2014-09-10, 12:45
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är du säker på att du hinner få vapen och ammo före det är försent, jag gissar att ditt HV förband enbart har små mängder skarp ammo lagrad och att det krävs tillförsel från centralt håll om skiten träffar fläkten.
Men ni kan alltid skrika pang och göra bajonettanfall.

Nä jag vet att vi är helt chanslösa om ryssen kommer med det är ju faktiskt inte HV fel vi klarar ju det som vi ska användas till dvs Bevaka skyddsobjekt och knutpunkter samt ytövervaka thats it, att vi inte har någon arme som vi ska skydda medans de mobiliserar är ju inte vårt fel ?

Skulle jag få larm skulle jag vara på plats om 20min med vapen och ammo, men då har redan regeringen hissat vit flagg och putsar Putins stövlar i Rosenbad.

Vi gör vad vi kan.
Citera
2014-09-10, 13:19
Medlem
REALINs avatar
Ny övning med Hv. På bilderna syns lite ny mtrl.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/09/insatsberedda-skaningar/

Citat:
Är du säker på att du hinner få vapen och ammo före det är försent, jag gissar att ditt HV förband enbart har små mängder skarp ammo lagrad och att det krävs tillförsel från centralt håll om skiten träffar fläkten.
Men ni kan alltid skrika pang och göra bajonettanfall.

"Centralt håll" i form av förråd inom länet. Tar inte många timmar att åka iväg med en lastbil och hämta samt leverera ammunition.

Citat:
Fast fortfarande är HV chanslöst mot ett luftlandsättningsförband och förmåga att anfalla och slå en redan etablerad FI finns inte.

Det är inte Hv's uppgift att anfalla och slå en etablerad fiende.

Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fördelarna med att ha ett hemvärn överväger nackdelarnna!

Att försvaret är kasst är inte hemvärnets fel.

Helt rätt. Hv är ganska billigt i drift för över 20.000 soldater.

Citat:
Ursprungligen postat av frippens
Nej bajonettanfall funkar inte för bajonetterna är inlämnade sedan ett par år tillbaka.

Nu tror inte jag att vapen hemma plus de 200skott vi hade förr hjälper om det kommer så pass avancerade motståndare. Så att ha vapnen kasunförvarade i närheten eller hemma spelar ingen roll. Det är de tyngre vapnen det hänger på, ksp, grg och p-skott. Alla de har alltid varit kasunförvarade samt ammunition inte speciellt lätt tillgängligt.

Märkligt. Jag hämtade ut min bajonett i våras. I övrigt rätt att det är dom tyngre vapensystemen som är avgörande.
Citera
2014-09-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Märkligt. Jag hämtade ut min bajonett i våras. I övrigt rätt att det är dom tyngre vapensystemen som är avgörande.

Märkligt, vi fick ut dem i början av 00-talet, lämnade in dem runt 2008 ungefär. Sedan inte sett röken av dem. Det sades att det var ett centralt beslut på att alla bajonetter skulle lämnas in.
Citera
2014-09-10, 18:59
Medlem
I vilka situationer anser sig HV behöva bajonett?
Vilken träning ges för att använda bajonett i strid?
Citera
2014-09-10, 19:14
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippens
Märkligt, vi fick ut dem i början av 00-talet, lämnade in dem runt 2008 ungefär. Sedan inte sett röken av dem. Det sades att det var ett centralt beslut på att alla bajonetter skulle lämnas in.

Ok men den ingår i alla fall på senaste utrustningskortet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hippie

Jag kan inte så mycket om det här men eftersom en bajonetten endast påverkar träffbilden marginellt kanske fördelarna överväger nackdelarna i vissa situationer tex. vid SIB. Situationer då risken är överhängande att hamna i närkontakt med fienden. Någon övning har jag inte hört talas om och är nog inte så prioriterat med tanke på hur lite vi övar.

Källa: http://www.gotavapen.se/gota/ak/ak4_5/ak4.htm
Citera
2014-09-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ok men den ingår i alla fall på senaste utrustningskortet.

Jag kan inte så mycket om det här men eftersom en bajonetten endast påverkar träffbilden marginellt kanske fördelarna överväger nackdelarna i vissa situationer tex. vid SIB. Situationer då risken är överhängande att hamna i närkontakt med fienden. Någon övning har jag inte hört talas om och är nog inte så prioriterat med tanke på hur lite vi övar.

Källa: http://www.gotavapen.se/gota/ak/ak4_5/ak4.htm

Bajonett skulle snarare vara till nackdel vid SIB då en redan relativt lång AK4 skulle bli ännu längre. Att förse soldater med utrustning de inte är tränade för kan vara kontraproduktivt eftersom en falsk känsla av säkerhet infinner sig varmed större och onödiga risker tas.
Om HV hamnar i en situation där bajonett används har de misslyckats taktiskt.

Den enda gång jag ens haft bajonett tilldelad, förutom högvakt, var vid en KBS slutövning i slutet av 80-talet. Då med en skjuttokig Major som övningsledare. Detta vid en infanteribataljon.
Senast redigerad av Hippie 2014-09-10 kl. 20:01.
Citera
2014-09-10, 20:30
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Bajonett skulle snarare vara till nackdel vid SIB då en redan relativt lång AK4 skulle bli ännu längre. Att förse soldater med utrustning de inte är tränade för kan vara kontraproduktivt eftersom en falsk känsla av säkerhet infinner sig varmed större och onödiga risker tas.
Om HV hamnar i en situation där bajonett används har de misslyckats taktiskt.

Den enda gång jag ens haft bajonett tilldelad, förutom högvakt, var vid en KBS slutövning i slutet av 80-talet. Då med en skjuttokig Major som övningsledare. Detta vid en infanteribataljon.

Ja du. Jag har inte så bra koll på det där. Vore intressant att höra vad officerare från Markstridsskolan har att säga.
Citera
2014-09-22, 12:09
Medlem
REALINs avatar
Hemvärnet övar

Övar på att ingripa vid kränkning av svenskt territorium
Skarpa övningar för Hemvärnets 371:a insatskompani
Hemvärnet har en viktig uppgift i att försvara Sverige
Fördjupning inom sin huvuduppgift ger förberedda styrkor inom Hemvärnet
Hemvärnet övar i Eksjö
Hemvärnet försvarar Tomtabacken
Citera
2014-09-22, 18:52
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Hemvärnet övar

Hemvärnet övar i Eksjö

Är det mycket militär aktivitet i landet nu?
Citera
2014-09-22, 20:05
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Hemvärnet övar

Hemvärnet övar i Eksjö
Frågan är hur hemvärnet kan ha en viktig uppgift att försvara Sverige när de är helt chanslösa ihop med resten av den militära fjanteriet om Ryssen fick för sig att göra ett seriöst försök.
vad menar tomtarna på FM egentligen? att HV har en viktig uppgift att skydda Sverige mot allt annat än militäraggression?

Lite som att ha papperslivbåtar, om de behövs användas på riktigt är de värdelösa.
Senast redigerad av Svithjod 2014-09-22 kl. 20:08.
Citera
2014-09-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Frågan är hur hemvärnet kan ha en viktig uppgift att försvara Sverige när de är helt chanslösa ihop med resten av den militära fjanteriet om Ryssen fick för sig att göra ett seriöst försök.
vad menar tomtarna på FM egentligen? att HV har en viktig uppgift att skydda Sverige mot allt annat än militäraggression?

Lite som att ha papperslivbåtar, om de behövs användas på riktigt är de värdelösa.
Tja, Lex Ukraina finns det en viss poäng med att ha en styrka som kan sätta stopp för några tusen glada separatister...
Citera
2014-09-22, 22:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Bevakningsuppgifter, rimligtvis. Ett litet svärd längst fram på AK4:an fungerar hyfsat för att skrämmas och en del av HV:s uppgifter i ett skymningsläge kommer att bli att hålla folk borta från militära förråd och hålla ordning utan att det nödvändigtvis blir skottlossning.

Strid med bajonett har nog inte övats på mycket länge, men för posttjänst (en trolig HV-uppgift, om någon) är det kanske inte så dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in