Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Ja, journalister som kritiserar Putin lever farligt i Ryssland, välbekant. Just dessa människor har väldig otur och råkar ut för rån och oprovocerad misshandel, och slutligen mord.
Ja, det brukar påstås så. Utan tillstymmelse till bevis för att Putin eller Kreml skulle ha med saken att göra, eller ens att Putinkritiska journalister skulle vara mer utsatta för våld än andra.
Som sagt, jag har inte alls svårt att tänka mig att diverse "patriotiska" huliganer härjar i Ryssland och att regeringen och övriga massmedia inte precis river upp himmel och jord över deras brott. Ungefär som förhållandet mellan Sjuklövern och AFA i Sverige alltså. Att Kreml däremot skulle
beordra sådana brott, eller ens aktivt skydda brottslingarna, tror jag däremot inte för ett ögonblick.
Vilket som helst av de två påståendena (oberoende huliganer som man delvis ser mellan fingrarna med, eller torpeder som arbetar på Kremls order) kräver naturligtvis bevis, vilket du gärna får presentera.
Citat:
Nu har oligarken Jevtusjenkov arresterats för "pengatvätt". Något som händer de oligarker som visar olydnad mot Putin.
Det kan förstås inte ha något att göra med att han tvättat pengar?
Citat:
Putin är intresserad av att ta över hans bolag
Källa?
Citat:
men som ofta i sådana sammanhang sker köpet genom att sätta ägaren i husarrest eller fängelse, låta en domstol döma enormt skadestånd och sedan låta staten konfiskera bolaget.
Stackars oligarker. Kan inte vara lätt att bli fråntagna de enorma rikedomar de rånade det ryska folket på under 1990-talet. Och detta enbart på grund av att de bryter mot lagar och sådant trams!