Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Tror ni alla begravningar är som på film där folk har svarta slöjor och solglasögon? Jag har (tyvärr) varit på många begravningar och på många av dem har folk pratat och skrattat till minnen man återberättar för varandra om den avlidne, särskilt vid samlingen vid kaffeborden där foton och muntliga berättelser lättar upp den mycket dystra stämningen.
Har ni någonsin hört talas om gravöl...det är en gammal svensk sed att lätta upp stämningen vid begravningar och ett uttryck för en slags hyllning till den döde. Nu har anordnar vi ingen öldrickning vid begravningar längre, tack o lov, men kaffe eller mat tillsammans med många skratt och leenden är naturligt när man har mycket gott att säga och många goda minnen av den avlidne.
Många omogna barnrumpor utan livserfarenhet som skriver skit i denna tråd.
Jag vet inte mot vem din kritik var riktad specifikt, men för det första vem har nämnt "svarta slöjor" och solglasögon?
För det andra har jag också varit på fler än en begravning.
Jag vet att det efter ceremonin, alltid blommar upp många fina konversationer om den avlidne,
det förflutna, framtiden och livet rent generellt.
Som du sa, berättelser som lättar upp den dystra stämningen.
Det är ett bra sätt att föra sig på och det vårdar minnet av den avlidne.
Vad jag har svårt att förstå dock, är personer som regelbundet bloggar, "tweetar", "facebookar" etc,
inte kan för bara ett ögonblick, undvika såna handlingar under något så speciellt som en begravning.
Självklart är det upp till var och en hur de förhåller sig till sånt här.
Men de bör ju fråga sig själva om det är så jävla viktigt med sån uppmärksamhet,
dvs att en massa främlingar via internet, måste få ta del av i stort sett allting som händer i deras liv.