2014-09-22, 23:37
  #1
Medlem
Hoj!

Var inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin med aktivitetsstöd och gick på vuxendagis, sen praktik och en arbetsmarknadsutbildning. Utbildningen slutade i början av sommaren och min nästa handlingsplan skulle upprättas nu i höst.

Men mitt under sommaren fick jag en kallelse till ett nytt vuxendagis och jag tänkte helvete heller att jag ska sitta där hela sommaren så jag skrev ur mig, drog till mig med att jag fått jobb och levde på besparingar.

Nu känner jag att det börjar bli dags att skriva in sig igen men började oroa mig om inte af eller försäkringskassan vill ha ett arbetsgivarintyg?

Varför kan jag inte tänka mig men finns den risken? För de borde väl strunta i huruvida jag jobbat/pluggat/rest/whatever under den tiden då jag inte uppehållt nån ersättning från dem.

Vad tror ni? Har jag skitit i det blåa skåpet här nu?

Mvh
Citera
2014-09-22, 23:48
  #2
Medlem
Det kan ju uppstå problem som att du får börja om på noll vad det gäller att få ersättning. Dom vill säkert ha ett intyg från det jobbet du ljög om, om du vill börja om där du slutade altså med jobbcoach.
Citera
2014-09-22, 23:53
  #3
Medlem
NovaOculuss avatar
De få gånger jag har velat vara arbetslös har jag aldrig behövt bevisa någon form av aktivitet. Jag tror att det är lugnt för din del. Säg bara att du inte fick några bevis.
Citera
2014-09-23, 00:00
  #4
Medlem
Vikilitas avatar
Man måste alltid redovisa senaste tidens sysselsättningar och inkomster för att få rätt kassa.
Citera
2014-09-23, 00:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganjubas
Det kan ju uppstå problem som att du får börja om på noll vad det gäller att få ersättning. Dom vill säkert ha ett intyg från det jobbet du ljög om, om du vill börja om där du slutade altså med jobbcoach.

Men de sa att man hade återinskrivningsrätt om man inte uppfyllde ett nytt krav för a-kassa så på noll borde man inte börja.

Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
De få gånger jag har velat vara arbetslös har jag aldrig behövt bevisa någon form av aktivitet. Jag tror att det är lugnt för din del. Säg bara att du inte fick några bevis.

Får hoppas.

Citat:
Ursprungligen postat av Vikilita
Man måste alltid redovisa senaste tidens sysselsättningar och inkomster för att få rätt kassa.

Men det är ju aktivitetsstöd jag har/hade, borde väl vara samma nivå då jag inte uppfyllt nytt arbetsvillkor under den här tiden?
Citera
2014-09-23, 00:15
  #6
Medlem
morbrostewarts avatar
I en efterbliven organisation som ser som sin främsta uppgift att vända, nagelfara, kopiera och arkivera papper istället för att göra det en -förmedling- verkligen ska göra; just förmedla, (arbeten i detta fall), så kan du nog ge dig fan på att du ska in med en drös dokument av olika slag. Tyvärr.
Citera
2014-09-23, 01:03
  #7
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmemoriam1986
Men de sa att man hade återinskrivningsrätt om man inte uppfyllde ett nytt krav för a-kassa så på noll borde man inte börja.Får hoppas.Men det är ju aktivitetsstöd jag har/hade, borde väl vara samma nivå då jag inte uppfyllt nytt arbetsvillkor under den här tiden?

Första gången du skrev in dig var det direkt efter gymnasiet eller efter ett jobb?
Citera
2014-09-23, 01:42
  #8
Medlem
Zests avatar
såvitt jag vet så är det endast a-kassan som begär arbetsgivarintyg numera för att kunna bestämma din ersättning.

Om du inte haft a-kassa tidigare alls så borde inte heller af begära in ett nu när du ska skriva in dig igen.

De kommer nog fråga vad du gjort under tiden du varit utskriven men har du inte fått någon form av aktivitetsstöd under den tiden heller så kan du nog bara skriva in dig igen utan problem. Om de frågar om jobbet som du påstått du fått kan du ju bara säga att det strulade till sig och det blev inget med det utan du har mest gått och hoppats på att det skulle lösa sig med det tills du gav upp och såg inget annat val än att skriva in dig igen.
__________________
Senast redigerad av Zest 2014-09-23 kl. 01:45.
Citera
2014-09-23, 10:49
  #9
Medlem
Schlaktarnns avatar
Som de andra skriver, det är endast A-kassan som vill ha arbetsintyg för att kunna skriva dagarna och timmarna du jobbat så du i framtiden kan ha rätt till a-kassa.

AF kommer säkerligen be dig lämna intyg för att kunna "säkerhetsställa" att du jobbat där så de kan godkänna i sin databas. Det behöver du inte gör om du vill. Det du kommer behöva göra är att göra ett återinträde som jag tror är ett par dagar till en månad. Då får du inga pengar.
Citera
2014-09-24, 01:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikilita
Första gången du skrev in dig var det direkt efter gymnasiet eller efter ett jobb?

Jobbade>stämplade>aktivitetsstöd

Citat:
Ursprungligen postat av Zest
såvitt jag vet så är det endast a-kassan som begär arbetsgivarintyg numera för att kunna bestämma din ersättning.

Om du inte haft a-kassa tidigare alls så borde inte heller af begära in ett nu när du ska skriva in dig igen.

De kommer nog fråga vad du gjort under tiden du varit utskriven men har du inte fått någon form av aktivitetsstöd under den tiden heller så kan du nog bara skriva in dig igen utan problem. Om de frågar om jobbet som du påstått du fått kan du ju bara säga att det strulade till sig och det blev inget med det utan du har mest gått och hoppats på att det skulle lösa sig med det tills du gav upp och såg inget annat val än att skriva in dig igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktarnn
Som de andra skriver, det är endast A-kassan som vill ha arbetsintyg för att kunna skriva dagarna och timmarna du jobbat så du i framtiden kan ha rätt till a-kassa.

AF kommer säkerligen be dig lämna intyg för att kunna "säkerhetsställa" att du jobbat där så de kan godkänna i sin databas. Det behöver du inte gör om du vill. Det du kommer behöva göra är att göra ett återinträde som jag tror är ett par dagar till en månad. Då får du inga pengar.

Har ju haft a-kassa och stämplat, sen fått aktivitetsstöd baserat på den ersättningen jag hade från a-kassan.

Kom tänka på att a-kassan kanske vill ha ett arbetsgivarintyg för att lägga till timmar för en ny ramtid. Men kan man kanske bara vifta bort det på något vis?

Att af kommer att vilja veta vad jag gjort är inget problem, tänkte dra till med att jag jobbade inom samma yrke som tidigare (då att jag inte skulle ljuga om kompetens/erfarenhet) men att de eller försäkringskassan skulle vilja ha, eller kräva ett intyg känns ju osannolikt.

En grej dock Schtekarn, nog borde man få pengar direkt? Låter elakt om man har aktivitetsstöd, får jobb, det skiter sig och sen är man utan inkomst.
Citera
2014-09-25, 03:37
  #11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmemoriam1986
Hoj!

Var inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin med aktivitetsstöd och gick på vuxendagis, sen praktik och en arbetsmarknadsutbildning. Utbildningen slutade i början av sommaren och min nästa handlingsplan skulle upprättas nu i höst.

Men mitt under sommaren fick jag en kallelse till ett nytt vuxendagis och jag tänkte helvete heller att jag ska sitta där hela sommaren så jag skrev ur mig, drog till mig med att jag fått jobb och levde på besparingar.

Nu känner jag att det börjar bli dags att skriva in sig igen men började oroa mig om inte af eller försäkringskassan vill ha ett arbetsgivarintyg?

Varför kan jag inte tänka mig men finns den risken? För de borde väl strunta i huruvida jag jobbat/pluggat/rest/whatever under den tiden då jag inte uppehållt nån ersättning från dem.

Vad tror ni? Har jag skitit i det blåa skåpet här nu?

Mvh

Som du själv med flera redan konstaterat brukar a-kassa vilja ha in arbetsgivarintyg för att beräkna eventuellt nytt arbetsvillkor. Af kommer sannolikt även do vilja se ett arbetsgivarintyg för att styrka dina meriter, men dom kan eventuellt acceptera dina story, att kunna styrka påstådda meriter är inte automatiskt kopplat till rätten till ersättning/deltagande i program. Du får uppdatera oss senare, efter några månader i programmet, om du klarat dig.
Citera
2014-10-07, 15:14
  #12
Medlem
Men om jag skippar snacket om att jag jobbat, vad kan man dra till med?

Och viktigast av allt; finns det nån risk att jag blir av med min ersättning?

Jag menar, jag skrev ju bara ur mig och har inskrivningsrätt. Och jag har ju inte gjort något fel så förutom att jag angav en falsk anledning till att skriva ut mig vilket på sin höjd bara borde leda till nån sur min från min handläggare. Men det borde väl inte påverka min ersättning egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in