas jämnt, då det är en allvarlig kostnad för vuxna som ägnar sig åt detta, eller också måste samhället ersätta med en vettig ersättning för den faktiska kostnaden. För alldeles uppenbart har kvinnor tröttnat rejält på samhällets förväntningar på att just kvinnor ska göra detta jobb utan rimlig ersättning, eller hur?

Du tog upp ett extremt fånigt exempel kring längd och jag svarade med ett exakt lika fånigt.
och ja, som naturvetare vet jag att båda idag är fysiskt omöjliga att införa. Är inte män som ensamma finansierar aborter i Sverige. Ursäkta mr. bacon är du lite dum på riktigt eller skriver du bara lite snabbare än vad hjärnan hänger med ibland? hmm?
Och gällande aborter, juridisk aborträtt män/ kvinnor/barn så har jag skrivit km, i dett aämnet i ex. antal trådar. Du kan ta vilken som.

Ja feminismen har fixat mass frågor som gjort att kivnnor idag är fullvärdiga medborgare gentemot män. Fint eller hur? Du och jag har samma rättigheter rösta, ärva, välja yrke och ta del av hem och barn etc. asbra! Men just. feminism som ideologi var ju bara skräp, så var det ju. Dina "lösningar" på de problem som jag tagit upp, i princip slopa hela staten låter det i mångt och mycket, skulle i en enda vändning förpassa oss bak i tiden ca 300 år. Så dina lösningar ger jag inte speciellt mycket för du.

Jag förstår inte varför man inte kan ålägga föräldrar större ansvar för den ekonomiska bördan för sina egna barn. Det är ju dessutom så att privata dagis förmodligen skulle vara effektivare, billigare och bättre, så något krav på att en förälder måste vara hemma, enbart därför att statliga/kommunala dagis avvecklas, är givetvis inte fallet. Det finns ju massor med saker som barn behöver, men som föräldrarna får ta hand om själva. Varför inte införa statliga barnkläder? Det finns ju även områden där barnen drabbas av dåliga föräldrar, ska vi verkligen låta föräldrar ge barn dålig barn, varför inte införa statlig barnmat. Om inte, varför är du för barnövervikt, kroniska sjukdomar och förstörda tänder?

Jag har ju tagit upp motpunkter till detta tidigare, men du har inte valt att svara på dessa. Så jag försöker igen. Varför är det bara vissa samhällsproblem som staten ska gå in och utjämna/hantera. Varför inte tvinga feta att gå ned i vikt exempelvis? Dessa belastar ju sjuksystemet, anstränger miljön, orsakar onödigt lidande och allt möjligt trist, helt i onödan. Varför inte övervaka alla medborgare hela tiden? Ruskigt bra sätt att förhindra saker som våldtäkter, misshandel och övergrepp på barn exempelvis.

Jag har väl aldrig hävdat att enbart män finansierar aborter. Däremot tvingas män att medfinansiera samtliga aborter, trots att de själva inte har något val i frågan.

Att du inte gillar vissa förslag, eller delar problembild med antifeminister är ju inte ett motargument. Hur skulle du känna om jag anklagade dig för att inte vara för jämställdhet, eftersom jag ogillar dina lösningar?
Senast redigerad av FlamingBacon 2014-09-25 kl. 22:02.
Citera
2014-09-26, 07:51
Medlem
blowns avatar
Citat:
Nativitet i olika samhällsstrukturer är en komplex fråga. Har mycket med standard, precis som du skriver men också med jämställdhet, mänskliga rättigheter för kvinnor ( dvs har de kontroll över sin egen reproduktion.) samt hur möjligt det är för människor (läs: kvinnor) att kombinera arbete med barn.
Tyskland har ex. bland Europas lägsta nativitet ( 1,2 barn per kvinna, Sverige ligger på 1,9) eftersom deras barnomsorg är rätt dåligt utbyggt och möjligheten för människor kombinera barn med arbete är rätt dålig. Och forskning har visat att när kvinnor tvingas välja så väljer de flesta arbete framför barn. Säger en del om hur viktigt detta är för många.

Sen gör du samma tankevurpa som någon annan före dig i tråden just gjort. För nej är inte endast de som har barn som betalar skatt och därmed bidrar till försörjning för barn, utan är varenda arbetande individ i Sverige, dvs åtskilligt fler än de i barnalstrande ålder. Så du har fel, dessa skulle inte så lätt kunna via egen ekonomi kunna ordna ekonomin kring att ex. gå hemma 1 år. Många får ex. barn innan de ens kommit ut på arbetsmarknaden. Swedbank beräknar att 1 barn bara i arbetsbortfall, mat, hyra, kläder m.m. kostar ca 1,4 miljoner tills barnet är 18.

http://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-kostar-det-att-ha-barn/

Nåväl, man kan ganska lätt tänka sig att man skulle utnyttja sig av ett privat försäkringssystem för en form av gemensam finansiering i ett fritt samhälle, men visst, en liten poäng har du.

Min poäng kvarstår dock! Vi betalar ~60% (beror på konsumtionsmönster) i skatt, och det ÄR inte bra avkastning på de pengarna. Vården är inte tillräckligt bra för att motivera den skatten, vägarna är inte tillräckligt bra, skolorna är inte tillräckligt bra och barnomsorgen är inte tillräckligt bra – det kan inte heller bli bra, eftersom det är offentligt finansierat. Incitamenten är fel, helt enkelt.

Märkligt också att resonera för att det är bra med högt barnafödande. Vi är ju för många på jorden redan.
Citera
2014-09-26, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Det håller jag inte med om, när människor citerar större textstycken har de en tendens att enbart svara på utvalda saker och ignorera sådant de inte har lust att argumentera emot.

Visst, men om de inte pallar svara på något så tror jag inte de kommer göra det i större grad bara för att du citerar varje mening. Men som sagt inget viktigt, jag bar förmedlade min känsla av stilistiskt motstånd jag får ibland kring dina inlägg.

Citat:
När man krymper de statliga omfördelningsprogrammen ökar ju dock den ekonomiska friheten för samhällets medborgare. Det är ju inte så att staten sitter på några magiska pengar som går upp i rök om de inte ges ut som subventionerad barnomsorg. Skulle man ta bort dessa subventioner skulle ju busschauffören få betydligt högre lön som dessutom kan köpa fler prylar. För övrigt vet jag inte om jag kan hålla med om dina påståenden, jag menar, barnalstringen var ju betydligt högre innan det fanns generösa omfördelningssystem, och högst när det inte fanns några alls.

Friheten ökar för rika ja, men knappast för de människor som är utan jobb, studerar etc.
Läs mitt inlägg till Blown, skriver om samma sak där.

Citat:
Detta stämmer, det är dock en väldig skillnad på att subventionera något och att finansiera något. För övrigt är det ju statens fel att svenska bönder behöver subventioner. Man kan ju inte påtvinga svenska bönder massor med jobbiga lagstiftningar som deras konkurrenter i övriga Europa saknar, och sedan förvånas när de inte kan konkurrera. Det är ju en typisk variant på det klassiska exemplet, där staten bryter ditt ben, ger dig kryckor, och sedan utbrister "se där, utan staten skulle du inte kunna gå".
Det bör ju också påpekas att de statliga subventionerna till matproduktionen är små och en betydligt mindre ekonomisk kostnad jämfört med den gigantiska barnomsorgen, sjukvård och socialtrygghet för mödrar exkluderat.

hmm, man fördelar pengar, vad är skillnaden menar du?
Ok, så du tycker det är helt ok, med lite samonella, grisar som lever hela sina liv utan att kunna röra sig, kalvar som bryter benen och dör ihjältrampade i stora transporter, kycklingar som doppas i klorin, massiv användning av antibiotika, lite spill så. Bara man tjänar pengar NU så kan man skita i hållbarheten för det man sysslar med för resten av världen om ca 20 år...Who cares liksom. Money, money. Vår föda går inte att göras billigare än vad den är nu utan att vi förvandlas till satans kortänkta vidriga monster, vi är redan där.

Citat:
Det har jag väl aldrig påstått? Att Sveriges nativitet är mindre dålig än övriga Europas är ju inte en ursäkt för att ignorera problemet.
är ju som att hävda att det inte finns några problem med fattigdom i Afghanistan, eftersom de är rikare än centralafrikanska republik
en.

Vilket problem? Svenska kvinnor föder 1,9 barn, rätt ok tycker jag. För att man ska ha status Q så behöver de föda 2,1 barn. Tycker man att de tär ok att befolkningen går ner lite med tanke på vår överbefolkning så är detta perfekt. Att kvinnor börjar närma sig 1 barn per kvinna är däremot lite farligt eftersom vi då får en demografisk "svamp" och äldre kommer sitta utan hjälp i framtiden.

Citat:
Har du några bevis för det? Jag tror snarare att ekonomisk välstånd är betydligt viktigare än utbildning "civilisation" och jämställdhet. Titta bara på de olika arabiska oljestaterna, dessa är ju fasansfullt ociviliserade med svenska mått, och vad svenska feminister tycker om deras jämställdhet vågar jag inte ens tänka på. Trots detta är de otroligt mycket trevligare och laglydigare än dess fattiga grannar.

Ett annat exempel är ju Schweiz. Fasansfullt hemskt land där kvinnor fick allmän rösträtt i federala val 1971, och vissa kantoner höll ut tills 90-talet innan de tvingades ge kvinnor lokal rösträtt av den federala myndigheten. Väldigt ojämställt jämfört med Sverige med andra ord. Trots detta är ju Schweiz knappast känt för sin fasansfulla brottslighet och våld.

Dessa saker brukar följas åt eller hur?

Eller också pågår det fasansfulla brott där som aldrig kommer i statistiken, eftersom de inte betraktas som brott. Läs på lite om de Filipinska tjänsteflickorna ex. eller byggarbetarnas, också importerade från asien, och deras villkor.
Dessa länder bryter också mot mänskliga rättigheter stup i kvarten.

Vad har du emot Schweiz? Höger så det stänker om det visst, men det brukar ni ju gilla på detta forum?

Citat:
För övrigt lider ju män av en hel del hälsoproblem i större grad än kvinnor, övervikt och dåliga matvanor inte minst. Vad bör man göra åt detta, i jämställdhetens namn? Subventionerad nyttig mat och gratis gym för män? Om nej, varför inte?

Jepp en möjlighet. Eller informera män om att fan sluta äta PIZZA varje dag i veckan.
Grabbar, gör er egen pizza, busenkelt, betydligt billigare, godare och ni slipper imundiga 2 dl olja (av värsta kvaliteten) varje dag, är ungefär den kvantiteten i varje köpt pizza. Sen kommer lilla kaggen långsamt försvinna. Min sambo gör stans godaste pizza, några st åt gången sen fryser vi in och har färdiga och ta fram....hett tips.
All snabbmat, med få undantag, görs av skitprodukter, billigaste möjliga rena rama transfettgiftet. Kanske en information som killar missat?
Män hör hemma i kök är ju också en information som borde ha dimpt ner vid det här laget.

tar resten sen
Citera
2014-09-26, 14:54
Medlem
blowns avatar
Citat:
Nativitet i olika samhällsstrukturer är en komplex fråga. Har mycket med standard, precis som du skriver men också med jämställdhet, mänskliga rättigheter för kvinnor ( dvs har de kontroll över sin egen reproduktion.) samt hur möjligt det är för människor (läs: kvinnor) att kombinera arbete med barn.
Tyskland har ex. bland Europas lägsta nativitet ( 1,2 barn per kvinna, Sverige ligger på 1,9) eftersom deras barnomsorg är rätt dåligt utbyggt och möjligheten för människor kombinera barn med arbete är rätt dålig. Och forskning har visat att när kvinnor tvingas välja så väljer de flesta arbete framför barn. Säger en del om hur viktigt detta är för många.

Sen gör du samma tankevurpa som någon annan före dig i tråden just gjort. För nej är inte endast de som har barn som betalar skatt och därmed bidrar till försörjning för barn, utan är varenda arbetande individ i Sverige, dvs åtskilligt fler än de i barnalstrande ålder. Så du har fel, dessa skulle inte så lätt kunna via egen ekonomi kunna ordna ekonomin kring att ex. gå hemma 1 år. Många får ex. barn innan de ens kommit ut på arbetsmarknaden. Swedbank beräknar att 1 barn bara i arbetsbortfall, mat, hyra, kläder m.m. kostar ca 1,4 miljoner tills barnet är 18.

http://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-kostar-det-att-ha-barn/

Det är en inte en stor andel människor som inte skaffar barn. Att finansiera sina egna barns skolgång skulle gå alldeles utmärkt, något annat är ju fullständigt absurt att påstå. Det skulle dessutom gå alldeles utmärkt att använda en typ av försäkringssystem som man som förälder tecknar. Man skulle kunna tänka sig att man får skattelättnader som motsvarar kostnaden för att ha barnen i skolan under den tid i livet, och så får föräldrarna själva se pengarna och betala för vad man vill ha.

Allt är bättre än skattefinansiering.

Sen kan jag tycka det är jävligt märkligt att resonera för högt barnafödande när jorden redan är överbefolkad.
Citera
2014-09-26, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det är en inte en stor andel människor som inte skaffar barn. Att finansiera sina egna barns skolgång skulle gå alldeles utmärkt, något annat är ju fullständigt absurt att påstå. Det skulle dessutom gå alldeles utmärkt att använda en typ av försäkringssystem som man som förälder tecknar. Man skulle kunna tänka sig att man får skattelättnader som motsvarar kostnaden för att ha barnen i skolan under den tid i livet, och så får föräldrarna själva se pengarna och betala för vad man vill ha.

Allt är bättre än skattefinansiering.

Sen kan jag tycka det är jävligt märkligt att resonera för högt barnafödande när jorden redan är överbefolkad.

Sorry, vi skiljer oss alldeles för mycket ideologiskt här för att ens komma till en gnutta samförstånd.
För nej jag tycker inte det är en speciellt smart lösning att alla människor ska åläggas att teckna, barn försäkring, skolförsäkring, sjukdomsförsäkring, abortförsäkring, special försäkring för alla eventualiteter i livet och sen sitta och pösa i trygghet bakom höga säkerhetsmurar, mens vi med illa dold illvilja betraktar alla de krakar som inte tecknat dessa försäkringar eller där försäkringsföretg förvägrat vissa individer försäkring och tvingas att köra olaglig abort, dö i sjukdomar eller sända sina barn till urtaskiga skolor eller ännu värre inga skolor alls.
Tycker det är betydligt mer humant och effektivt att alla får dessa saker via skatter, alla därmed får leva i trygghet och lugn och därför kan bidra till samhället på ett mer effektivt sätt.

Du har också forskning som säger samma sak som jag säger, betydligt mer effektiva samhällen där folk känner samhörighet och lika villkor, än samhällen där det skiljer mil mellan folk och "fä".
Citera
2014-09-26, 20:00
Medlem
blowns avatar
Citat:
Sorry, vi skiljer oss alldeles för mycket ideologiskt här för att ens komma till en gnutta samförstånd.
För nej jag tycker inte det är en speciellt smart lösning att alla människor ska åläggas att teckna, barn försäkring, skolförsäkring, sjukdomsförsäkring, abortförsäkring, special försäkring för alla eventualiteter i livet och sen sitta och pösa i trygghet bakom höga säkerhetsmurar, mens vi med illa dold illvilja betraktar alla de krakar som inte tecknat dessa försäkringar eller där försäkringsföretg förvägrat vissa individer försäkring och tvingas att köra olaglig abort, dö i sjukdomar eller sända sina barn till urtaskiga skolor eller ännu värre inga skolor alls.
Tycker det är betydligt mer humant och effektivt att alla får dessa saker via skatter, alla därmed får leva i trygghet och lugn och därför kan bidra till samhället på ett mer effektivt sätt.

Du har också forskning som säger samma sak som jag säger, betydligt mer effektiva samhällen där folk känner samhörighet och lika villkor, än samhällen där det skiljer mil mellan folk och "fä".

Du kommer med socialistiska floskler. Men fine. Du har rätt. Det kommer aldrig finnas en chans att du sätter dig in i libertarianism/ankap. Ganska sorgligt att vara så säker på sin sak utan att veta ett dyft om alternativen.

Klart slut.
Citera
2014-09-26, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Du kommer med socialistiska floskler. Men fine. Du har rätt. Det kommer aldrig finnas en chans att du sätter dig in i libertarianism/ankap. Ganska sorgligt att vara så säker på sin sak utan att veta ett dyft om alternativen.

Klart slut.

Du glömmer visst att Sverige senaste tiden har kört lite test med alternativ...gott om privat åldringsvård, privata sjukhus, privata dagis och privata skolor som drivs med målet tjäna stålars...
och vi har ju ganska gott om bevis för att dessa till 100% funkar prima eller hur?
Inga endast knäckebröd till barnen, för fasen vi kan ju tjäna in 300 kr per dag om vi tar bort frukten vid mellanmålet...barn behöver väl inga bananer kan de få hemma eller till jul.
Gamlingar behöver ju heller inte byta blöja mer än 1 gång i veckan, finns massa stålars vi kan tjäna in där så någon kan skaffa pool utanför LA. Och vadå? Ungdommar får väl skylla sig själva om de väljer fel skola och råkar ta en som stänger innan betygen levereras eller har 3 lärare på 300 elever...inte stackars investerares fel...

Knappast socialistiska floskler utan sanningen.
Citera
2014-09-26, 21:04
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Du glömmer visst att Sverige senaste tiden har kört lite test med alternativ...gott om privat åldringsvård, privata sjukhus, privata dagis och privata skolor som drivs med målet tjäna stålars...
och vi har ju ganska gott om bevis för att dessa till 100% funkar prima eller hur?
Inga endast knäckebröd till barnen, för fasen vi kan ju tjäna in 300 kr per dag om vi tar bort frukten vid mellanmålet...barn behöver väl inga bananer kan de få hemma eller till jul.
Gamlingar behöver ju heller inte byta blöja mer än 1 gång i veckan, finns massa stålars vi kan tjäna in där så någon kan skaffa pool utanför LA. Och vadå? Ungdommar får väl skylla sig själva om de väljer fel skola och råkar ta en som stänger innan betygen levereras eller har 3 lärare på 300 elever...inte stackars investerares fel...

De senaste årens politik har i princip ingenting att göra med fria marknader. Vill man kritisera liberalistiska lösningar så går det alldeles utmärkt. Men att göra det utifrån den nuvarande borgerlighetens politik håller inte någonstans, eftersom få liberaler om ens någon vill ta i det nuvarande borgarblocket och deras politik ens med tång.

Om du vill ha en jämförelse så är den sortens argument lite som när folk automatiskt avfärdar vänstern med "nordkorea har bevisat att vänsterpolitik inte funkar."
Citera
2014-09-26, 21:10
Medlem
Citat:

Ok vi vet ju hur bra den kommunala skolan fungerar, kommunala äldreboenden mm. Skönt. Är det bara kommunalt så fungera det fint. SW logiken visar sin höga klass som vanligt.
Citera
2014-09-26, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
De senaste årens politik har i princip ingenting att göra med fria marknader. Vill man kritisera liberalistiska lösningar så går det alldeles utmärkt. Men att göra det utifrån den nuvarande borgerlighetens politik håller inte någonstans, eftersom få liberaler om ens någon vill ta i det nuvarande borgarblocket och deras politik ens med tång.

Om du vill ha en jämförelse så är den sortens argument lite som när folk automatiskt avfärdar vänstern med "nordkorea har bevisat att vänsterpolitik inte funkar."

Hmm, möjligen använde jag ordet "privat" fel här, men jag har inte enkom pratar om privatiseringen, som är det du kanske associerade direkt till? (man säljer ut offentliga företag till privat sektor, oftast alldeles för billigt, affären i Stockholm som tydligt exempel)
Det jag pratar om ex. friskolor, åldringsvård som drivs enkom för att tjäna storkovan och startas av riskkapitalbolag (Carema ex) Friskolesystemet är något som även sossarna har sagt ja till även om det var högerregering som införde det. Så även om det löper helt efter högertänk (och liberaler försök inte! ) så är jag precis lika sur på sossarna som var med på noterna. Var naivt att tro att detta som skett i flertal fall just inte skulle ske, så mer strikta regler från början hade gjort klart skillnad. Vi svenskar är lite för snällt naiva och folkhemsbortskämda, lite det som folk gillar med oss ute i världen.
Sen diskussionen huruvida vi ska göra affärer av precis allt av mänskliga behov, eller om våra skattepengar används bäst (få mest nytta för) via att tröskas genom ett företag för att hamna som vinst eller tröskas genom det offentliga där vissa delar då går till statlig administration är en ideologisk fråga som tyvärr nästan helt glömdes bort i valet, konstigt nog.
Tror sossarna hade tjänat på att ta upp det mer. För mycket av missnöjet ute i landet ligger här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in