2014-09-15, 21:59
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
S+MP = 37,9%
S+MP+V = 43,6%
S+MP+C+Fp = 49,5%
C+Fp+Kd+M = 39,4%
MP+M+C+Fp+Kd = 46,2%
M+Kd+SD = 40,8%
M+S = 54,3%

Du kan väl inte bara räkna med hur stor procent av väljarstödet varje potentiell regering har? Du måste väl räkna med antal mandat? Det är ju trottsallt ~ 4 % av "dina procent" som försvinner eftersom de inte blir representerade med mandat. Eller har jag helt missuppfattat något?

Omräknat med mandat:
S+MP = 39,3 %
S+MP+V = 45,8 %
S+MP+C+Fp = 52,0 %
C+Fp+Kd+M = 41,2 %
MP+M+C+Fp+Kd = 48,0 %
M+Kd+SD = 49,0 %
M+S = 56,5 %
Citera
2014-09-15, 21:59
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Förutsatt att V stödjer den, vilket väl är troligt.
Ja, v kommer stödja den. V kommer vara med och delvis utforma den, men kommer givetvis inte få igenom sina förslag som är långt ifrån sossarna.
Citera
2014-09-15, 22:00
Medlem
timmmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Han får igenom den genom att v, s och mp har fler mandat än alliansen.
Såvida inte SD stödjer alliansens budget. Men det är inte sannolikt.

Det är alltså antal mandat för respektive budgetproposition som avgör? Källa på det?
Alltså ingen majoritet.
Citera
2014-09-15, 22:00
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Förutsatt att V stödjer den, vilket väl är troligt.

Sjöstedt har sagt att de kräver ett stopp för vinster i välfärden för att ens börja diskutera budget, så det är inte så jävla säkert att sossarna och mp klarar av att lägga fram en budget som får stöd från V.
Citera
2014-09-15, 22:02
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Sjöstedt har sagt att de kräver ett stopp för vinster i välfärden för att ens börja diskutera budget, så det är inte så jävla säkert att sossarna och mp klarar av att lägga fram en budget som får stöd från V.
Han sa ett förbud för vinster som vi är nöjda med. V kommer aldrig fälla en S-regering till fördel för en borgerlig.
Citera
2014-09-15, 22:04
Medlem
[quote=ArneIII|50377744]Miljardsatsningar på invandring faller inte sd i smaken.[/QUOTE

Samma miljardsatningar i S budget så där är det ingen skillnad. Dessutom vill SD självfallet forcera fram ett nyval om de får chansen.

Så jo, SD kommer rösta på alliansens budget.
Citera
2014-09-15, 22:06
Medlem
Kul att han lipar över att dem inte ens ville prata med dem haha. Det som alla jävla idioter gjort mot SD i 4 år redan.
Citera
2014-09-15, 22:08
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
Miljardsatsningar på invandring faller inte sd i smaken.

Vill först och främst förtydliga mitt förra inlägg att det var en genuin fråga då jag utan bättre vetande i S+MPs budget (har dom någon?) torde vara likartad i frågan om invandring, Ser man till moderatrullningen av väljare till SD så borde en borgerlig budget falla SD bättre i smaken, då även (åter igen min egna uppfattning) dom röstat med alliansen i många frågor.
Citera
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Han har ju rätt konsekvent genom hela valrörelsen sagt att "en röst på socialdemokraterna är en röst på socialdemokraterna", det är ju svårt att tolka på annat sätt än att de inte vill regera med V. I alla fall om man vet hur relationen S - V sett ut traditionellt.
Skillnaden är väl att de stått sida vid sida med en tydlig och gemensam uppgift. Jag tycker Löfven handlar ganska klandervärt, och jag tycker Sjöstedt förtjänar regeringsplats. Visst, han var kanske lite naiv, men Löfven kunde i alla fall ha satt sig ner och förhandlat. Att direkt säga nej är ganska fult, med tanke på att de tillhört en gemensam opposition nu i fyra år.

Och nej, jag röstade inte på V.
Citera
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timmmy
Det är alltså antal mandat för respektive budgetproposition som avgör? Källa på det?
Alltså ingen majoritet.
De som har fått sin budget fälld lägger ner sin röst. SD kommer få sin budget fälld och alliansens budget kommer stå mot de rödgrönas. Rödgrönas budget antas.
Citera
2014-09-15, 22:12
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Skillnaden är väl att de stått sida vid sida med en tydlig och gemensam uppgift. Jag tycker Löfven handlar ganska klandervärt, och jag tycker Sjöstedt förtjänar regeringsplats. Visst, han var kanske lite naiv, men Löfven kunde i alla fall ha satt sig ner och förhandlat. Att direkt säga nej är ganska fult, med tanke på att de tillhört en gemensam opposition nu i fyra år.

Och nej, jag röstade inte på V.

Absolut. Jag hade väl personligen hoppats på att V skulle bli så stora att S inte hade haft nåt val annat än att släppa in dem i en regering.

Å andra sidan har ju Löfven varit konsekvent genom hela valrörelsen att överhuvudtaget inte vilja diskutera ev. regeringspartners, något som man nog måste tolka som att han verkligen inte velat ha med V att göra om han inte är tvingad.
Citera
2014-09-15, 22:12
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
De som har fått sin budget fälld lägger ner sin röst. SD kommer få sin budget fälld och alliansens budget kommer stå mot de rödgrönas. Rödgrönas budget antas.

Är det tradition eller regel som säger att dom måste lägga ner sin röst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in