Citat:
Ursprungligen postat av
Vikilita
Första gången du skrev in dig var det direkt efter gymnasiet eller efter ett jobb?
Jobbade>stämplade>aktivitetsstöd
Citat:
Ursprungligen postat av
Zest
såvitt jag vet så är det endast a-kassan som begär arbetsgivarintyg numera för att kunna bestämma din ersättning.
Om du inte haft a-kassa tidigare alls så borde inte heller af begära in ett nu när du ska skriva in dig igen.
De kommer nog fråga vad du gjort under tiden du varit utskriven men har du inte fått någon form av aktivitetsstöd under den tiden heller så kan du nog bara skriva in dig igen utan problem. Om de frågar om jobbet som du påstått du fått kan du ju bara säga att det strulade till sig och det blev inget med det utan du har mest gått och hoppats på att det skulle lösa sig med det tills du gav upp och såg inget annat val än att skriva in dig igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Schlaktarnn
Som de andra skriver, det är endast A-kassan som vill ha arbetsintyg för att kunna skriva dagarna och timmarna du jobbat så du i framtiden kan ha rätt till a-kassa.
AF kommer säkerligen be dig lämna intyg för att kunna "säkerhetsställa" att du jobbat där så de kan godkänna i sin databas. Det behöver du inte gör om du vill. Det du kommer behöva göra är att göra ett återinträde som jag tror är ett par dagar till en månad. Då får du inga pengar.
Har ju haft a-kassa och stämplat, sen fått aktivitetsstöd baserat på den ersättningen jag hade från a-kassan.
Kom tänka på att a-kassan kanske vill ha ett arbetsgivarintyg för att lägga till timmar för en ny ramtid. Men kan man kanske bara vifta bort det på något vis?
Att af kommer att vilja veta vad jag gjort är inget problem, tänkte dra till med att jag jobbade inom samma yrke som tidigare (då att jag inte skulle ljuga om kompetens/erfarenhet) men att de eller försäkringskassan skulle vilja ha, eller kräva ett intyg känns ju osannolikt.
En grej dock Schtekarn, nog borde man få pengar direkt? Låter elakt om man har aktivitetsstöd, får jobb, det skiter sig och sen är man utan inkomst.