2014-09-21, 22:04
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivjsh
Kurderna blir överkörda i Ayn Al Arab: https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Syrian_Civil_War_detailed_map

Det tar nog inte lång tid innan Ayn al Arab tagits över av IS.

IS-terroristerna lägger verkligen ner sin själ för att ta över staden. I detta klipp ser man att stora delar av dom avancerade vapen dom fått tag på, används i denna front: https://www.youtube.com/watch?v=TQjlQH8USQA

Otäckt att se IS köra omkring i stridsvagnar. Det ser ut som en T-55 och kommer förmodligen från den irakiska armén i Mosul. Artilleripjäserna kommer nog från Tabqabasen som SAA förlorade i Augusti.

Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Vad är det som händer? Fiender som samarbetar mot IS osv?

Slåss IS mot 3 OLIKA grupper milis nu i Kobane? Eller är det flera? Inte kan de väl stå upp mot så många grupper om de nu har flygvapen också?

Detta är början på slutet för stora stygga IS!!! Hela världens vrede kommer landa på IS som en stor tegelsten! Jag kan knappt bärga mig innan de får PISK!!!

Då kommer du nog få vänta ett bra tag. IS har fortfarande momentum på sin sida i Syrien och verkar inte ha påverkats mycket av flyganfallen mot dem i Irak.
Citera
2014-09-21, 22:13
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Den bron har jag passerat.

Det är troligen Syriens längsta bro. Måste ha varit tufft att spränga den...

Kommer SAA kanske spränga alla broar som kopplar öst till väst? Kom ihåg att IS huvudstad avskiljs från väst genom floden Efurat. Hittar inga landytor de kan använda för att koppla försörjningslinjer till västra Syrien förutom via broarna. Kommer SAA spräng alla broar?

IS kan i och för sig ta landvägen via Irak, men det är oerhört långt och logistiskt svårt. IS kanske i och för sig använder Turkiet som transportväg också...

Regeringen har i stort sett redan förlorat östra Syrien. Om IS lyckas ta över Kobane (vilket verkar högst troligt) kommer de nog försöka ta över Hasakah efter det. YPG verkar inte bjuda på särskilt hårt motstånd och de har blivit helt utrensade från ar-Raqqahprovinsen som det ser ut nu. Försvinner YPG från östra Aleppo är läget svårt för kurderna. Att skära av försörjningsleden för IS måste nu bli högsta prioritet för att stoppa dem.
Citera
2014-09-21, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
Regeringen har i stort sett redan förlorat östra Syrien. Om IS lyckas ta över Kobane (vilket verkar högst troligt) kommer de nog försöka ta över Hasakah efter det. YPG verkar inte bjuda på särskilt hårt motstånd och de har blivit helt utrensade från ar-Raqqahprovinsen som det ser ut nu. Försvinner YPG från östra Aleppo är läget svårt för kurderna. Att skära av försörjningsleden för IS måste nu bli högsta prioritet för att stoppa dem.

Ser du fikusarna på min profil? Det saknas bara en till och han heter Puto. Vem får kurderna hjälp av? De har inget land och om de hade så skulle kurderna inte flytta hit som ni araber och turkar gör. Att iranier kommer förstår man då de vill ha frihet och demokrati. Anledningen till att ni syrsor attackerar kurder är för att de gillar Israel och judar. Om kurderna förlorar så kommer Ass-ad att förlora, tänk efter innan du och dina polare yttrar er om ett folk som saknar hjälp och tar hand om andra i området. Visst jag gillar inte såna som Özz och vänstern men det är bättre än kroknäsor och mussar.
Citera
2014-09-21, 22:37
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:

Jag håller med, men inte när det gäller al-Hassake och Qamishli. Bägge dessa städer kommer ge ett starkt motstånd mot IS, speciellt Qamishli. Där har du SAA, NDF i samverkan med Sutoro/Sutoroo och YPG.

Jag håller fast vid att IS inte kommer lyckas inta al-Qamishli.
Citera
2014-09-21, 22:42
Medlem
När bombar USA i Syrien tror ni?
Assad har börjat få det riktigt kämpigt senaste tiden och då har ändå IS bidat sin tid och inte gjort några jätte offensiver mot SAA.

Skulle IS få fortsätta expandera och sen gå all in mot Homs, Hama och Aleppo så får SAA det riktigt kämpigt.
Citera
2014-09-21, 22:52
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag håller med, men inte när det gäller al-Hassake och Qamishli. Bägge dessa städer kommer ge ett starkt motstånd mot IS, speciellt Qamishli. Där har du SAA, NDF i samverkan med Sutoro/Sutoroo och YPG.

Jag håller fast vid att IS inte kommer lyckas inta al-Qamishli.

Du har säkert rätt. Hur ser det ut i andra städer och byar som YPG kontrollerar, som exempelvis Serekaniye och Manajir? Kommer de klara att möta IS?

Vad händer med den kurdiska civilbefolkningen i de områden som IS tagit över från YPG?
Citera
2014-09-21, 22:58
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Momento
När bombar USA i Syrien tror ni?
Assad har börjat få det riktigt kämpigt senaste tiden och då har ändå IS bidat sin tid och inte gjort några jätte offensiver mot SAA.

Skulle IS få fortsätta expandera och sen gå all in mot Homs, Hama och Aleppo så får SAA det riktigt kämpigt.

Ja, det är helt klart. SAA slog tillbaka IS i Aleppo tidigare i år, och de håller fortfarande stånd i Deir ez-Zor. Det verkar som om IS betar av en grupp i taget, och nu har turen kommit till YPG. Jag tror de väntar med SAA till sist eftersom det kommer bli svårare motstånd.

Det är en öppen fråga om SAA kommer klara av att möta en fullskalig offensiv från IS i Aleppo och Hama. Det kommer till stor del bero på hur mycket de har att göra på andra fronter.
Citera
2014-09-21, 23:05
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Du har säkert rätt. Hur ser det ut i andra städer och byar som YPG kontrollerar, som exempelvis Serekaniye och Manajir? Kommer de klara att möta IS?

Vad händer med den kurdiska civilbefolkningen i de områden som IS tagit över från YPG?

Det beror på hur utgången i Ayn al-Arab (Kobane) blir. Vi får inte glömma att Ayn al-Arab varit väldigt isolerat under en längre tid nu, det är en av YPG:s svagaste områden. Deras försörjningslinjer i området har blockerats av IS närvaro.

När det gäller Ras al-Ayn (Serekaniye) kommer YPG nog kunna bjuda på starkare motstånd. Där har YPG en relativt bra försörjningslinje till både al-Hassake och Qamishli. Det finns även möjliga vägar till KRG, trots att de sannolikt inte kommer användas. Försvaret i Ras al-Ayn kommer vara starkare än det vi ser i Kobane.

Tidigare trodde jag YPG skulle kunna klara av att försvara Kobane och jag gör det även i dag. Däremot har utvecklingen inte varit den bästa, så jag är lite osäker nu.
Citera
2014-09-21, 23:08
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Det är en öppen fråga om SAA kommer klara av att möta en fullskalig offensiv från IS i Aleppo och Hama. Det kommer till stor del bero på hur mycket de har att göra på andra fronter.

Ja, det är därför viktigt för SAA att försöka hjälpa YPG i Ayn al-Arab. Försvinner motståndet i öst kan vi vänta oss en offensiv mot Hama och Aleppo. Om en sådan offensiv sker kommer det internationella samfundet att agera. IS får inte ta kontrollen över en stad som Aleppo, det hade orsakat en flyktingvåg som hade skapat ännu ett inbördeskrig i Libanon.
Citera
2014-09-21, 23:15
Medlem
namos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohawkzip
Om YPG hade hjälpt FSA mot ass ad och ass yrians, då hade kriget tagit slut för länge sedan. Man får hoppas att kurderna vaknar så att flyktingströmmen till Europa tar slut.
Bad FSA om hjälp av YPG och blev tillbakavisade eller? Vad jag vet så ville YPG att den kurdiska autonoma regionen skulle erkännas innan man samarbetade; och det gjorde FSA, så nu samarbetar de. Dessutom strider al nusra som är på FSA:s sida med YPG. Al nusra får sina vapen från turkarna.
Citera
2014-09-21, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av namo
Bad FSA om hjälp av YPG och blev tillbakavisade eller? Vad jag vet så ville YPG att den kurdiska autonoma regionen skulle erkännas innan man samarbetade; och det gjorde FSA, så nu samarbetar de. Dessutom strider al nusra som är på FSA:s sida med YPG. Al nusra får sina vapen från turkarna.

Kurder kan inte lita på någon men FSA är gruppen som nästan alla sunni araber står bakom i Syrien. Kriget kan inte på gå hur länge som helst och jag vill inte se mer syriska flyktingar som flyttar hit. Har inga problem med kurder då de vill bo där nere men de inte samma sak med syrsor och mussar. Vi kan inte ta emot alla som kommer hit...Så de bra att kurder vill bo där nere och ha sitt eget.
Citera
2014-09-21, 23:44
Medlem
interiorcores avatar
Turkiets relation med IS är ett mysterium och än mer blir det så i och med omständigheterna då 49 turkiska diplomater tillfångatogs och ännu mer när samtliga blir frisläppta i samband med att Kobane blir belägrad och 70 000 kurder flyr till andra sidan gränsen.
Citat:
Many Kurds are expressing bitterness towards the Turkish government, claiming that it is colluding with Isis to destroy the independent enclaves of the Syrian Kurds, who number 2.5 million, along the Turkish border. The pro-Kurdish Amed news agency asks “if Isis [is] the paramilitary wing of the of the neo-Ottomanism project of Turkey in the Middle East?” The Turkish government vehemently denies any collaboration with Isis.

Nevertheless, the strange circumstances of both the capture of the 49 Turks and their release shows that Ankara has a different and more intimate relationship with Isis than other countries. Pro-Isis Turkish websites say that the Turks were released on the direct orders of “the caliph” Abu Bakr al-Baghdadi. They had been moved to Raqqa, the Syrian headquarters of Isis from Mosul, and both men and women were well-dressed and appeared to have suffered little harm from their imprisonment. This is in sharp contrast to the treatment of Alan Henning, the British taxi driver seized when taking aid to Syria, and of the journalists who have been ritually murdered by Isis.

A number of factors do not quite add up: at the time the diplomats and their families were seized in June it was reported that they had asked Ankara if they could leave Mosul, but their request was refused. It was later reported by a pro-government newspaper that the Consul-General in Mosul, Ozturk Yilmaz, had been told by Ankara to leave, but had not done so. Former Turkish diplomats say that disobedience to his government’s instructions by a senior envoy on such a serious matter is inconceivable.
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/turkey-accused-of-colluding-with-isis-to-oppose-syrian-kurds-and-assad-following-surprise-release-of -49-hostages-9747394.html

Hela Turkiet är en breeding ground för konspirationsteorier och det är inte så konstigt med tanke på att en del av dessa teorier verkar vara sanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in