2014-09-22, 15:54
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Jag är ingen Washingtonvän men jag står upp för de små ländernas rätt till frihet och självbestämmande.

Ryssland är en imperialistisk nation det ligger i deras intresse att bara svälla och svälla på små ländernas bekostnad.

Du är en skam för Finland som slickar rysslandsröven, FY FAN!!!
Jag står för att sanningen är det viktigaste även i internationell politik. Skäms du inte över att komma med emotionella argument? Din objektivitet är obefintlig. Det är uppenbart att USA och NATO ljuger i Ukrainakrisen. Du kan inte påvisa att jag idealiserar Ryssland.
2014-09-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
om den är ärlig så beundrar jag din filantropiska hållning, men tyvärr är jag nog själv aningen mer kravställande... inte minst därför att de personer som med våld tagit makten i donbass visat sig totalt oförmögna att bygga ett hållbart och livskraftigt samhälle.

respekt är någonting man förtjänar, inte en arvsrätt.

berätta gärna vilka av separatistledarna som du ser en samhällsbyggande potential hos? berätta lite om vilka företagare och högutbildade som stöder separatisterna? berätta om vilka planer separatisterna har för att bygga upp samhälle och näringsliv? hur människorna i donbass ska kunna leva och verka, hur pensioner och bidrag ska finansieras, hur vital infrastruktur ska säkerställas, och hur man ens ska klara sig över vintern?
Min slutkommentar.
Jag tror att både du och jag är överens om det är båttre att man sätter sig vid förhandlingsbordet än som idag använder militära vapen för att lösa konflikten. När man i ett land accepterar att gatans parlament har rätt att styra och ställa då spelar man “rysk roulette” med sitt lands öde. Vilket europiskt land känner du till som har liknande fenomen som Orange Revolution och Maidan. Om gatans parlament kan styra i Kiev, så kan väl den lokala varianten av gatans parlament styra och ställa i östra Ukraina. I demokratier bör det vara vid valurnorna där revolten sker och inte ute på gatan av en minoritet. Demokrati är ju en form av majoritetsstyre och inte tvärtom.

Ukraina bör inte vara ett land som väljer sida, för då spricker det. Det bör få utveckla sin unikhet i att i en och att på samma gång vara både öst och väst . Landet bör ha goda handelsavtal med både Rysssland och EU och därigenom vara en brygga mellan öst och väst och inte som idag vara kanonmat i ett storpolitiskt maktspel.

Edit slutrad:
Respekt är något som alla och envar har rätt att få och det bör vara en mänskligt rättighet.
Senast redigerad av fuckuto 2014-09-22 kl. 16:22.
2014-09-22, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kica2011
Lika mycket som Ukraina betalade till Ryssland 1954 eller mer?? Dvs en flaska votka till Nikita Chrusjtjov

Intressant. När du ändå är inte på begreppet lika. Det var väl aldrig någon militär inblandad på den tiden eller hur?
Varför vore det fel med en äkta folkomröstning så som de gjorde på Skottland nyss. Och så som de gjorde när Tjeckien och Slovakien delade sig. Jag kan faktiskt berätta varför detta inte kunde ske

Ryssland har väldigt lite erfarenhet av äkta folkomröstningar som inte riggas till ledarnas förmån. De vet helt enkelt inte hur sådant går till.
2014-09-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Jag står för att sanningen är det viktigaste även i internationell politik. Skäms du inte över att komma med emotionella argument? Din objektivitet är obefintlig. Det är uppenbart att USA och NATO ljuger i Ukrainakrisen. Du kan inte påvisa att jag idealiserar Ryssland.

Varför är det viktigt för dig att påpeka att USA ljuger i Ukraina konflikten? De är ju inte ens part i ursprungskonflikten. Nato har tagit ett steg tillbaks och Polen, Litauen, Italien, Frankrike m m tagit ett steg fram i konflikten. Nato är absolut inte deltager i konflikten. Det är däremot alla berörda EU länder som känner ett ökat hot från Ryssland.

När du avgör vem som ljuger viktar du då in censuren som är väldigt stark i Ryssland?
2014-09-22, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll
Varför är det viktigt för dig att påpeka att USA ljuger i Ukraina konflikten? De är ju inte ens part i ursprungskonflikten. Nato har tagit ett steg tillbaks och Polen, Litauen, Italien, Frankrike m m tagit ett steg fram i konflikten. Nato är absolut inte deltager i konflikten. Det är däremot alla berörda EU länder som känner ett ökat hot från Ryssland.

När du avgör vem som ljuger viktar du då in censuren som är väldigt stark i Ryssland?

Läs tråden från början så hittar du länkar till när Nuland berättar om hur mycket pengar USA har pumpat in för att destabilisera den demokratiska makten i Ukraina!
2014-09-22, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raglefant
Du har rätt i att det före Majdan, före upproret i öst, och före Kievs brutala svar på detta uppror var en minoritet (att kalla 20-30 procent en "liten" minoritet är däremot fel) av Donbass befolkning som stödde separatism.

Ivan Katchanovski på University of Ottawa lät Kyiv International Institute of Sociology göra en opinionsundersökning i april-maj, vilket är den senaste jag känner till som kan förmodas vara neutral (och som i alla händelser inte lär vara vinklad åt separatisternas fördel, möjligtvis tvärtom men låt oss anta att den är neutral). Den visade på ett stöd på 54 procent i Donbass för olika former av separatism (23 procent för federalisering, 23 procent för uppgående i Ryssland, 8 procent för bildandet av en självständig stat).
http://www.washingtonpost.com/blogs/monkey-cage/wp/2014/07/20/what-do-citizens-of-ukraine-actually-think-about-secession/ (TL; DR: Kolla grafen någonstans i mitten.)

Den stora skillnad som har inträffat efter denna undersökning och som kan antas ha ökat stödet för separatisterna kraftigt är att Kievs trupper systematiskt har beskjutit civila områden och begått allsköns krigsförbrytelser. I den mån separatisterna har begått krigsförbrytelser (i synnerhet efter den inledande, spontana delen av upproret, då plundring tycks ha förekommit relativt ofta innan man fick lite rättning i leden) så har man antingen lyckats dölja det bättre, eller också har man faktiskt varit mer civiliserade än Kiev. Vilketdera som är fallet spelar föga roll för opinionen.

Man kan därför anta att stödet för självstyre (inklusive federalisering) nu ligger väsentligt över de 54 procent som uppmättes i början av maj; att stödet för full separation (uppgå i Ryssland eller skapa en egen stat) ligger väsentligt över 23+8 procent; men framförallt att stödet för att fortsätta som en del av Ukraina -- som om ingenting hänt -- förmodligen är väldigt lågt. Många, kanske de flesta, har vid det här laget drabbats antingen personligen eller via anhöriga av Kievs krigföringsmetoder.

Man kan också anta att en hyfsat stor och ilsken minoritet är beredda att spöa upp eller rentav döda vem som helst som hyser den sistnämnda åsikten, alltså vill att man ska fortsätta som om ingenting hänt. Sådant folkhat är oerhört beklagligt (i synnerhet mellan två folk som trots allt kommit hyggligt väl överens tidigare) men också begripligt efter att Kiev låtit bomber och artilleri regna över civilister. Som man sår får man skörda, som det heter.

Slutsatsen är att det bästa Kiev kan hoppas på med sin hårda linje är att underkuva en landsända där man vid det här laget saknar legitimitet, och där man under överskådlig tid kommer att få dras med en väpnad motståndsrörelse som har hyggligt stort stöd hos befolkningen. Pyrrhusseger är bara förnamnet. Samtidigt driver man världen allt närmare tredje världskriget.

tack för ett väl genomarbetat svar!

sorry om jag är lat och använder wikipedia, men bara för saken skull...

Citat:
A comprehensive poll released on 8 May by the Pew Research Centre surveyed opinions in Ukraine and Crimea on the subject of the unrest.[76] The poll was taken after the annexation of Crimea, but prior to the clashes in Odessa on 2 May.[76] 93% of westerners and 70% of easterners polled said that they wanted Ukraine to remain united. [76]

... så vi ligger ungefär lika där. men det är också när de pro-separatistiska strömningarna hausas och många, speciellt äldre och lågutbildade, tror på en rysk annektering a la krim. dessförinnan var siffrorna lägre.

men vi skiljer oss kraftigt i analysen av vad som skett i donbass och hur det påverkat opinionen. jag bor 50 % av tiden i ukraina och det är ganska viktigt för mig att lyssna och förstå utvecklingen i donetsk och luhansk. min bedömning är att separatisterna har lägre och lägre stöd ju längre tid som gått.

detta ska inte förväxlas med att majoriteten av alla människor i donbass stöder kiev (precis som du säger finns djupa sår att läka), utan snarare att man helt enkelt har insett att 1) separatisterna inte har någon som helst hållbar samhällsutveckling att erbjuda (snarare tvärtom), samt att 2) ryssland aldrig kommer att annektera donbass.

jag ser färre och färre publika stöd av separatisterna (på separatistkontrollerat territorium), men fler och fler demonstrationer för ukrainsk enighet på ukrainskt territorium i donbass.

inte heller märks det mycket av en beväpnad motståndsrörelse i före detta separatistfästen som mariupol, slovyansk eller kramatorsk.

självklart förstår jag att min bild är färgad, och att jag ser saker från ett selektivt perspektiv, men likförbannat ser jag noll information som indikerar ett starkt folkligt stöd för separatisterna. den samstämmiga bild jag har är att folket i östra ukraina är jävligt trötta på moskoviter och krigsturister som slår sönder deras tillvaro och framtid.
2014-09-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Min slutkommentar.
Jag tror att både du och jag är överens om det är båttre att man sätter sig vid förhandlingsbordet än som idag använder militära vapen för att lösa konflikten.

där är vi helt ense och den åsikten är jag säker på att alla som bryr sig om ukraina delar. därför är det glädjande att ukraina nu följer fredsplanen och drar tillbaka tungt artilleri.

https://twitter.com/NSDC_ua/status/513988721038082048
2014-09-22, 16:41
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Krim har aldrig varit ryskt och a-bomber är fina hoppas det slutar med att USA spränger bort skitlandet.

Du menar förstås dina nazze vänner i Urinia.
2014-09-22, 16:41
Medlem
Xeliouss avatar
Mer om det ryska folkets protester mot den fascistiska maffian i Kreml:
http://edition.cnn.com/2014/09/21/world/europe/moscow-protests/index.html?c=intl-homepage-t

Vi lär se mer och mer av detta allteftersom sanktionerna utökas och biter hårdare. Inflationen är hög och speciellt matpriserna stiger drastiskt... De borde marschera in i Kreml och ge maffian betalt för alla döda ryska soldater och ukrainska civila vars död Putin och hans maffia är ansvariga för.
2014-09-22, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Det var mycket som gick skumt till i avsättande av presidenten men det spelar ingen roll Ukraina har rätten att bestämma över sitt territorium. Ryssland har ingen rätt till något alls men eftersom Ryssland lägger sig i, stjäl landområden, skickar soldater, skickar vapen till rebeller har Ukraina rätten att till vilka metoder de vill mot Ryssland och fosterlandsförrädarna.

Har aldrig någonsin sett folk innan vid någon statskupp i något annat skitland hävda att andra länder skulle ha rätt att gå in landet starta krig och stjäla landområden.

Patetiskt är det! Ni är förrädare och förtjänar därför inte att leva, så jävla enkelt är det.
Senast redigerad av Skogsrök 2014-09-22 kl. 17:13.
2014-09-22, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
där är vi helt ense och den åsikten är jag säker på att alla som bryr sig om ukraina delar. därför är det glädjande att ukraina nu följer fredsplanen och drar tillbaka tungt artilleri.

https://twitter.com/NSDC_ua/status/513988721038082048

Det där är fint och bra. Det är bara det .... att man inte kunnat lita på vad Putin gör. En sak vad han säger och en annan vad han gör. Vad händer om man lyckas få stopp på de aktiva krigshandlingarna MEN Putin för in mer och mer reguljära resurser så att till slut har Putin ca 40 000 soldater med tillhörande pansar innanför Ukrainas gräns.

Det här är en gammal sovjet taktik som går igen. Säga en sak och sedan göra något annat. När Putin har sina 40 000 mannar i Donetsk och Luhansk fattar alla att kriget går inte att starta igen för då riskerar man otroligt mycket liv. Då har defacto Putin erövrat en bit av östra Ukraina mot folkets vilja. Och hur skall de nya gränserna gå?
2014-09-22, 18:31
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll

Visst fasiken är de part i ursprungskonflikten. Tror du verkligen att Maidan hade utvecklades till en statskupp av sig självt?

Om du tror att NATO "absolut" inte deltar i konflikten borde du besöka en doktor! Kan du läsa det här utan att blunda genom hela artikeln? Nej, trodde inte det.
Sen hänvisar du till sedvanlig ryssparanoia — som om det var sanning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in