Citat:
Ursprungligen postat av
DaCrap
Nej det är inte problemet. Problemet är att jag kanske inte förstår lika mycket som dig?
Jag påstod att ljuset färdas i en konstant hastighet oavsett medium. Det är växelverkan som avgör hur ljuset beter sig som det gör? Det är vad jag har läst, och stämmer det inte så!hade jag nog inte ens hängt här.
Sen så kan jag lova dig att jag har sett dig i andra forumdelar på FB, just för att jag litar på dig.
Jag förstår inte så mycket heller.
Du påstår att ljuset, eller ibland fotonerna, rör sig i konstant hastighet. Men faktum är ju att ljuset rör sig i olika hastighet i olika medium.
"Ljusets hastighet (betecknas c) är egentligen två olika hastigheter: 1) den högsta möjliga hastigheten enligt relativitetsteorin, en grundläggande egenskap hos rumtiden. 2) hastigheten för elektromagnetisk strålning, baseras på elektriska och magnetiska egenskaper hos ett medium. I vakuum är de lika stora. I andra medier utbreder sig strålningen långsammare."
svenska wikipedia.
Vi talar, får man anta, om 2).
Så om vad du skriver om t ex växelverkan stämmer, eller iallafall är ett perspektiv som en del fysiker har, så borde det finnas någon text om det.
Men jag tror inte att det handlar om 'växelverkan' på det sätt som du beskriver: stanna upp, 'titta i skyltfönster'. Det som sker kallas refraktion, och hastighetsförändringen sker vid ytan. Fashastigheten förändras alltså inte då och då i materialet, utan det sker ett plötsligt hopp vid övergången från ett material till ett annat. Hoppas någon som vet mer om detta kan skriva mer.