2014-09-20, 10:49
Medlem
Hjälp!

Jag har försökt läsa och googla överallt men måste erkänna att jag verkar gå bet på det här med personalbil/förmånsbil.

Jag har idag 20 mil t/r till jobbet. Kör med egen bil men får ett bidrag på 5000kr av arbetsgivaren som jag skattar för. Hur skulle min situaion se ut om jag får en personalbil som jag även använder privat? Min körsträcka fram och tillbaks till jobbet per år är drygt 5.000 mil o jag kommer att köra totalt 7.000mil per år. Obs att inga tjänstemil är planerade.

Idag är min bruttolön 31.000 plus 5.000 i körersättning vilket är 36.000 som beskattas.

Jag har kollat på en Toyota Avensis 2.0 diesel. Där står att förmånsvärdet per månad är: 3191kr och 38300kr per år.

Alternativet är att låta firman betala bränslet och jag beskattas x1.2 ggr beloppet om jag förstår det rätt. Sedan får jag göra avdrag på 6,5 per mil vid deklarationen.

Kan någon hjälpa mig att reda ut hur mycket en sådan bil kostar mig i avdrag? Är det brutto eller nettoavdrag? Vad blir min bruttolön/nettolön? Är nettoavdrag fördelaktigast? Och vad kostar det företaget? Finns det någon bra sida att få reda på allt detta utan att bli idiotförklarad?
Citera
2014-09-20, 19:15
Medlem
miqqqas avatar
Idag:
Lön 36000 - skatt ? kr = det du får ut
Sen tillkommer kostnaderna för att äga bilen och bensin/diesel
Du kan göra avdrag med 18,50/mil vid deklarationen.

Med förmånsbil:
Lön 31000 och så ska du skatta för bilen, vilket innebär att din skatt beräknas på lön + förmånsvärde = du ska betala skatt på 34191. Detta belopp dras sen från 31000 som är din lön (ex. på en lön om 31000 får du normalt betala skatt 9000-> 31-9= ut 22. Med bilen blir skatten kanske 11->31-11=20 ut.)
Sen är alternativet som sagt om du själv betalar bränsle eller om arbetsgivaren ska göra det, betalar arbetsgivaren så kan du beräkna antal mil/månad x kostnad diesel x förbrukning/mil x 1,2. Den kostnaden lägger du på den beskattningsbara lönen och så fungerar det på samma sätt som med förmånsvärdet.
Avdrag vid deklaration med 6,50/mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in