Citat:
Ursprungligen postat av
Guillounism
Jag är lite nyfiken på två saker:
Hur kom man fram till målsättningen 10 kommunala mandat samt 10 000 riksdagsröster?
Hur högt är värdet på de 4-5000 riksdagsröster partiet tycks få i förhållande till att inget kommunalt mandat erövrades?
Just nu står ju organisationen mitt i luften, utan några fötter på marken. Ett parlamentariskt alternativ kretsar i grund och botten ändå kring aktiva politiker som sitter i någon typ av bestämmandeställning, även om SvP säger sig söka skapa en folkrörelse. Jag hoppas att någon eller några kommunal/a SD-politiker med tiden går över till SvP.
Partiet kan behålla en mängd av kandidaterna (förslagsvis primärt de som fick bäst valresultat relativt förra valet) och låta dem göra uttalanden om saker och ting under mandatperioden, det är inte mycket konstigare än att som oppositionsparti kommentera existerande händelser med bl.a. motioner som ändå inte släpps igenom. Dels för att illustrera var partiet står i olika frågor och hur det tänker, dels för att lansera individerna så folk kan lära känna dem. Som jag sagt ovan så bör en mängd talare tränas upp och hålla uppemot 50 tal under de kommande 4 åren för att lansera sig.
Det man dock nu saknar som maktmedel som man haft om man haft mandat, är möjligheten att skapa uppståndelse genom att sabotage-rösta ner andras motioner för att sätta press på att få igenom sina egna.
Men som illustrerats ovan kan den press SvP sätter genom att vara det enda ärliga partiet med intentioner på att hantera bankfrågan och stoppa utförsäljningarna, vara nog för att få inflytande även utan mandat. Den typen av genial list kommer pressa motståndare till misstag av rena rädslan för att SvP ska få mandat. De stoppar kanske framgångsrikt SvP från att få mandat, men grytan rörs om rejält av deras panikartade svars-beteende för att stoppa mandatet. På sikt - i nästa val - måste dock mandat tas.