Citat:
Ursprungligen postat av
FlamingBacon
Det håller jag inte med om, när människor citerar större textstycken har de en tendens att enbart svara på utvalda saker och ignorera sådant de inte har lust att argumentera emot.
Visst, men om de inte pallar svara på något så tror jag inte de kommer göra det i större grad bara för att du citerar varje mening. Men som sagt inget viktigt, jag bar förmedlade min känsla av stilistiskt motstånd jag får ibland kring dina inlägg.
Citat:
När man krymper de statliga omfördelningsprogrammen ökar ju dock den ekonomiska friheten för samhällets medborgare. Det är ju inte så att staten sitter på några magiska pengar som går upp i rök om de inte ges ut som subventionerad barnomsorg. Skulle man ta bort dessa subventioner skulle ju busschauffören få betydligt högre lön som dessutom kan köpa fler prylar. För övrigt vet jag inte om jag kan hålla med om dina påståenden, jag menar, barnalstringen var ju betydligt högre innan det fanns generösa omfördelningssystem, och högst när det inte fanns några alls.
Friheten ökar för rika ja, men knappast för de människor som är utan jobb, studerar etc.
Läs mitt inlägg till Blown, skriver om samma sak där.
Citat:
Detta stämmer, det är dock en väldig skillnad på att subventionera något och att finansiera något. För övrigt är det ju statens fel att svenska bönder behöver subventioner. Man kan ju inte påtvinga svenska bönder massor med jobbiga lagstiftningar som deras konkurrenter i övriga Europa saknar, och sedan förvånas när de inte kan konkurrera. Det är ju en typisk variant på det klassiska exemplet, där staten bryter ditt ben, ger dig kryckor, och sedan utbrister "se där, utan staten skulle du inte kunna gå".
Det bör ju också påpekas att de statliga subventionerna till matproduktionen är små och en betydligt mindre ekonomisk kostnad jämfört med den gigantiska barnomsorgen, sjukvård och socialtrygghet för mödrar exkluderat.
hmm, man fördelar pengar, vad är skillnaden menar du?
Ok, så du tycker det är helt ok, med lite samonella, grisar som lever hela sina liv utan att kunna röra sig, kalvar som bryter benen och dör ihjältrampade i stora transporter, kycklingar som doppas i klorin, massiv användning av antibiotika, lite spill så. Bara man tjänar pengar NU så kan man skita i hållbarheten för det man sysslar med för resten av världen om ca 20 år...Who cares liksom. Money, money. Vår föda går inte att göras billigare än vad den är nu utan att vi förvandlas till satans kortänkta vidriga monster, vi är redan där.
Citat:
Det har jag väl aldrig påstått? Att Sveriges nativitet är mindre dålig än övriga Europas är ju inte en ursäkt för att ignorera problemet.
är ju som att hävda att det inte finns några problem med fattigdom i Afghanistan, eftersom de är rikare än centralafrikanska republik
en.
Vilket problem? Svenska kvinnor föder 1,9 barn, rätt ok tycker jag. För att man ska ha status Q så behöver de föda 2,1 barn. Tycker man att de tär ok att befolkningen går ner lite med tanke på vår överbefolkning så är detta perfekt. Att kvinnor börjar närma sig 1 barn per kvinna är däremot lite farligt eftersom vi då får en demografisk "svamp" och äldre kommer sitta utan hjälp i framtiden.
Citat:
Har du några bevis för det? Jag tror snarare att ekonomisk välstånd är betydligt viktigare än utbildning "civilisation" och jämställdhet. Titta bara på de olika arabiska oljestaterna, dessa är ju fasansfullt ociviliserade med svenska mått, och vad svenska feminister tycker om deras jämställdhet vågar jag inte ens tänka på. Trots detta är de otroligt mycket trevligare och laglydigare än dess fattiga grannar.
Ett annat exempel är ju Schweiz. Fasansfullt hemskt land där kvinnor fick allmän rösträtt i federala val 1971, och vissa kantoner höll ut tills 90-talet innan de tvingades ge kvinnor lokal rösträtt av den federala myndigheten. Väldigt ojämställt jämfört med Sverige med andra ord. Trots detta är ju Schweiz knappast känt för sin fasansfulla brottslighet och våld.
Dessa saker brukar följas åt eller hur?
Eller också pågår det fasansfulla brott där som aldrig kommer i statistiken, eftersom de inte betraktas som brott. Läs på lite om de Filipinska tjänsteflickorna ex. eller byggarbetarnas, också importerade från asien, och deras villkor.
Dessa länder bryter också mot mänskliga rättigheter stup i kvarten.
Vad har du emot Schweiz? Höger så det stänker om det visst, men det brukar ni ju gilla på detta forum?
Citat:
För övrigt lider ju män av en hel del hälsoproblem i större grad än kvinnor, övervikt och dåliga matvanor inte minst. Vad bör man göra åt detta, i jämställdhetens namn? Subventionerad nyttig mat och gratis gym för män? Om nej, varför inte?
Jepp en möjlighet. Eller informera män om att fan sluta äta PIZZA varje dag i veckan.
Grabbar, gör er egen pizza, busenkelt, betydligt billigare, godare och ni slipper imundiga 2 dl olja (av värsta kvaliteten) varje dag, är ungefär den kvantiteten i varje köpt pizza. Sen kommer lilla kaggen långsamt försvinna. Min sambo gör stans godaste pizza, några st åt gången sen fryser vi in och har färdiga och ta fram....hett tips.
All snabbmat, med få undantag, görs av skitprodukter, billigaste möjliga rena rama transfettgiftet. Kanske en information som killar missat?
Män hör hemma i kök är ju också en information som borde ha dimpt ner vid det här laget.
tar resten sen