2014-09-21, 15:49
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
För alla er som inte tror att Ryssland är något hot mot Sverige...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sapo-varnar-for-ryskt-spionage_3442778.svd

Att Ryssland är ett hot mot Sverige kan nog de flesta vara överens om men jag tror inte man ska vara allt för orolig. Vår neutralitet gör oss sårbara men samtidigt lite säkrare (så länge vi tillåter oss att bli rövknullade).

Jag är faktiskt mer nyfiken på hur vi ska kunna ena vårt folk vid en konflikt, vi har importerat rätt mycket åsikter sedan kalla kriget och bara tanken på det ger mig olustig känsla i magen..
Citera
2014-09-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Men vi vet ju inte. Det den högst alarmistiska artikeln i Expressen säger är att de kränkt på en sträcka av ett par kilometer. Det betyder på svenska vi inte vet hur långt in de varit, det kan ha varit 1 meter under en sträcka av ett par kilometer. Vi vet ju inte än. Vilket som har de isåfall varit i svensk luftrum i ca 5-10 sekunder på ett ungefär. Det låter ut som att de flugit parallellt med gränsen och lite på fel sida. Vi får väl sen någon slags grafik snart.

Den artikeln handlar ju om det Ameriskanska spionplanet som korsade Gotland för att sen ytterligare en gång kränka luftrummet utanför Öland.
Fortfarande en allvarlig kränkning av luftrummet. Det är en provokation från rysk sida.
Citera
2014-09-21, 16:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Att Ryssland är ett hot mot Sverige kan nog de flesta vara överens om men jag tror inte man ska vara allt för orolig. Vår neutralitet gör oss sårbara men samtidigt lite säkrare (så länge vi tillåter oss att bli rövknullade).

Jag är faktiskt mer nyfiken på hur vi ska kunna ena vårt folk vid en konflikt, vi har importerat rätt mycket åsikter sedan kalla kriget och bara tanken på det ger mig olustig känsla i magen..

WVS har i sin sjätte våg resultat av bl.a. det svenska folket värderingar och attityder. Det har visat sig att mer än 70 procent av det svenska folket är berett att försvara landet vid ett militärt angrepp. Denna siffra torde nog inte ha minskat sedan dess.

http://www.worldvaluessurvey.org/WVSOnline.jsp

Du får klicka dig fram, undersökningsresultatet kan inte nås direkt. Det går också att jämföra med andra länder, t.ex. Ryssland
Citera
2014-09-21, 17:48
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
WVS har i sin sjätte våg resultat av bl.a. det svenska folket värderingar och attityder. Det har visat sig att mer än 70 procent av det svenska folket är berett att försvara landet vid ett militärt angrepp. Denna siffra torde nog inte ha minskat sedan dess.

Du får klicka dig fram, undersökningsresultatet kan inte nås direkt. Det går också att jämföra med andra länder, t.ex. Ryssland

Du missförstod mig nog lite... Vad jag menade var att bilden av vem som är den riktiga fienden nog är mer splittrad idag än förr.

Om du har 20 fotbollshuliganer så kanske 20 av dem vill slåss men de är inte överens om vem eller vilka man ska slå på.
Citera
2014-09-22, 02:35
Medlem
waikikiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy

Så varför ska omvärlden bry sig när spärren väl slår över? Jag känner mig säker att det kommer hända innan mitt liv är över.
Citera
2014-09-22, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Kul data, men kolla noga. Fler ryssar upp till 29 är beredda att slåss för sitt land. Hos Sverige är det mest gubbar 50+ som vill slåss för sitt land. Så vilka krigar? de som är upp till 29 mest eller 50+? Vad är trenden? De ungas åsikter eller de gamlas?

Upp till 29
Willingness to fight for your country
..... Total RU SE
Yes 492 366 125
No 206 117 89
Missing; RU,DE: Inappropriate response 7 7 -
No answer 17 15 2
Don´t know; SG: Unsure 151 123 28
(N) Up to 29 873 629 244
Citera
2014-09-23, 19:24
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Luta er tillbaka i soffan bara
Det är lugna puckar från ryssarna.
Putin markerar bara sin strategi lite och dom F.D. tappra Vikingarna darrar av skräck att ni inte skäms för att skämma ut er
Vad skulle Putin ha för nytta av att anfalla lilla försvarslösa Sverige.
Citera
2014-09-23, 19:34
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
För många pilsner på lördagskvällen, eller ?

Det är alltså min personliga tolkning av Putins samtal med Porosjenko. Jag tror alltså att han sade dessa ord för att på ett spydigt sätt lugna Ukraina, inte för att han vill dra i gång tredje världskriget.

Självklart har du rätt.
Citera
2014-09-24, 04:21
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Jag talar inte "nonsens", jag talar om sanningen. Franska armén har idag .....

Vet inte var du vill komma nånstans. Tycker du Ryssland är ett trevligt land?
www.svd.se/nyheter/utrikes/tecknen-pa-att-sovjet-ar-pa-vag-tillbaka_3943920.svd
Citera
2014-09-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonOfAlbania
Fortfarande en allvarlig kränkning av luftrummet. Det är en provokation från rysk sida.

Carl Bildt säger det. Flygvapnet säger det. Jag vill veta hur det gått till. Varför får vi inga flygvägar, tex en grafik på hur de flög och var de svenska planen var osv, osv. Hur gick kränkningen till? Jag tror helt enkelt att det är MYCKET skitsnack över denna incident och hur allvarlig den var, PRECIS som de var med de tidigare som i första skedet skulle visa på Rysk agressivitet men:

1. Inte ens var i närheten av sverige utförda av Ryska plan.
2. Utfördes av Amerikanska och Polska plan som fullkomligt SKET i att de var i svenskt luftrum.

EN Rysk kränkning av svenskt luftrum sista året. Av totalt några tiotal kränkningar av svenska luftrum totalt. Är det mycket? Exakt hur gick det till? Varför är det tyst? Kan det vara så att om man visar HUR det gick till så blir det inte mycket att hänga i julganen? Typ. Ett misstag helt enkelt.
Citera
2014-09-24, 17:30
Medlem
Hicka...
Senast redigerad av Alessandro 2014-09-24 kl. 17:32.
Citera
2014-09-24, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Jag får väll reppetera allt igen, det kommer aldrig att bli något krig mellan något land och Ryssland i och med att Ryssland har tillräckligt med kärnvapen för att spränga upp jorden flera gånger om. De moderna krigen som utkämpas mellan Ryssland och världen är därför av ekonomisk art. Om man hängt med vad som hänt och planeras att hända om 3 år så vet man att Ryssland redan vunnit detta krig.

Det som lilla fjantiga russofob-Sverige ska vara rädda för är det faktum att hela den anglo-saxiska världen kommer att hamna i ekonomisk kollaps när petrodollarn sätts ur spel. Det kommer bli kul att se hur ultra-exportberoende Sverige då ska klara sig.
Ryssland kommer aldrig att attackera ett NATO-land, om dom nu skall ta fler huvudstäder om dom nu tar Kiev så är det
väl Kishinev och Minsk som står på tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in