Citat:
the saint skrev
Nu förstår jag inte riktigt ditt svar på mitt inlägg.
Vi tycks ju vara helt överens om historieskrivningen.
Se det av mig fetade.
Vad är det som skulle vara obekant för mig?
Du skrev: "
att främsta orsaken till att alla morddomarna ogiltigförklarades, var att man inte kunde hitta något faktiskt bevis för ens ett enda mord."
Främsta orsaken var att han tog tillbaka sina erkännanden.

När han dömdes i t ex Charles Zelmanovitsfallet fanns det från inga bevis överhuvudtaget, han dömdes på grund av sin egen berättelse, han hade aldrig blivit dömd för det om han inte erkänt.
Varför ställde resningsåklagarna inga ytterligare frågor till honom? Man hade till exempel kunnat fråga hur han kände till skärpet:
Ur domen:
"Charles hade en livrem med ett speciellt spänne. Han mindes bältet eftersom han använde det för att binda ihop armarna."
Ur en intervju i Piteå-Tidningen, 2 november 2012:
"Det var också dit han anlände vid 18.30-tiden, Charles Zelmanovits, en finlemmad 15-årig pojke med axellångt hår, tajta jeans, tröja, bruna playboyskor och en skinnjacka med en kvarting Bacardi dold i innerfickan.
- Jag minns så väl det fräna skärp han hade på sig då han kom, berättar Ola Hedlund, 51, kusin, och den som Charles ringde för att få tillträde till festen ett par hundra meter från sitt eget hem."
Den uppgiften fanns inte tidigare. Man hade även kunnat fråga om sågen:
"polisen vid sök med metalldetektor anträffade en motsvarande såg i skogen under mossan längs den sträckning där SB berättat att han kastat sågen. Sågen anträffades först efter det att SB fört den på tal."
Varför skriver Chefsåklagare Håkan Nyman ett så pass slarvigt resningsbeslut? Visst han kunde inte göra särskilt mycket nu när pedofilen drog tillbaka sitt erkännande, men ändå.