Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Men den där jämförelsen haltar ju rejält. De flesta kör i många år av sitt liv och unvdiker dödsolyckor. Dricker du ett helrör per dag är det inte frågan om det eventuellt är skadligt - det är skadlig och resulterar i skrumplever och andra otrevligheter.
Nu var det alkoholism som sjukdom det gällde, inte dess skadeverkningar. Alla vet att det är farligt att dricka, inte enbart för skrumplever.
Citat:
Klassisk "strawman".. ALLA har någon alkoholist i släkten. Och visst är det lättare att skylla på släkten - även om det är ens kusins brors farfar

Nu var det i rakt nedstigande led i mitt fall och jag skyller inget på någon. Jag konstaterar att alla alkoholister jag känner har det i släkten.
Citat:
Klassiskt AA skitsnack. Alkohol är främst psykiskt beroendeframkallande. Det finns inget som heter att man "helt plötsligt vaknade upp med en flaska i handen". Man har själv gått till bolaget, köpt spriten, och sedan konsumerat den.
AA-skitsnack? Jag gjorde det långt innan jag hamnade hos AA.
Citat:
Varför ska alla alkisar behöva ta på sig någon offerroll? Jag säger inte att det svartnade för ögona och att jag vaknade med en snus i käften bara för att jag snusar..
Vem har pratat om offerroll? Jag konstaterar hur det ligger till.
Citat:
Och jag tror att vissa helt enkelt inte kan hantera spriten lika bra som andra, men ändå dricker bara för att "vara som alla andra" istället för att inse att sprit inte är deras grej.
Att det skulle vara något genetiskt betingat eller annat tjafs ger jag inte mycket för, däremot kan jag nog tro på "grupptryck" i den bemärkelsen att vissa helt enkelt inte bör dricka sprit men ändå gör det för att passa in.
Det är möjligt att många dricker pga grupptryck etc, men det är inte de som blir alkoholister. De som blir alkoholister älskar ruset, och det är ingen som inser att det inte är deras grej när de älskar det. Alkohol var inte min grej, absolut inte men hur skulle jag kunnat inse det när jag älskade ruset. Det blev för mycket den här gången bara, nästa gång så blir det bättre. Och nästa, och nästa, och..
Sen är det bara för dig och andra att tycka precis vad ni vill om sjukdomsbegreppet. Det fortsätter att vara en sjukdom, trots era åsikter. Jag kan bara hänvisa till WHO och den tråden det länkades till tidigare. Rigor Mortis argumenterar bättre än jag.