2014-09-09, 02:50
Medlem
Nicke1234s avatar
Själv så föredrar jag rorkult (styr-och gashandtag). Folk kallar mig gammaldags, men jag föredrar en rorkult framför styrpulet, ratt, och annat elände. Om man måste svänga tvärt av någon anledning så går det enligt min mening betydligt smidigare med rorkult. Jag har en Yamaha 15 hk och en Johnson 25 hk, den sistnämna hade styrpulpet. Men jag kopplade bort detta och installerade den klassiska rorkulten.
Vad tycker ni? Efertsom flertalet äger styrpulteter nu för tiden så skulle jag vilja veta fördelarna vid detta.
Personligen så tycker jag att rorkulten är överlägsen.

Mina motorerna är av samma typ som dom här:

Yamaha 15 hk: https://www.youtube.com/watch?v=d7AHQHVnVYQ

Johnson 25 hk: https://www.youtube.com/watch?v=zLnjGbMjxQA
Senast redigerad av Nicke1234 2014-09-09 kl. 02:59.
Citera
2014-09-09, 06:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1234
Vad tycker ni? Efertsom flertalet äger styrpulteter nu för tiden så skulle jag vilja veta fördelarna vid detta.
Kan få bättre viktfördelning, hjälpte en tjej för många år sen att ballasta ned fören på en mindre båt med över 100kg, båten stegra så mycket när hon gasade på med den yttepyttelilla motorn att hon inte kunde se framåt.
Citera
2014-09-09, 08:27
Medlem
Bror på vilken båt. jag har en mindre plasteka på ca 5 m med en 15 hk yamaha 4 takt till fisket. vid fiske föredrar jag rorkult då det är smidigare att manövrera.
men på bustern är det pulpet. Kan inte tänka mig något annat när man puttrar fram i 30 knop. känns som att det skulle bli väldigt tungstyrt med över 50 hk på akterspegeln med rorkult.
men småbåtar håller jag med dig. rorkult regerar.
Citera
2014-09-10, 17:13
Medlem
Jag är som de övriga i tråden kluven, mindre båtar och mindre motorer är rokulten helt okej och minst lika bra som ratt vid manövrering (jag gillar dock ratt vid fiske då jag anser det lättare att släppa ratten än rokulten vid inhalning utan gir)
Lite större ekor/båtar med större motor än 25 hk är de ratt som gäller. Dels för att det är otympligt att styra, dels för instabilt i högre farter och dels för viktfördelningen.

Sen är det även andra saker som spelar in men jag köper heller en båt med ratt än utan ratt om bägge är i samma skick, samma motor och samma storlek för samma pris.
Citera
2014-09-10, 18:50
Medlem
Liten motor rorkult. Allt på 20 hk eller mer styrpulpet.
Citera
2014-09-18, 22:24
Avstängd
Knivur-273s avatar
Helt klart styrpulpet. Ökar säkerheten och bekvämligheten väldigt mycket.

Jag menar på större båtar självklart.

Men även på mindre är det bra.
Citera
2014-09-19, 10:25
Medlem
Pajkfiskarns avatar
Styrpulpet! Kanske för att jag bara kört gamla, vibrerande, högljudda tvåtaktare med rorkult...
Citera
2014-09-19, 21:08
Medlem
Opiumtal18s avatar
I louisianas träskmarker kör dem 115 mercury med rorkult.
Men svar på frågan: Styrpulpet utan vindskydd även på 15 hästarn.
Citera
2014-09-22, 16:57
Medlem
elektronikfreaks avatar
Liten båt och liten motor = rorkult. Stor båt och stor motor = styrpulpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in