2014-09-22, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mralexius
Det går inte att exakt bestämma var molnen ska sluta. Att flytta etc regn från en plats till en annan, det är fullt genomförbart.
Varför glömde du att svara på mina frågor? Vad är etc regn? Vad har det med molnbildning att göra vilket är det vi diskuterar?
Citat:
Kondens försvinner efter en kortare tid. Det är väl fakta?
Var hittar du ens en antydan till att kondens inte kan ligga kvar i dagar om fuktighetsförhållandena är rätt?
Citat:
I passagerarplan idag kan man använda en särskild bränsle mix för detta.
Varför läser du inte mitt inlägg som är före ditt kl 2223 igår?
Citera
2014-09-22, 12:13
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Jag står fast vid att personer med foliehatt utesluter allt som inkräktar på deras verklighetsbild. Slutet sinnelag där egot står ivägen för allt hopp. Personer som inte förstår att egot är något man själv skapat och egentligen bara är en uppsättning gilla/ogilla egenskaper grundat med hjälp av fler eller mindre sinnen.

Vet inget om höjden som planen befann sig på, du verkade hoppa över raden där jag poängterade hur nära planen var varandra, inget om avstånd mellan mark och plan. Kanske bör vi dra upp foliehatten som glidit ner över ögonen, så vi igen kan se med öppna ögon och sinne.

Ok, omformulerar lite:
Du har ingen aning om hur nära planen befinner sig varandra.

PS: Ingen kommentar om bilden jag länkade till? Jag är nyfiken på din slutsats!
Citera
2014-09-22, 12:16
Medlem
mralexiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Ok, omformulerar lite:
Du har ingen aning om hur nära planen befinner sig varandra.

PS: Ingen kommentar om bilden jag länkade till? Jag är nyfiken på din slutsats!

Fint att du uttrycker det som "nära". Ja nära är dom. Exakt hur nära är svårt att veta.

Fin bild!
Citera
2014-09-22, 13:11
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
1.Verkar som jag är en av få här som verkligen förstår att kondensation inte ligger kvar och sprider en grå gegga över himlen på sikt. Kondens försvinner efter en kortare tid. Det är väl fakta?

2.I passagerarplan idag kan man använda en särskild bränsle mix för detta. Du behöver alltså inte modda planet. Finns dokumenterade tester tillgänglig via nätet. Så, hur mycket bränsle rymmer ett flygplan? Där har du ditt svar.
1. Kan du förklara hur det kommer sig att moln kan ligga kvar då? Kan du kanske förklara vad moln är också?

2. Hahahoho, Så du menar att detta "specialbränsle" finns att tanka överallt i hela världen?
För dessa kondensationsstrimor ser man likaväl på flygplan som flyger från Pakistan, Usa, Sverige, Tyskland, småflygplatser runt om i Sverige m.m.

Hela världen är alltså inblandade i denna "chemtrailhistoria"?

Du måste väl förstå att blandar du in massa ämnen i flygbränsle kommer dels verkningsgraden att sjunka, vikten kommer att öka och flygdistansen blir kortare.
Citera
2014-09-22, 13:44
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Fint att du uttrycker det som "nära". Ja nära är dom. Exakt hur nära är svårt att veta.

Fin bild!

Men för fan. Märks väl att du vänder allt till din egna fördel.
Byt ut "hur nära" mot "vilket avstånd" istället då.

Och som SilentVictory skriver - vad är moln för något och hur skiljer de sig från kondensstrimmor?
Snälla svara på denna enkla fråga.
Citera
2014-09-22, 14:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Verkar som jag är en av få här som verkligen förstår att kondensation inte ligger kvar och sprider en grå gegga över himlen på sikt. Kondens försvinner efter en kortare tid. Det är väl fakta?

Du är i alla fall en av få som inte förstår vad kondenserat vatten är för något.

Nej det är inte fakta att kondens försvinner efter en kortare tid.
Vatten förblir vätska tills det förångas (eller fryser).

Föreslår att du gör ett expriment: ta ett glas och fyll det med kondenserat vatten.
Sedan sätter du dig och tittar på hur snabbt "kondensationen" försvinner.

För övrigt har himlen varit täckt med en grå gegga sedan igår eftermiddag.
Jag hävdar att den gråa geggan är kondenserat vatten. Och om jag förstår dig rätt så hävdar du att den gråa geggan inte är kondenserat vatten?
Senast redigerad av madtop 2014-09-22 kl. 14:03.
Citera
2014-09-22, 14:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja nära är dom. Exakt hur nära är svårt att veta.

Fin bild!

Som vi tidigare sagt i tråden så var det minst 300m mellan planen i höjdled, troligtvis var det ännu mer.
Citera
2014-09-23, 14:51
Medlem
Citat:
Verkar som jag är en av få här som verkligen förstår att kondensation inte ligger kvar och sprider en grå gegga över himlen på sikt. Kondens försvinner efter en kortare tid. Det är väl fakta?
Nej, fakta är det rakt motsatta. Du förstår kort sagt ingenting av detta och du överskattar din egna kompetens i frågan. Du uppvisar Dunning Kruger-syndrom: http://c2.com/cgi/wiki?UnskilledAndUnawareOfIt
http://psycnet.apa.org/psycinfo/1999-15054-002
https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect

Fakta är att kondens kan vara kvar under obegränsad tid, dvs det finns ingen naturlag som per se sätter en praktisk gräns i minuter, timmar eller dagar. Vilket är helt självklart om man bara brytt sig om att ta reda på vad moln är och hur dessa bildas. Något jag trodde lärdes ut (åtminstone på ett principiellt plan) i grundskolan. Men somliga måste ha skolkat då och i stället för att hämta in missad information börjat dregla över den ena knäppa videon efter den andra på youtube utan att ens veta hur man ställer kritiska frågor och vad som kännetecknar dem.

Du förstår alltså inte problemet med din senaste video eller hur videobelägg kan och ska bedömas. Du har inte brytt dig om en enda kvantitativ siffra bakom videon, ej heller verkar du vara det ringaste intresserad av sådant. Det viktiga för dig, det är att _du_ kan tolka videon efter dina egna dragna _slutsatser_ som vi andra skulle kalla för _fördomar_och_okunskap_.

Exempel på frågor som är relevanta och måste besvaras före man börjar använda ögonmått:
Vilken zoom har objektivet?
Väderförhållandena på marken och på hela lufthavet?
Tid på dygnet, etc?
Vinkel??

Zoom-frågan är direkt relaterad till hur pålitligt ögonmåttet kan vara. Om det är frågan om opålitligt eller superduperopålitligt. Dessutom krävs det en viss erfarenhet för att bedöma fenomen i skyn och vi har redan gått igenom i tråden, tror jag, vissa hårdkodade neuropsykologiska fenomen som påverkar hur vi upplever höjd versus bredd.

Typiskt så gissar jag på grund av kornighet och erfarenhet med zoom att bilden är inzoomad, vilket i sig gör att avstånd plattas ut. Dessutom _ser_ vi i videon att det zoomas in. Vilket TOTALT nullifierar alla resonemang om höjd, bredd, djup, etc och ögonmått kommer INTE på fråga. Såvida inte flygplansmodellerna typbestämts kan vi inte säga någonting om någonting alls egentligen utan vi får bara utgå från att separationen i höjdled var minst 1000 fot, eller kanske 3000 fot, eller 5000 fot (om vi tänker oss att det är en korridor där varannan nivå är på kontrakurs).

Det enda planet flyger uppenbarligen i luft som lätt kondenseras. På video kan man inte utan vidare avgöra turbulens, om plan stiger eller sjunker och på denna har vi t.o.m. svårt att se molninghet. Moln, t.ex. slöjmoln på hög höjd kan vara nästan ogenomskinliga och är det homogent kan det vara väldigt svårt att upptäcka. Nära marken känt som "dis".

Kort sagt: hårda fakta i frågan är att du är totalt diskvalificerad från att göra dylika bedömningar och din video visar ingenting anmärkningsvärt överhuvudtaget, än mindre "bevisar" den något. Du förstår uppenbarligen inte ens vad som skulle kunna räknas som "bevis" eller inte.

Skärpning.
Citera
2014-09-23, 14:52
Medlem
Citat:
Haha kondensation jo tjena! Vakna

https://www.youtube.com/watch?v=2q-BZxl-Zxk
Solklar kondens. Du = enfaldigt troll.

Chemtrailsidén är lika enfaldig som att tro att svallvågor är något som kontinuerligt dumpas från fartyg.
Senast redigerad av DjILY 2014-09-23 kl. 14:55.
Citera
2014-09-23, 15:00
Medlem
Citat:
Vet inget om höjden som planen befann sig på,
Mycket riktigt, det vet du inte. Det kan nämligen inte avgöras utan att räkna en massa matte utifrån exakta uppgifter om precis allt om kamerans objektiv, läge, höjd över havet, zoomnivå, etc.
Vi kan däremot på goda grunder förutsätta att planen hade minst 1000 fots separation i höjdled, alltså kring 300 meter. Om de ens var så nära varandra att separationen i höjd behövdes. Jag gissar "ja" här, men det är faktiskt inte helt självklart. Filmsnutten kan för allt jag vet vara i en väldigt flack vinkel. Eller väldigt skarp. Sånt bryr du dig inte om. Att det diametralt påverkar hur vi ska tolka saker förstår du helt enkelt inte. Däremot vet vi att det var inzoomat. Vad det betyder begriper du inte heller, så du bryr dig inte.
Citat:
...du verkade hoppa över raden där jag poängterade hur nära planen var varandra, inget om avstånd mellan mark och plan.
Du verkar hoppa över det lilla faktumet att du inte har någon poäng.
Citat:
så vi igen kan se med öppna ögon och sinne.
Det här är empiriska frågor som avgörs med empiriska metoder. Hur lite är det egentligen som du förstår? Du har ju noll koll på precis allt, om det så rör kameror som väder och moln eller hur vår sinnesperception är funtad. Eller hur oplausibelt ineffektivt och märkligt det är med själva idén att spruta saker från hög höjd på måfå för att åstadkomma whatever du tror åstadkommes.
Senast redigerad av DjILY 2014-09-23 kl. 15:07.
Citera
2014-09-23, 16:52
Medlem
mralexiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Men för fan. Märks väl att du vänder allt till din egna fördel.
Byt ut "hur nära" mot "vilket avstånd" istället då.

Och som SilentVictory skriver - vad är moln för något och hur skiljer de sig från kondensstrimmor?
Snälla svara på denna enkla fråga.

Moln och strimmor av kondens är i princip samma sak.
Citera
2014-09-23, 16:53
Medlem
mralexiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Mycket riktigt, det vet du inte. Det kan nämligen inte avgöras utan att räkna en massa matte utifrån exakta uppgifter om precis allt om kamerans objektiv, läge, höjd över havet, zoomnivå, etc.
Vi kan däremot på goda grunder förutsätta att planen hade minst 1000 fots separation i höjdled, alltså kring 300 meter. Om de ens var så nära varandra att separationen i höjd behövdes. Jag gissar "ja" här, men det är faktiskt inte helt självklart. Filmsnutten kan för allt jag vet vara i en väldigt flack vinkel. Eller väldigt skarp. Sånt bryr du dig inte om. Att det diametralt påverkar hur vi ska tolka saker förstår du helt enkelt inte. Däremot vet vi att det var inzoomat. Vad det betyder begriper du inte heller, så du bryr dig inte.
Du verkar hoppa över det lilla faktumet att du inte har någon poäng.
Det här är empiriska frågor som avgörs med empiriska metoder. Hur lite är det egentligen som du förstår? Du har ju noll koll på precis allt, om det så rör kameror som väder och moln eller hur vår sinnesperception är funtad. Eller hur oplausibelt ineffektivt och märkligt det är med själva idén att spruta saker från hög höjd på måfå för att åstadkomma whatever du tror åstadkommes.

Min personliga uppfattning är att planen kommer farligt nära varandra utan att jag kan bedöma exakta avstånd. Däremot har det inget med högmod att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in